HJÄLP DOM VÄGRAR.2

hej jag köpte pellets för 1 vecka sedan och dom vägrar äta det skålen är inte slut från förrigår :S
Dom äter höet bara och grönsakerna äter dom inte mycket av dom äter en tugga sen nästa dag en till typ. :S vad är det med dom?
vad ska jag göra?
räcker det med hö?
kommer dom att dö om det fortsätter såhär?
Räcker med hö & grönsaker. Grönsaker måste dem ha för dem måste ha c-vitaminer (och nej man ska inte ge extra vitaminer i vatten då vitaminerna försvinner ifrån vattnet efter 30-60 min) ;D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
hur mycket hö ska jag ge ? jag har en hö häck hur många gånger ska jag fylla den perdag ? jag gör det 2 ggr räcker det´ :P
#2 man ska inte ha hö häck
#3 värför inte ? dom kissar jue på höet och äter inte upp det då .
#4 det ar inte bra for nacken och sa kan dom fastna i den och inte komma loss
#5 oj då tar jag bort den genast.!!!
Marsvin ska ha fri tillgång till hö. Rensa dagligen bort det hö som är nerkissat och se till att de alltid har rent hö att äta :)
Ja du ska inte ha höhäck, dem kan fastna.
Marsvin ska ha fri tillgång till hö och grönsaker 1-2ggr/dag =)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Att marsvinen inte äter pellets är inget du behöver oroa dig över - så länge marsvinen inte är väldigt tunna. I övrigt kan du läsa mer om bra pellets här. Om inte annat kan du testa att mata dina marsvin med kligröt.
En bra regler är att det ska finnas rikligt med hö i buren natt som dag. Varje kväll kan du rensa bort de som är nedtrampat och som inte längre ser fräscht ut. Efter det fyller du givetvis på med lite nytt ;)
Vilken tur att du skapade tråden - nu fick du ju lära dig lite om höhäcken också. :)
En fundering. Höhäck utanpå buren, placerat vid exempelvis ett plant hus marsvinen kan stå på. Hur kan marsvinet fastna eller få ont i nacken då?
skada nacken, menar jag
#10 Oavsett så är det ju inte en naturlig ätställning för dem? Marsvin har ju munnen långt ner och det är "designade" för att beta från marken.
Vad är det för slags pellets du ger dem TS? Väldigt få pelletssorter är anpassade till just marsvin och skadar mer än de hjälper med deras höga innehåll av fett och mineraler. Vill du ge pellets - försök då hitta i märket Oxbow, de har anpassat sin pellets till marsvinen så att den innehåller mkt fibrer och mindre fett & mineraler m.m. Annars så funkar det lika bra - om inte bättre - med kornkross, havrekross eller t.ex kligröt. Mer info: Alternativt Kraftfoder!
Fräscht Hö skall alltid finnas i buren, dag som natt. Vad ger du för slags grönsaker?, du kanske måste variera grönkosten lite mer så de blir mer intresserade av det?
#12 Tittat på mina grisar nu ordentligt och kan inte se att någan av dem äter hö med huvudet nere utan äter höet från sidan av tussen(upphöjt huvud), flertalet av dem sträcker sig även för att ta strån högst upp. Detta gör dem alltså med hö placerat inuti burarna. Alltså verkar inte det ge en naturlig betesställning heller (?). Nu har ju jag lagt in stora tussar av hö då de flesta tycker om o leka o ha sig i det. Antar att man måste sprida ut tunna lager av hö på burgolvet för att de ska beta naturligt?
#13 Nej det var inte så jag menade. Klart att de sträcker på sig och äter med huvuderna uppåt ibland också, men man kan inte tvinga dem att äta så hela tiden. Vilket ju händer om man har höhäck, de äter ju hö väldigt lång tid varje dag och måste de då sitta med huvderna vridna uppåt hela tiden så skadas nacken av det.
Jag kanske ska fixa till o fota vad jag menar, för i mitt huvud nu kan jag inte se att marsvinet behöver vrida sig på något vis för att komma åt höet.
Det enda negativa med den lösningen som jag kan se är att marsvinen inte kan leka i höet, däremot slipper man ju allt svinn.
Men få se ska fota o återkommer strax :)
Seså, batteriet i kameran tog slut men hann knäppa 2 kort iaf.
Jag har inga hus hemma med raka kanter, och det är just dom jag tänker på för denna lösning, med mina blir det en liten glipa emellan.
Marsvinsmodell för dagen är den tjusige låneherren Willy Wonka som skuttade upp på huset självmant :)
#15-17 - För att äta hö måste dom alltså upp på ett hus och sedan sträcka sig mot gallret? Grejen med marsvin är att dom är extremt lata och bekväma djur. Med så mycket jobb för att få i sig hö kommer dom att få i sig mindre hö än vad dom behöver. Marsvin har snabb ämnesomsättning och små magsäckar vilket gör att dom måste äta hela tiden, dygnet runt, för att må bra. Ska dom sitta på huset med huvudet lyft upp mot gallret hela den tiden?
Jag ger mina marsvin hö 4-5 gånger om dagen, i mindre portioner. Höet tar aldrig slut och på det här viset upplever jag både att marsvinen äter mer hö (varje gång det läggs in nytt hö är det sååå spännande och mumsigt) och att det dessutom blir mindre spill. Ger man större högar blir det betydligt mer som måste slängas eftersom marsvinen tappar intresset för det efter en stund och trampar ner det.
Hanna
#18 Japp för att äta hö ska dom upp på ett hus. Ser inte nåt konstigt med det med tanke på att mina marsvin sitter på sina hus hela tiden. Har kring 20 marsvin o det känns konstigt om det endast är mina som gör det.
Varför måste de ha huvudet lyft hela tiden? Jag ser verkligen ingen skillnad på denna betesposition och den marsvinen har när man slänger i en stor tuss i buren (vilket jag gör), förutom att de inte kan sitta i höet. Jag lyckades bara ta två kort, ett där han precis hoppat upp på huset och ett där han nosar omkring och undrar vad det är för nåt jag gjort. När han började äta var det precis i huvudhöjd, han har möjlighet att både sträcka på sig och äta hö på tasshöjd om han så vill.
För mig spelar inte spill någon större roll då jag köper billiga balar från bonde. Däremot finns det en hel del folk som inte har den möjligheten av olika anledningar och köper mindre samt dyra förpackningar från affären. Att ha en alternativ lösning, som att ex. göra på detta vis samt slänga i nån näve i buren för marsvinen att böka omkring i, kan de spara en rejäl slant på.
Det är ingen fara om de inte äter pellets eller kraftfoder, huvudsaken är att de äter hö och får i sig lite grönsaker.
Hö ska ges direkt på burgolvet och finnas i fri tillgång dygnet runt, på flera ställen i buren. Detta är jätteviktigt eftersom marsvin har snabb ämnesomsättning och måste få i sig hö i princip hela tiden för att magen ska hållas igång. Deras kost ska bestå av 80% hö, dvs. de äter hö flera timmar/dag och är det då svårt att få i sig (pga. att de måste dra ut det ur en höhäck, stå med nackarna uppåthöjda mot en höhäck vilket skadar deras nackar, hoppa upp på ett hus eller liknande) äter de inte tillräckligt med hö.
En höhäck är inte anpassad efter hur marsvinens behov ser ut, enbart för att människorna ska få det prydligare, enklare, snyggare eller vad man nu tycker sig se för nytta i att ha den. Marsvin vill kunna ligga i en höhög och äta, busa i höet och framförallt kunna välja höstrån från en hög och inte ta de som är närmast gallret ur en höhäck.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Och som jag skrev tidigare så var inte mina hus direkt optimala för lösningen utan det krävs raka väggar.
