Hjälp mig med könsbestämning
Hane!
Hane 🙂
En hona har som ett "Y".
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tack. E ni helt säkra? För jag har nämligen denna i samma bur som två honor. Tyckte den ena honan tjockat på sig, men trodde de va för hon mådde bra. Hon är kanske dräktig då 😕
#3 Du kan ju jämföra med de andra du har. Då brukar man se skillnad bra.
Hon kan nog vara dräktig. Ta ut hannen, som på bilden är en väldigt tydlig hanne, ur buren. Läs sedan allt du kommer över om avel och dräktighet. det finns en hel del här på sidan, både trådar och Artiklar. Lägg upp en bild på den tjocka honan, en dräktig mage ser ofta typiskt dräktig ut. Hur gamla är honorna?
om du går in på en hemsida som heter marsvinssidan står det ganska mycket om ungar och dräktighet. då jag inte är så tekninsk kan jag tyvär inte länka:p
men sök på marsvinssidan på google så kommer den nog upp
Absolut en hane. Ingen tvekan på det. Ta genast ut hanen från buren. Kolla även könet på den andra som inte har tjockat på sig för att va säker på om det är en hona eller hane. Den andra honan som har lagt på sig i vikt är nog med största sannolikhet dräktig. Läs på allt om dräktighet och avel. Och var beredd på att vad som helst kan hända. Det kan nämligen gå riktigt illa, även för erfarna uppfödare. Hoppas dock att allt går bra med dina grisar.
Tveka inte att fråga igen om det är nåt du undrar.
Det är en hane och honan kan vara dräktig ja 🙂
säger som alla andra här, hane :)
~
Du kan ta en bild uppifrån så ser man hur/om magen bular ut på sidorna… det brukar vara lättast… Hur länge har hanen suttit med de andra marsvinen?
Okej. Får göra de. Han har varit där sen i Juli. Så sannolikheten är ju rätt stor. E verkligen nervös. Vet tyckte vi skulle göra ett ultraljud. Men frågan är om man stressar henne för mkt då? Vi har ca 40 min bilväg dit. Vill inte hon ska lida heller ju. Usch så svårt.
Om han gott med dom sen 1 juli är hon garanterat dräktig och så säkerligen även bur kompisen, man ska inte utsätta honan för onödig stress så en biltur till vet å sen ultraljud är enligt mej helt uteslutet.. Å honan ser onekligen dräktig ut av bilden att döma .. Så du kan nog kanske vänta dig bebisar när som.. Hoppas de går bra :)..
Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon 
Det kan vara stressande för marsvinet att åka bil, och ultraljud på marsvin är en ovanlig företeelse. Risken är stor att hon utvecklar toxikos om det är sent i dräktigheten då de är känsliga för förändringar. Tyckte nog hon såg rejält rund ut din hona. Kupa händerna försiktigt runt hennes mage, är det mindre än 3-4 veckor kvar känns tydliga rörelser. Ta en bild ovanifrån och lägg in.
Hoppas att hon nu bara är tjock, men har de gått ihop så länge är risken stor att båda honorna är dräktiga.
Tack ni snälla som svarar och hjälper mig.
Det som oroar mig är att honorna är ca 2 år. Jag tog över dom i somras. Köpte dom på blocket. Jag vet inte om dom har varit dräktiga innan.
Så frågan är ju då, ska man ändå åka och göra ett ultraljud för att veta om hon är dräktig, hur långt gången hon isf är och samt hur många bebisar?
Har ju förstått att det är en stor risk om dom är så pass gamla o föda för första gången. Vill ju inte hon ska lida vid ev. förlossning, men vill heller inte stressa henne med biltur och ul.
Nej, åk inte för ultraljud. Det är mer risker med det än att infon ger dig bättre säkerhet. Sök på trådar om toxikos som är ett livshotande tillstånd så förstår du. Känn efter fosterrörelser som jag skrev, så får du ett hum om när det är dax. Det finns gott om exempel på honor över 2 år som fått ungar för första gången utan komplikationer. Visst ökar riskerna, men det kan lika gärna gå bra.
