Vilken färg?
Jag har funderat länge på vad Fred (marsvinet på bilden) är för färg. Kan det vara magpie? Eller roan? Eller är det helt enkelt black/white? Vad tycker ni?
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Ser absolut ut som roan. Har han ingen stam? Ser ut som en texel eller merino
#1 nej, tyvärr. Han är ett omplaceringsmarsvin från eragons. Vi är ganska säkra på att han är texel. Tänkte på att han har lite rutfält, det kan inte vara magpie?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Aha. Han skulle kunna vara magpie men teckningen säger mer roan/dalmation för mig.
Har du bilder från fler vinklar?
Kan tillägga att han har rutmönster på magen, därav min magpie-misstanke.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#3 ska kolla. Vad är skillnaden mellan roan, dalmation och magpie egentligen?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Här är från sidan.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Och andra sidan (dålig bild I know)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Han kan vara både magpie och roan, eller roan och white, eller var och en för sig eller alla tre på en gång. Det är väldigt svårt att veta utan stam.
Det som för mig säger roan/dalm är det melerade i det svarta på ryggen och prickarna på rumpan. Ansiktet och det vita bandet över skuldrorna är typiskt för vitfläck och vitfläcksanlag kan även ge rutor på magen.
#8 intressant. Synd att han inte har stam, hade varit så kul att veta. Men visste inte att de kan vara allt på samma gång, trodde bara att de kunde vara en variant 😃
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag tycker han ser ut att vara black/white roan. Tror inte magpie för den vita teckningen följer de vanliga vittecknings mönstren.
Men å Fred, han hämta jag från sin förra ägare, utlagd på blocket med rosetter i pälsen… Han hade en jättetova i rumpan… Skönt att se att han mår bra!
Jag har skrivit ett inlägg om honom på min blogg: http://ietthornavvardagsrummet.blogspot.se/2012/10/ted.html
Min grabb det ;)
#11 har fått den bloggen länkad till mig innan, väldigt intressant att veta lite mer om hur han hade det. blir alltid lika tårögd..
Hade jag haft plats hade jag aldrig släppt honom :) Han var supermysig!!!
Han är helt underbar så för mig var det helt okej att du släppte honom ;)
Haha förstår det, jag är jätteglad för att han mår och har det bra!
#10 jasså vitteckningen följer ett mönster?
#11 ja han mår riktigt bra, kan jag intyga :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)