Jag har inte läst de senaste inläggen, men jag kan tillägga att hö inte bara till för att ätas. Det är kul att busa runt i och glömma sig i också. Och hur lätt är det att busa runt i en höhäck. Bara en tanke som bör funderas på. :)
#22 I förra inlägget skrev jag: Att ha en alternativ lösning, som att ex. göra på detta vis samt slänga i nån näve i buren för marsvinen att böka omkring i, kan de spara en rejäl slant på.
Har precis kommit fram till att det måste vara ytterst sällan mina marsvin äter hö utan att sträcka/lyfta på huvudet, när möjlighet för "den normala betespositionen" framträder är höet nedtrampat och det ratas pga det.
Min slutsats blir att jag måste strö ett tunt lager av hö på burbotten, jag vill ju inte att deras nackar tar stryk, vilket det tydligen gör av den onaturliga betespositionen de har när jag lägger in tussar av hö i burarna :(
Eller så får jag skaffa rakväggade hus och köra min ovannämda idé, det ger ju marsvinen möjlighet att äta på tassnivå utan att trampa i höet och eftersom jag verkar ha ovanligt olata marsvin som gillar att sitta på sina hus hela dagarna blir det inte heller några problem med tillgången till höet… Givetvis med "bökhö" i buren också.
Vänta nu måste jag fråga er alla så marsvin behöver inte pellets eller mat ifrån djuraffären ? Kan jag bara mata dom tillräckligt med hö och grönsaker och frukter varje dag ?
Ska ha höhäcken på gallerburen ett par dagar och observera hur det går. Än så länge har jag bara sett att det äts utan att marsvinet vrider eller sträcker på en enda lem. Nu tycker jag nästan att det är skönt att jag tänkt ut detta sätt (som jag inte ens avsett för mig själv från början), tänk vad mycket skador mina marsvin måste ha vid det här laget! Flera år av nacksträckande bete från tussarna på burgolvet :O
Jag ger fri tillgång till hö, så mycket grönsaker (oftast vitkål) som de bara orkar samt en egen foderblandning av kornkross/extrafettad hel havre/vetegroddar med högst 1/10 carrier pellets. Pelletsen kan de leva utan.
#25 Och kligröt ett par gånger i veckan :)
#29 Det kan de helt klart leva utan, skrev vad jag ger mina och än så länge har jag pigga o glada svin :)
Jag skulle rekommendera en kornkrossblandning eller kligröt till marsvin som har svårt att hålla vikten uppe, annars så klarar de ju sig rent näringsmässigt på hö-grönsaker-vatten.
#24 Nejmen vänta lite här nu! Vadå onaturliga betesposition? De ska ha tussar med hö utspridda på golvet, de får INTE ont i nackarna av det, eftersom de bestämmer själv vilka strån de vill äta, och det är väl klart att de sträcker på sig och letar runt, men de kan sitta och knapra som de själva vill. Det är höhäcken som inte är bra då de bara kan dra ut strån och inte böka runt och tvingas sträcka på nacken konstant. Det är inte bra i längden.
#24 Att ta bort höhäcken är bland det bästa du kan göra mot dina marsvin. Både för deras glädje men också för att deras skelett och kropp i övrigt kommer må bättre.
De har sina munnar nere mot marken av en anledning - de är betesdjur och ska äta från marknivå.
#25 Marsvin som är friska och fullvuxna behöver enbart hö och grönsaker, lite frukt då och då men inte lika ofta som grönsaker. Kraftfoder kan tyvärr bidra till övervikt och problem med urinvägar, för att nämna några få exempel.
Mvh Felicia
#31 & 32
Nu har två av marsvinen haft höhäcken (som visats på bild tidigare) sedan 17:35 idag och det är de enda marsvinen hemma hos mig just nu som inte äter hö genom att sträcka på sina huvuden. Dessa två har utöver höhäcken två stora buntar av hö på burgolvet men de sitter lyckliga på huset o mumsar ur höhäcken istället. Konstigt att marsvinen själva väljer att äta där trots att ni bestämt att det är fruktansvärt onaturligt.
