Tips på frukt och grönt!
Hej alla fina maravinsmänniskor! :) Jag har läst och läst på internet angående vad man ska ge sina smågrisar, men problemet är att mina inte gillar så mycket av det jag ger dom. Det enda dom vill ha är isbergssallad och gurka! Har försökt att ge dom salladskål, vitkål, broccoli, vattenmelon osv. Dom tycker inte ens om morötter! Dom åt litegrann på dom, men inte så mycket :p Så kom gärna med lite tips på vad man kan ge dom. Både som mat och som godis :) Vad tycker era marsvin om? Här är en bild från dagens morgonfika :))
Paprika är ju c-vitaminrikt och brukar vara populärt hos mina grisar. Persiljerot är en till favorit och fänkål och rotselleri går gärna ner. Mina grisar är inte så förtjusta i vitkål men gillar verkligen spetskål.
min äter dagligen paprika, vitkål och salladskål och de äter upp allt! De är vana med det sedan de var små. Broccoli får de ibland och det går i. Morot, gurka och salladskål skulle de välja före den andra maten men det är bara godis här hemma.
Marsvin är bra på att rata nyttiga grönsaker om de vet att det serveras något godare. Om de får sådär stora gurkbitar så förstår jag att de inte äter annat. ;)
Plocka bort allt "gott" och ge bara vitkål, paprika, broccoli, salladskål så kommer de till slut att äta. Om du inte vill göra det utan vill fortsätta att ge gurka m.m. så måste de få c-vitamintillskott.
Mina ääälskar grönkål, ha du provat det?
Tack för alla svar! #1 #2 Jag har försökt med paprika. Dom vägrar röra det :p Ska köpa spetskål och kolla vad damerna tycker om de ;) Vill gärna att som ska äta de, just för vitaminernas skull. #3 Jaså det är så alltså? :D Trodde faktiskt att dom inte tänkte så långt ;) Dom äter inget annat ja ger dom, därav dom stora gurkbitarna ;) Men jag ska göra som du föreslår. Tar bort allt sånt och ger som nyttiga grejer istället. Då borde som äta tillslut :) Jag är bara så otroligt svag när ja hör hur dom skriker efter nåt att äta också blir dom inte nöjda och fortsätter skrika. De va så roligt när ja försökte ge dom vitkål igår. Feebee smakade, kände att det inte var sallad, slutade äta. Sen efter en stund så smakade hon igen, det kanske blivit till sallad nu, men nej, så hon slutade igen :D #4 Nej det har ja faktiskt inte. Ska köpa de idag och testa. Tack för tipset! :)
Förresten ja glömde skriva, dom får redan c vitamin tillskott, för att jag känner att dom inte får i sig tillräckligt som dom äter just nu.
Gurka och persilja är klara favoriter här. Men efterrätter, eller persilja lite oftare, c-vitaminrikt har jag förstått.
Grönkål tömmer dom fort ur skålen. Men dom äter all kål så… eller dom äter allt utom paprika. Inredning med c-vitamintillskott eftersökes:)
Mina äter förutom hö och pellets
Varje dag; Vitkål
Några ggr i veckan: Morot, paprika broccoli persilja
någon gång i månaden :gurka och äpple
Alla är värda att älskas
#5 Man får komma över känslan av att det är synd om dem som inte får gottegodis, de tigger ju precis som alla andra djur! :) Jag brukar skratta åt en av mina hanar som tycker att vitkål är det tråkigaste som finns - han står alltid och hänger vid burkanten för att kika om jag har något godare med mig. När han inser att vitkålen var allt de fick, nöjer han sig och äter det.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Basilika älskar mina de kastar sig över det.
Persilja o paprika såklart.
Men nått mer mina verkligen älskar är skott av solros och ärtor går o köpa i de flesta mataffärer, kanske inte så c-vitamin rikt men de älskar det (de är ju duktiga på o äta c rika vitaminer med).

Broccoli och röd/gul paprika är det vanligaste och såhär års även grönkål.
Annars äter de persilja (älskar det), vitkål, spetskål, ibland pytteliten tomatbit.
Gurka och morötter som godis ibland,
#9 Du har helt rätt! :) Haha, ååh va gulligt! Tack så mycket för alla svar! Det har varit väldigt hjälpsamt :) Nu har dom bara fått spetskål och persiljerot. Får se om dom äter nåt ;)
Mina grabbar brukar få kål och paprika men ibland lite nyttig sallad här är receptet på sallanden som jag kallar gubba sallad.
1 ganska stor bit gurka ( skär den i stavar)
2. kålblad ( river i lagombitar)
2 liten tomat
2 bitar paprika