Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 806 ggr
dorisochlovis
0

Gillar inte nya hö-sorten?

Jag bytte hö-sort till marsvinen, men nu vägrar de äta :( Har inget av det gamla kvar, måste jag slänga det nya nu och köpa den gamla sorten igen? Marsvinen bara står i buren och tittar på mig och piper.

Det gamla var nån form av grönt hö från Djurmagasinet, det nya är mer gult och kommer från Granngården (står att det är lyx-hö?)

Arinah
1

Min erfarenhet är att ju vackrare namn ju sämre hö. Bra hö innehåller strån av olika grovlek, är ganska grönt och doftar så gott att man nästan vill äta det själv. Dåligt hö dammar, är mest gult, känns och luktar gammalt eller mögel.

Om dina marsvin fått gott hö är de inte konstigt att de inte vill äta. Om höet du har inte dammar och inte luktar trist/mögel så kan du ge det tills du får tag på bra hö igen. De äter om de blir tvungna. Gå tillbaka till Granngården och klaga. Färdigportionerat hö är mycket dyrt per kilo. Om ingen klagar eller vägrar köpa kommer de fortsätta sälja dåligt hö till ockerpriser.

Det är lite märkligt faktiskt. Ju dyrare hö per kilo, ju sämre kvalitet. Billigast och bäst är direkt från bonden.

mammagrön
0

Instämmer m föregående…KLAGA!!! 

Det är ont om foder i år pga den torra sommaren MEN dom som säljer hö i små förpackningar gör det troligen fullt ut ändå eftersom det är så högt kilopris på höet då.

OM du har möjlighet nästa år (efter midsommar)så håll utkik efter hö på Blocket eller fråga nån som driver gård i närheten av dig. Du köper billigare o bättre hö i 12-15kg balar om du bara hittar nån att köpa av och har nånstns att förvara dom…

Alla här på Forumet bor o lever så olika och är i så olika åldrar så det är svårt att ge generella råd.

Det blir färre o färre bönder Skåne som torkar o pressar höet i småbalar pga väderförändringarna. Höet möglar helt enkelt på höskullarna om man lägger upp det i småbalar eftersom vi har fått fuktigare höstar o vintrar. De flesta plastar numera höet. Då blir balarna större och dyrare…eftersom plasten är dyr. Det blir svårare för köparen att kontrollera kvaliteten också….

Blomman5051
0

Det kan vara att konsistensen är olik och dem är kanske inte vana med det (Ska man börja med nytt foder ska man blanda med varje sort sen mer av den nya tills man kan använda den helt)