shirping "hus allarm" "fågelkvitter"
Hörde om shirping , i går. Dagen innan lät det som en fågel inne hos marsvinen. Öppnade dörren men då blev det tyst. Trodde jag hört tokigt att det kanske var ngt annat.
Men så kom det upp på FB. Tydligen kan unga marsvin låta så där! "Husalarm" kallade ngn det. Någon undrade om de var mörkrädda för de slutade när de tände ljust.
Gemensamt verkar vara att de sitter på taket till ett hus eller liknande. Mina killar hade fått ett nytt hus…Den ena sitter gärna där mest hela tiden. Någon sa att de håller vakt…De andra marsvinen stelnar när larmet går….Nu vet jag ju inte det efter som jag inte SÅG det!
Någon som vet något om detta fenomen?
Chirping har disskuterats hett här på MiF många gånger.😉De flesta är nog både här och allmännt i marsvinsvärlden överens om att chirping inte är ett possitivt ljud. Mörkräddteorin kan jag personligen skriva under på det kan säkert vara så i vissa fall. Att oroliga, dessorienterade, rädda, stressade och ibland sjuka djur är de som i första hand chirpar är ett faktum att alla marsvin runt omkring också sitter stela och reagerar med obehag på chirpandet är också ett faktum.
Om jag får gissa kan det mycket väl vara det nya huset som utlöste det i ditt fall. Något i buren var olikt och marsvinet kände sig inte trygg och chirpade. Han vänjer sig nog vid huset.
Förövrigt är det dett vidrigaste av ljud det är skarpt stressat och låter fruktansvärt illa!😡 Försök sova med ett chirpande marsvin i samma rum du… nej jag vet det är fullkomligt omöjligt! Oftast händer det när det är mörkt och att tända en lampa hjälper för det mesta mot eländet.
Detta var bara en kort stund. Det lät inte hjärtskärande, utan er som en fågel. Jag har inte hört det sedan. Kan det vara så att han satt på taket och tyckte det var svårt att gå ner? Nu sitter de mest hela tiden och kollar sina domäner där uppe :)
Tänk att detta har undkommit mig! Har haft marsvin nästan hela mitt liv, men aldrig hört innan. Inte sett diskussionen heller.
Jag har aldrig hört det, men jag ser det som att man kan jämföra det med ett skrik då alla hört det vid olika tillfällen. Vi skriker när vi är glada, arga, rädda osv, och det är det jag tror kallas chirping hos marsvin.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En av mina honor chirpade men sedan kastraten kommit in i buren har hon inte gjort det en enda gång (inte som vi hört iaf)
Bifogar video på när hon sjunger, höj ljudet för på min dator är det väldigt låg..