All denna snack om nackar och nu även skelett är anledningen att jag nu kommit fram till att det inte är skonsamt att ge hö på burgolvet då åtminstonde mina marsvin sträcker på sina stackars nackar konstant då. Med denna höhäckssystem har jag inte sett det ske en enda gång under dessa timmar. Fortsätter det på samma bana är det en självklarhet att det är en bättre höutfodringsmetod då deras nackar just slipper ansträngas.
Jag kommer att avsluta mitt konto på mif nu, det börjar bli uppenbart för mig, efter endast två dagars aktivitet här, att forumet handlar mer om folks egon än själva djuren.
Tack för mig!
#34 På vilket sätt menar du att de sträcker nackarna när de äter hö från burgolvet? De drar ju upp strån, stäcker på sig osv. men inte i samma konstanta läge som när de äter ur en höhäck. Det är att de har samma sorts ställning så många timmar om dagen som är skadligt, inte att de sträcker och rör på huvudena hit och dit.
Hoppar de upp på huset efter hö när de har där nere också tror jag mest är en vanesak om de haft hö där uppe så länge.
Jag tycker det är fruktansvärt tråkigt att du uppfattar det så. Vi (i alla fall jag) ser bara till det som vi anser är det bästa för marsvinen. Det är dock lätt att missuppfatta varandra när man skriver på Internet. Men är det flera marsvinskunniga som av många års erfarenhet vet vad som påverkar marsvin negativt resp. positivt och en hävdar motsatsen är det klart att situationen kanske inte känns så bekväm, för att uttrycka det milt.
Mvh Felicia
#34 Hur kan du ha kommit fram till det? När höet ligger på marken behöver dom ju inte sträcka sig?
Synd att du ska avsluta ditt konto pga, att du fick info det, alla här vill bara marsvinens väl, förstår inte hur det kan ha med folks egon att göra. Man måste kunna ta till sig kritik, är ju ingen som bara hittar på..
#24 jag håller med dig, mina marsvin vil inte ens titta på hö som ligger inne i buren utan skiter totalt i de.. men där i mot har jag ingen höhäck utan en gallerboll man lägger hö i. och den e en cm från marken och ca 10 cm upp ochine tror ni väl att mina marsvin tar och äter där nere av bollen nej dom ska ha de som är högst upp..:)
M.v.h Johanna www.nimroda.n.nu/
#34 Jag har verkligen inte menat något illa! Förlåt om du tog åt dig av något jag skrev. Jag ser dock inte att jag skrivit något som skulle kunna tolkas som elakt och översittande? För mig handlar det just om djurens bästa, inget annat, och det är också därför jag är här. För att hjälpa andra.
Det är trist när en medlem känner sig utsatt, och överväger att aldrig mer besöka vår sajt. Och det är givetvis också trist att känna sig otrevligt bemött när man är här för att bidra med sina erfarenheter. Som Medarbetare tar jag inte någon medlems parti. Jag tänker heller inte peka ut någon syndabock. Jag vill bara uppmärksamma samtliga om att det är jätteviktigt att vi försöker tolka varandra rätt och att vi anstränger oss för att hålla en god ton i forumet.
För allas bästa
#25 Alldeles riktigt. Det enda ett friskt marsvin behöver är 80% hö (fri tillgång) och 20% C-vitaminrika grönsaker.
Det har hänt att jag varit tvungen att dra ner på grönsakerna för att mina marsvin gått upp lite för mycket i vikt! ;-)
Exempel på bra marsvinsmat kan du läsa här.
#37 Även gallerbollar anses vara skadliga för marsvin först och främst för att de lätt kan skada sina tänder i sina försök att nå godbitar i dem. :-S
#41 jo men dom vill inte äta de på något annat sät när dom är i buren , men när dom e ute ( vilket dom är 5-6 om inte mer timmar om dagen) då äter dom av dom bunkar hö jag lagt ut till dom men i buren är de bollen som vinner :)
M.v.h Johanna www.nimroda.n.nu/