PEW/DEW på himalaya?
Jag har funderat på om man förbättra himmisens vita färg genom att använda PEW elr DEW-djur. Jag vet att de kan bära på lite vad som helst under det vita (t. ex ag/arg) och är chokladbaserade, men vad mer? Är det en bra elr dålig ide förutsatt att man är införstådd med att det kan komma bärardjur i oväntade varianter. På köpet får man med bra typ och förhoppningsvis ett trevligt temperament samt nytt blod. Det är inget jag seriöst överväger just nu, jag är mest nyfiken på om det skulle funka elr inte. Jag är inte så sugen på använda self black elr choklad då jag hört att de dras med en del hälsoproblem. Nu är nästa steg, efter mina planerade kullar, att importera. Men ändå, jag tycks inte kunna sluta tänka på sånt här… :p
Jag vet att detta har gjorts av en person tidigare, i typförbättringssyfte. Hon fick absolut in bättre typ, men fick jobba sig tillbaks till bättre teckning.
Men du tänker för att förbättra kroppsfärgen? I det syftet tror jag att det går på ett ut. Jag misstänker att du får blekare teckning och därmed också blekare kroppsfärg. Himalayan har ju precis som många andra teckningsraser en tydlig avvägning mellan olika punkter som nästan verkar stå i konflikt med varandra. I det här fallet kroppsfärg och teckningsfärg. Är den ena bra tenderar ofta den andra att vara sämre, men sen finns förstås lysande undantag och för att nå dit är det nog bara gammal hederlig selektionsavel som gäller. Tror jag alltså.
Men visst går det att typförbättra via PEW. Nackdelarna är väl dels att de ofta är agouti, vilket inte alltid är helt lätt att se på avkommorna framöver, om de är agouti himalaya eller inte. Sen ska man väl vara medveten om att pälsriktningsfel, fatty-eye och framkantsveck inte är helt ovanligt bland PEW. Det kan vara värt att ta med i beräkningarna iaf.
Håller med om tveksamheterna kring att para in black eller chocolate, speciellt det senare. Self black har jag inte så bra koll på hur sunda de är nuförtiden. Förhoppningsvis friskare än för 10 år sedan.
Förresten. Argente är de inte under det vita i regel. Argente kräver ju pp och de vanliga PEW-linjerna (Cream/PEW) är PP. Hittar du däremot PEW från ex. lemon-linjer så får du se upp med så att de inte genetiskt är DEW med pp, för då får du inte Himalaya i första generationen utan faktiskt zobel.
Tack nu lärde jag mig en massa nytt, igen! :) Jag startar ju med lite blandad kompott och planerar importera efter att de planerade kullarna är födda. Sen får vi väl se hur typen blir på dem elr om den rätta pew:en dyker upp så kanske.