Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 715 ggr
HAPE
0

Ny på marsvin

Hej alla Nu har jag läst på er sida i smyg i lite över en månad och snart är det dax. Den 20 ska jag hämta hem två marsvinskillar (pettar) och det är mina två första någonsin. Det är egentligen en present till barnen, men jag är själv lika exalterad som ett barn på julafton. Efter att ha läst runt på nätet så har jag fått uppfattningen att marsvin är både trevliga, roliga och personliga djur. Har haft katt hela livet och hästar som jag startade en småskalig avel med, men fick sälja alla vid min separation. Har även pysslat lite med hönor och får. Jag får med en hel del med marsvinen men funderar på ett par saker. Ska marsvin ha tillgång till saltslicksten? Sen har huset en rätt öppen planlösning och jag vill helst ha marsvinen där vi rör oss mest. Där har vi också en kamin som vi eldar i och det gör att temperaturen varierar mellan 20 och 24 grader. Är det för stora skillnader för marsvinen? Det tar ju en liten stund för värdena tt både gå upp och sen ner igen och självklart ska buren inte stå intill kaminen. Men i samma rum.

chokladtassen
0

Nej marsvin behöver inte saltsten. Roligt att du ska skaffa marsvin :)

Checka in @gnagarboden på instagram Skämtar

Tex&Tillman
0

Kul att ni har valt marsvin. Och välkommen hit till mif 🙂 Hoppas du ska trivas. Det är helt underbara djur som kan bli väldigt personliga.

Saltsten kan du skippa. Kan orsaka urinsten hos grisarna.

Du kan ha marsvinen i samma rum 🙂

Lycka till med era grisar 😃

HAPE
1

Toppen och tack för svar. Ja min son har varit lite intresserad av kaniner, men jag tror att kaniner lätt blir för sprättiga för mindre barn. Marsvinen är 1,5 år, så den värsta busperioden bör väl vara över? Självklart så är all kontakt med marsvinen under uppsikt om det är någon som undrar. Ska bygga utebur till sommaren och funderar redan på hur den ska se ut. Är superintresserad av färger och avel och det var först när jag halkade över en sida som beskrev färger och raser med genetik som det klickade hur det hänger ihop. Inte för att avelsbiten är något jag tänker ge mig på i första taget, men har hållit på mkt med utställning och genetik på hästsidan, så den bördigheten tar jag med mig ;) Jag åtErkommer och berättar hur det känns när de flyttat in.

Svarttusch
1

Vad roligt med en engagerad förälder :D Tror det är ett bra beslut att köpa två äldre marsvin när det är till barn :) Lycka till! :D

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Mswunderbaum
0

Va roligt och spännande! :) lägg gärna upp en bild på grabbarna när som fått flytta in ;)

HAPE
1

Tack :) längtar lite i smyg. Foton kommer. De är sök ert inget speciellt mer än väldigt speciella kompisar - vilket är precis vad jag letar efter.

Maelis
3

Oj, jag förstår din längtan precis! Jag väntade ivrigt på att mina barn skulle visa intresse för djur och när dottern för första gången sa "Mamma, jag skulle vilja ha ett husdjur" så typ avbröt jag henne och sa "Gud, vad du tjatar, vi köper väl marsvin då!". Hennes intresse håller fortfarande i sig efter drygt ett år. Jag tror att det hänger ihop med henne som person lite, att marsvinens bur står i vardagsrummet och att både jag och min man verkligen gillar dem.

HAPE
0

Kul! Ska bli riktigt kul att se vad barnen tycker också!

Mirinda
0

Välkommen till Marsvin i Fokus HAPE. Hoppas att du kommer att trivas här på sajten.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare