Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: medlemmar
Läst 2136 ggr
[erikam]
14

Ett avslutat marsvinskapitel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det jag skriver nu, vet jag inte ens hur jag ska formulera för att det ska bli en någorlunda bra text. Tårarna droppar ner på datorn.

Jag vet att jag inte tål hö så bra och har hanterat det med det i tankarna. Jag har även varit medveten om att jag i för mycket umgänge och längre stunder inte tål pälsdjur så bra. Marsvinen har dock fungerat för mig, värst har det varit när jag träffat katter och hästar. 

För en tid sedan bokade jag tid för allergitest. Jag ville kolla upp pollen och sånt… När jag väl var där, gjordes också pricktest för pälsallergi. 

Den senaste tiden har jag också fått reaktioner på huden, rinnande näsa, nysningar och röda och kliande ögon när jag har hanterat marsvinen. Jag tål inte marsvinen, kan inte förstå att jag ens skriver eller tänker den meningen. 

Jag ska snart städa ur buren och sätta ner grisarna i transportburen, de flyttar in hos Emma ikväll. Kan inte förstå vad jag ska göra på kvällarna när jag sitter och kollar på TV. Inget marsvin att mysa med, inget småprat i buren bredvid soffan, ingen som sörplar ur vattenflaskan tills man nästan blir galen. 

Jag vet inte vad jag ska skriva mer, och vad ska jag döpa rubriken till? 

Det som känns nästan värst är att jag inte kommer kunna mysa med mina bästa vänner ens när jag hälsar på dem. Det känns som de förstår nu när jag sitter och skriver det här och jag sviker. Jag fick nyligen hem en hona som jag är totalt förälskad i, som kryper upp på axeln och vill pussa en på ögonlocken. Aldrig mer.

Mina ögon är svullna nu men jag ska skriva några sista rader. Uppfödningen vet jag inte riktigt hur jag kommer göra med, det mesta lutar åt att Emma kommer ta över den helt, för vad ska jag bidra med? Men det tåls att tänkas på, hela den här härvan tåls att tänkas på.

Jag var bara tvungen att säga det…

chokladtassen
1

Åh! Blev jätte ledsen när jag läste detta

Massa tröstkramar till dig! 🤗

Checka in @gnagarboden på instagram Skämtar

mammagrön
2

OJ! Trist att behöva ta sådana besked o beslut…😕. ABSL som numera heter Katla hälsar…

hanna12351
3

usch! det är det man fruktar mest. hemskt när det händer.

men om jag var du skulle jag inte ge upp, ha djur utan päls, köp allergivänligt hö och spån och käka allergipiller. djuren är mitt liv och jag skulle inte klara mig utan dem. det verkar vara samma för dig.

[erikam]
20

#3 fast som det skrivs i en annan tråd så är inte djur utan päls mindre allergivänliga så nakenmarsvin i det här fallet är inget alternativ. Detta trodde jag inte jag skulle behöva skriva för att "försvara" mig mot en människa jag inte känner i mitt beslut. Med nedsatt pumpförmåga på hjärtat och där med mindre syre varje dag i min kropp så kan jag inte riskera ännu mindre syretillförsel. Allergitabletter gör som vi alla vet, inte så symptomen försvinner utan bara lindras. Jag har heller inte den största lusten eller viljan att ge marsvinen mindre tid, för att jag inte klarar av att hantera dem. Jag kommer inte svara på fler alternativ till lösningar nu och jag hoppas att resterande läsare respekterar MITT beslut. Den här tråden var för att meddela mina och vår uppfödnings marsvinsbekanta.

emmaaslund
4

❤️

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

idipidi
1

Men så värdelöst. :(

godisgrisen
1

Jättetråkigt. 😕

Novaline
1

Fy vad tråkigt :/ lider med dig jag har oxå börjat få symptom och hoppas inte jag är allergisk älskar mina svin 🎀💖 är täppt i näsan konstant :/ lycka till ! Inlägget är redigerat av moderator då svordomar och ovårdat språk inte är tillåtet enligt sajtens och nätverkets regler.

[jgroth]
6

#4 kan inte se varför du skulle försvara dig mot nr 3? hon försökte stötta, hitta lösningar och hålla hoppet uppe om djur? tål absolut inte hö själv, kanske inte bäst för astman… men jag skulle aldrig ge upp dem förrän det är ett måste. vilket det nu är för dig…..

[erikam]
6

#9 vad du och jag tolkar i texten är uppenbarligen olika. Att jag inte skulle göra allt, utan ge upp, då vill jag gärna ge svar på tal då jag har vissa anledningar som gör att jag måste "ge upp" Precis, det är ett måste för mig :)

Cahira
2

Vet hur det känns att sätta djurens kelbehov framför ens egna kärlek. Stor kram. ❤️

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Mirinda
3

Jag känner med dig. Jätteledsen för din skull. Kram!

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

redets
3

Usch vad tråkigt. Förstår att du inte ger upp "för skojs skull" utan att det är ditt enda alternativ.

Behöver ni hjälp med nå't så hör av er jag bor ju inte så långt bort.

[Gladamarsvin]
0

Ts blir  lite ledsen för din skull förstår att det är jobbit att sälja  marsvinen 😕

Stora kramar från Zero och Milo och från mej också🙂

Eulwen
1

Pälsdjursallergi, blotta ordet får mig att rysa. Beklagar verkligen och jag hoppas du hittar något nytt som funkar bättre för dig att fylla tomrummet med, vad det än må bli!

Lilje
1

Allergi är värdelöst, kan bara tänka mig hur jag skulle känna om jag skulle bli allergisk mot mina svin.. är ju redan allergisk mot hund & katt. Usch.

Jag beklagar verkligen 😕

emmaaslund
1

Vilka fina ord från er alla, de värmer även i mitt hjärta ❤️

#13 Tack snälla! Giles och Mississippi bor här hemma hos mig nu. Giles med en av våra yngre hanar och Mississippi med honflocken.

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Frida B
1

Åh, lider med dig… Kan väl inte säga att jag sitter i samma sits, men jag är också pälsallergiker. Dock håller den allergin på att växa bort. Men har fortfarande höallergi, men hos mig kliar det bara. Men förstår hur du känner, har varit lika allergisk som du verkar vara. Det är lätt att säga att det finns lösningar till allt, men vad som är en lösning för någon är kanske inte en lösning för den andra. Men har du riktig tur så kan det växa bort med tiden! *skickar styrkekramar*

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Svarttusch
1

Kram Erika, du ska inte behöva förklara för någon varför du tar det beslutet du tar. Jag känner inte dig men gissar att du tänkt igenom det här noga och att det är ett otroligt ledsamt beslut. Jag känner med dig ska du veta.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

iibaa
1

Åh, vad ledsamt att höra! Beklagar verkligen. Kram

Teddymarsvinet
2

Nej vad tråkigt, nu blev jag riktigt ledsen för din skull. Jag beklagar verkligen, allergier borde inte finnas! Jag förstår att du är ledsen över detta. Du ska inte behöva lida för dina sötgrisars skull, du ska ju må bra! Många styrkekramar till dig, det är tur att du har fina Emma som grisarna fick flytta in hos! ♥

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>

Cahira
1

"Även husdjursallergier kan vara dold kvalsterallergi, där kvalster som lever i pälsen på hundar eller katter kan vara den bakomliggande källan."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvalsterallergi

Jag trodde jag blev mer allergisk mot djuren pga att jag utsattes dagligen för dom. Kunde inte längre kela med katterna och reagerade mer på hanhundarna. Men så bytte jag täcke och poff var mina problem borta. Jag har tydligen kvalsterallergi. Nu reagerar jag inte ens på katterna längre då jag inte längre utsätts för kvalster då jag sover. 

Kan vara värt att kolla upp.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Sandra-B
4

Så jättetråkigt att höra, verkligen ledsen för din/er skull :-( Jag har också allergi, tål inte katter och egentligen inte hö heller. Märker av marsvinen när jag håller på alltför mycket med dem. Att städa burar är ett elände. Är så oerhört tacksam mot mina föräldrar som hjälper mig med budsändning och att hämta hö, så att jag kan ha mina smågrisar kvar. Vet helt ärligt inte hur jag skulle klara av att ta beslutet att inte ha kvar dem… Även väldigt glad för att jag har en förstående läkare dom ger mig allergimedicin så att jag ändå kan greja med djuren och även ge dem hö etc. Hoppas att du kommer att hitta något annat som kan ta upp din tid när det nu inte går med marsvinen, inte för att det kan ersätta men fylla ut tomrummet lite. Vem vet, en dag kanske det fungerar med marsvin för dig - hoppas på det! Tills dess får du hälsa på dem hos Emma, så får du lite marsvinsmys i alla fall, även om det säkert känns väldigt tungt så här i början.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

[erikam]
11

Jag vill tacka för allas fina ord, det värmer verkligen med all stöttning ❤️

Ikväll ska jag hälsa på Emma och mina små grisar. Ska ta allergitablett innan och se hur det går… Jag kommer följa med på utställningen i Eskilstuna 14/12, det kommer bli både sorgligt och roligt. Får knapra ordentligt med tabletter innan för det här vill jag verkligen vara med på, troligtvis blir det den sista på ett tag för mig.

Jag hoppas jag kommer kunna ha grisar och andra djur i framtiden, kanske går det när jag inte behöver ha dem i det rum jag tillbringar så mycket tid i. Om jag inte kommer kunna ha hund så ska jag reklamera mig själv till mina föräldrar så får de åtgärda felet.

Skämt och sido, det är så tomt här hemma. Idag när jag kom hem ropade jag "Hej grisar" som jag alltid gör, men jag fick inget svar. Inget nyfiket tryne som försöker komma uppför burkanten när de hör att det prasslar i matkassarna.

Åh dessa underbara djur. Tur att jag kan kika in här och njuta av alla fina bilder ni lägger upp. Tack igen ❤️

Lyan
3

Sörjer med dig :'( Synd att du inte bor i närheten för då hade du fått komma hit och gosa med Mozza precis när som helst

pinku
2

Alla marsvinsägares skräck 😕

Jag lider verkligen med dig, det måste vara hemskt. Men man vet aldrig en dag kanske det går över. Jag vet inte om det stämmer, men jag har hört att om man tar en paus från sin allergen kan det växa bort, jag hoppas det gör det för dig.

Sorgligt och tråkigt är det iallafall, jag beklagar verkligen.

Creation
1

Nej, vad tråkigt! 😕 Sänder styrkekramar! 🌺

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.