Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: foder
Läst 2968 ggr
zapx71
0

Skillnad på hö och hö?

Många här verkar köpa hö direkt från bonden, andra som ex ja från olika djuraffäre. Ibland har jag dock här på siten läst att hö till hästar inte duger till marsvin kan nån kunnig förklara det? För mig är hö torkat gräs och förstår inte att det kan vara såååå stor skillnad. Och hur vet jag aty djuraffären säljer "rätt" marsvinshö???

Malinolsn
2

Mig veterligen är hö från bönder, som hästar äter, 100ggr bättre än hö från djuraffär. Billigare också dessutom! 
Det som skiljer hö från hö är näringen i höet, näringsvärdet blir påverkat beroende på när man skördat och hur marken är där gräset vuxit  🙂

Caf_Roy
1

Våra marsvin har alltid fått samma hö och på vintern silage som våra hästar och de mår prima. Sen är det så klart troligtvis godare med spröda strån av ängshö blandat med klöver som man köper i djuraffären för 20kr påsen, men det grova åkerhöt funkar precis lika bra som födokälla, förutsatt att det har bra värden förstås. Man måste inte äta hummer varje dag.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Sandra-B
4

Vilken bra och viktig fråga du tar upp här! Hö är väldigt viktigt för marsvinen och därför är det oerhört viktigt att man ger dem ett bra hö. För det är stor skillnad mellan hö och hö.

Det finns en artikel här på sajten som heter just Hö som hö? Rekommenderar dig att läsa den om du inte redan har gjort det.

Du har faktiskt rätt i det du skriver, att hö till hästar (generellt) inte är det allra bästa för marsvin (eftersom många verkar ge sina hästar senskördat hö). I jämförelse med "hästhö" och "produkthö" (sånt som säljs i små plastpåsar i zoobutiker, dagligvarubutiker etc) så är det dock bättre med "hästhö".

När man letar hö kan man be att få hö som ges till (mjölk)kor då det ska passa marsvin allra bäst. Om det inte går så bör man åtminstone be om hö som är skördat tidigt, då det har bäst näringsinnehåll och oftast också är finare vilket marsvinen uppskattar.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

bohan85
0

jag har hö från bonde, han spar oftast de finaste och grönaste till mig med mycket tunna strån men det är ju även grövre i. Ibland om det är mycket grovt köper jag lite finare från djuraffären och blandar med, ja…. de är bortskämda mina små!

mammagrön
3

Intressant diskussion. Undrar dock…

Skillnaden på kossehö(ensilage) och hästhö(kan vara hösilage eller hö) brukar vara att hästfolk vill ha en högre hygienisk grad än kobonden. Och att kobonden IBLAND syrar sitt ensilage m myrsyra. Den högre hygiengraden uppnår man genom att skörda höet högre från marken än vad man gör när man tar det till kor…

Vad jag vet brukar aldrig kobönder analysera sitt ensilage vilket ofta hästfolk gör. Kobonden ger precis som marsvinsägaren fri tillgång på hö och hästfolk räknar ut en foderstat med hö som bas.

Att hästfolk i allmänhet skulle ge hö m lägre näringshalt än kobonden tror jag inte på. Svårt att bevisa dock…

Att marsvinen vill ha dom fina grässtråna…ja det vill hästarna också…:D men då var ju frågan om man alltid ska äta hummer :))))

Jag räknade förresten ut att vår islänning(häst) skulle äta för 130 000:- i vinter om jag skulle köpa hö i matvaruaffär till honom… :D

Malinolsn
2

Håller med #5, har själv häst och man (här iaf 🤔) försöker alltid få tag på så näringsmässigt bra hö eftersom man vill undvika att behöva fodra på med exempelvis kraftfoder pga att höet inte är tillräckligt. 
Däremot små ponnyer som har lätt att lägga på sig, eller överviktiga hästar brukar man vilja fodra med lite "sämre" hö 🙂

Men jag har hört att ensilage inte är bra, eller gäller det enbart för kaniner? 
Edit: Kollade upp lite, och det fanns delade meningar. Vissa ansåg att man inte skulle ge det, och andra ansåg att det gick bra om man försiktigt vande deras magar med det först. 

Mirinda
0

När vi köpte våra marsvinspojkar sade uppfödaren att marsvin skulle ha finare (tunnare strån) hö än hästar. Eftersom hon var erfaren på hästar också, så borde hon väl veta.

Frågar jag våra marsvin så instämmer de å det varmaste i ovanstående. Visst äter marsvinen grövre hö också (har fått ett par dåliga hösäckar hem från zoo), men jag skulle vilja veta om det är stor skillnad näringsmässigt eller bara en fråga om smak.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

mammagrön
1

Det går inte att enbart på färg eller grovlek avgöra hur "näringsrikt" ett hö är.

Ery
0

Jag ger mina marsvin hö (torrt hö, inte hösilage eller ensilage) som jag hämtar hos en vän som har hästar. Jag tycker att marsvinen är duktiga på att själv välja ut de strån de vill äta, de strån som är för grova eller inte faller marsvinen i smaken lämnar de.