(X) Djuraffärer..
Sprider denna tråd vidare..
Det är sorgligt att man kan behandla djur såhär. Helt vidrigt. Nu är det ju inte lika på alla djuraffärer. Men jag tror nog att alla grossister låter djuren ha det ungefär såhär, vissa kanske värre… Det gör ont i hjärtat att se. Så "budskapet" jag vill få fram med det här är att: Tänk efter innan du köper något djur från djuraffären.Och bidrar till detta.
(såklart är detta inte menat mot någon. Jag hade mest tänkt mig att det kan vara en bra tråd att just diskutera dessa grossister/djuraffärer i. Och för dem som undrar varför man inte ska köpa från djuraffär. Eller dem som helt enkelt inte ser något fel i det.)
Maija. ~ett liv utan djur är inget liv alls~

och från vilket land är filmen ifrån?
Usa tror jag. Jag vet inte? poängen är att det är inte så stor skillnad här i sverige. om du menar det? :)
Fy vad synd om djuren 😭
Aj aj aj aj vad ont det gör i hjärtat …
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

#2 då är det i USA man inte ska köpa djur inte här
#5 fast det är ju lika dant här.. det är ju dels därför man inte ska köpa från djuraffär. för att inte stödja grossisterna.

Ne men fy.. är visserligen inte förvånad men lika jobbigt att se för det. För övrigt så är det ganska naivt att tro att inte liknande saker händer i sverige.
Tvivlar på att det händer här, då det faktiskt är mot lagen. Djuren orsakas onödigt lidande som hamstern i början (såg bara början, klarade inte av mer), vilket som sagt är olagligt. Däremot är det minst lika hemskt att avla som många grossister gör, och aldrig låta honorna vila. Det med mycket mer som händer från grossist till djuraffär.
Men är det någon som har källor till att det händer i Sverige vill jag mer än gärna se dom.
Istället för att rata alla djuraffärer direkt, kan man faktiskt fråga vart de får djuren ifrån. Vissa föder upp själva, har själv frågat en djuraffär som visade sig föda upp själva. Sedan kan man även fråga vad som händer med djur de inte får sålt, för oftast svarar de på det också (om man frågar på ett bra sätt).
Nu säger jag inte att man ska köpa från djuraffär, men man kan iaf kolla upp så man inte drar alla djuraffärer över en kam. Det på videon är hemskt, och jag lider verkligen med djuren. Så ska det inte få gå till. Usch!
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#8 jag hade en kompis som tog över en mus från en djuraffär. Eftersom att den skulle dem "avliva". Där (i Sverige) så blev dem reptilföda eller utsläppta,eller på annat sätt. Vet inte om det är just mig du syftar på men jag drar inte alla djuraffärer över en kam. Dock så har jag aldrig varit på en djuraffär som varken har kunskapen om att ta hand om djuren på rätt sätt eller inte köper från grossister. Men som du säger så ska man fråga först. Men man vet inte om det dem säger är sant. Sen brukar jag kolla på djuren ,hur dem mår,vad dem får för mat,skötsel. Helt enkelt vad dem har för kunskap om djuren. Oavsett vad det finns för lagar här i Sverige så finns det ju alltid folk som bryter mot lagen. Sen gillar jag helt enkelt inte tanken på att djur säljs på det sättet. Att vem som helst får köpa. Och dem djuren jag sett ser i alla fall rätt så stressade ut av miljön där. Folk som knackar på glaset osv. Men det är bara mina fördomar och åsikter. Ledsen om texten blev otydlig. :)
#9 menar inte dig specifikt, utan väldigt många :) Om de blev levande reptilföda så är det mot lagen, och utsläppta… Vet inte om det är mot lagen, men borde vara det. Självklart finns det folk som bryter mot lagen, men det betyder inte att privatpersoner inte gör det heller.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#8 Sånt händer här i Svergie, jo.
Har besökt grossister som köper in djur på det viset, där zooaffärer i sin tur köper djur ifrån.
Och ja - sånt förekommer.
Bland annat såg jag:
15 marsvinsungar, 5 veckor gamla, bodde i en "bur" i storlek som en skokartong.
Så jag tycket videon är relevant.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
Jag köpte mina på zoo. Han som ägde zoobutiken födde upp en kull per/hona. De växte upp i hemmiljö och flyttades till zoo när de var 7 veckor. Mina hann vara på zoo 5 min. Och jag hade gjort hembesök innan och tingat dessa två flickor. MEn jag tror det är ovanligt att det går till så:(
Alla är värda att älskas
Vid tillfällen som dessa skäms jag över att vara människa! 😔
Enjoy life and live the adventure!

Kan inte se filmen för mitt youtube har fått spel.
Men grossistavel i Sverige är helt sepe. Bla så säger ju lagen att guldhamstrar ska hållas åtskillda från 8 veckors ålder (och man ska sära på de om de bråkar innan dess). Grossisthamstrar bor ihop hane x hona och honan får troligen ungar tills hon stupar.
Min förra skola bedrev avel som kanske kunde räknas som grossist avel, men de födde upp i extremt liten skala och bara till en djuraffär. Hon som jobbade där hade besökt flera grossister och vittnade om att hon sett döda marsvin ligga i supersmutsiga burar, att vattensystemet som alla burar var uppkopplade mot var helt igengrott av alger och att utrymmet som grossistaveln höll till på var mindre än skolan husdjurslokaler med minst tre gånger så många djur - burar från golv till tak.
De som har begärt ut officiella handlingar om grossistföretag (så som man får göra på alla företag) har fått papper med överstruken text. Grossistaveln är ett skämt.
Men ja, man ska inte dra alla över en kam, kanske att det finns grossister som bryr sig om djurens välfärd (även om de förlorar pengar på det)… Och man ska alltid fråga varifrån djuren kommer ifrån om man ska köpa i djuraffär. (Och gärna rata affären om de svarar grossist).
Räknar man på det så kan inte grossistaveln bli både lönsam och skonsam mot djuren. Tänk att de ska leverera 100 marsvinsungar varannan vecka till olika djuraffärer, då måste de ha typ 100-200 honor dräktiga eller med ungar konstant. De ska dessutom leverera 100 kaninungar varannan vecka så de måste ha minst 50-75 honor dräktiga eller med ungar konstant. Samma med hamstrar, (möss, råttor och gerbiler). För att inte tala om fåglar och fiskar. Djuraffärerna köper marsvinsungar för typ 60kr/st av grossister och affärerna säljer de sen för mer än det dubbla (ofta). Med så lite vinst måste man nog tumma rättså mycket på regelverket.
Känner hur ilskan bubblar inombords……
Vill inte ge mig för djupt in i diskussionen eftersom folk tyvärr (men förståeligt) är väldigt känslosamma här och det brukar aldrig leda till en vettig debatt. Men ett par saker vill jag påpeka:
Jag jobbar i djuraffär och då och då tar vi djur från grossist när ingen av våra uppfödare har kullar på gång. Exakt vad vi betalar för ett marsvin vi köper in från grossist vet jag inte men över lag så räknar man så här i en affär; köper vi in från ett svenskt företag är utpriset (pris på det vi säljer) 2,5 x inpriset (inpriset = inköpspris). Är det från ett utländskt företag så är utpriset 3,5 x inpriset. Detta är för att täcka våra kostnader (ja tack, lön vill jag gärna ha) och gå med vinst. Sen har vi själva så pass stora kostnader på skötseln av djuren att vi i det fallet så gott som aldrig går med vinst.
Och sen vill jag återigen (påpekat detta i tidigare trådar) berätta att bara för att man handlar från en grossist betyder det inte att de alltid har djur! Det är över en månad sen vi sålde våra senast honor och på den tiden har vi inte kunnat få tag på nya, varken från grossist eller privat uppfödare.
Lite OT men det där med angorakaninerna är minst lika hemskt. Någon mer än jag som sett videon? Hörde att både H&M och Lindex har kläder av angoraull. Förlåt, men vad är det för fel i huvudet på vissa människor? Ser dem inget värde i djurs liv? Tragiskt.
råkade skicka dubbel..
#17 såg början av den, kunde inte se mer. Helt ***** sjuka människor är vad det är, som inte är kapabla till att känna sympati för djur. Sjukt att det ens finns sådana människor! Allt för pengar…
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag kommer inte kolla på filmen men kan ju tänka mig att den är hemsk. Jag skäms över att jag är så blödig, då jag tycker det är viktigt att se hur det faktiskt går till.
Djurhållning i övrigt vet jag inte om det är så stor skillnad på i Sverige och andra länder. Jag har kollat på en hel del filmer från slakterier, mjölkgårdar osv som smygfilmats i Sverige, INTE vidare trevligt.
När det gäller djuraffärer tycker jag inte djur ska säljas där alls. För mig spelar det ingen roll om de kommer från uppfödare. Jag är emot hela grejen med att "vem som helst" kan gå in och köpa ett djur. Må så vara att djuren från uppfödare, som säljs till djuraffärer, är mycket bättre omhändertagna på vägen dit. Men nej, jag tycker inte det heller är okej. Att det kommer från uppfödare från börjar spelar i längden inte så stor roll eftersom människor med mindre kunskap fortfarande kan köpa djuren. Sen är det väl förhoppningsvis olika och kanske finns det djuraffärer som erhåller sig rätten att neka köpare som inte känns rätt.
Jag har varit i en djuraffär där en tjej sålde sina egen uppfödda skinnys. Jag fick informera henne om vad marsvin behövde för det hade hon uppenbarligen inte en susning om.
När det gäller djurhållning för exempelvis päls eller andra produkter som blir till kläder och smink förvånas jag över att världen kan bli så chockad över angoraindustrin och dylikt. Det är allmänt känt att såväl lågpris affärer som de dyrare använder sig av fulindustrier. Självklart är det viktigt att det uppmärksammas men jag kan känna irritation över de inlägg som blir "moderna". Många har delat filmen om angorakaninerna på mitt facebookflöde. Men icke att förglömma, det här var på tal för ett antal år sedan och det var stor uppståndelse kring det hela redan då. Detta glömdes senare bort för människan har annat att bry sig om, det här bidrar till att affärer som H&M och Gina Tricot som efter den förra uppståndelsen vägrat att ta in produkter från sådana industrier, idag säljer dem igen. För människan glömmer bort, handla ändå och då säljer det.