Okej. Så jag är ingen djurplågare om jag inte åker? Vet. pratade om att va hon inte långt gången kunde man göra abort. För dom sa både mamma o bebisar kan dö vid förlossning.
Men en abort innebär ju en risk det med.
Jag ska ta upp henne o känna på magen nu.
Kan du ta en bild uppifrån på honan?
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
Jag har aldrig hört talas om abort på marsvin. Visst finns risker vid förlossningen, men som sagt, det kan gå alldeles utmärkt. Marsvin kan vara ganska så fertila. De brunstar några timmar ungefär varannan vecka, och oftast tar första parningen, i annat fall andra. Din hona är isåfall långt gången, och har en rejäl kula. Känner du fosterrörelser?
Vilken jobbig sits du har hamnat i, TS. Hur kunde det bli såhär? Vem var det som sålde hanen till dig som hona? Om han är 6 månader och varit hos dig sen i juli borde könet ha varit välutvecklat redan då och man ska inte kunna ta fel på hona och hane…
Att veterinären rekommenderar abort för att honan och ungarna kan dö, gör mig förbannad. Det måste ju betyda att till och med veterinären tror på den gamla skrönan om att bäckenet växer ihop? Eller vad gav vet för motivation?
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
ursäkta att jag byter lite ämne här
#23 växer det inte ihop? det har jag hört från ALLA
#24 Det är bara en myt.
Checka in @gnagarboden på instagram 
Ser nu att jag skrivit fel. Han är 4 månader.
Ja det var ju för att hon sa de växte igen.
Vad tror ni om den andra honan? Ser hon dräktig ut med?
Jag är sååå nervös här.
#24 vad jag vet finns ingen dokumentation som stödjer teorin att det växer ihop. Det finns flera marsvinsmyter, och det är en av dem.
Tycker även andra honan ser väl rund ut. Men det är mycket lättare att se ev bebismage på bilder tagna uppifrån då man ser ryggsidan. Så gärna fler bilder. Håller med #23 om det hon skriver. Och att du hamnat i en jobbig sits du inte räknat med. Men det finns gott om kunniga här på sidan du kan få råd och stöd från. 🙂
Sen uppmanar jag alla som inte har erfarenhet av dräktigheter att låta bli att ge råd. Det blir så tokigt, och det kan vara svårt för de som är nya här att veta vem man skall lyssna på.
Har lagt upp en bild uppifrån. #20
Ja detta är inget kul alls. Men om ni säger det är en myt så blir jag lugnare.
🙂
Okej. Det är ju på den långhåriga som jag trott mest varit dräktig. Dom har bägge lagt på sig vikt sen vi tog över dom.
Får helt enkelt vänta och se vad det blir av detta.
Ska skaffa en våg med så har man lite mer koll.
Har idag känt väldigt tydliga rörelser i magen på den långhåriga. Nu när jag verkligen fått det bekräftat är jag så nervös.
Andas ut och läs allt du kommer över.
Det finns många här som har väldigt kunniga och har en enorm erfarenhet att dela med sig av.
Håller tassar och tummar!
och uppdatera gärna tråden
min hemsida: http://www.piggieville.n.nu
Tack :) Men det lär inte va lång tid kvar då om man känner väldigt tydligt? Brukar dom föredra att föda på tex morgon eller natt?
Sen kväll/natt brukar mina få sina ungar. när det är mörkt och tyst.
Okej. Jag ar alltid en lampa tänt hos dom. Kanske man ska släcka den så hon blir tryggare?
Cerre: Jag tycker att du verkar vara en mycket bra marsvinsägare som verkligen bryr dig om dina små även om det nu blivit tokigt. Jag önskar dig all lycka till. Supersöta honor har du!
Ta det lugnt och läs på om allt du hittar 🙂 Detta hände mig en gång men det är bara supermysig och det går säkert bra! Har kvar min lilla plutt efter "hanarna" än, 7 år nu till jul 😃
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
du kan ju prata med uppfödaren som sålde dig hanen. det är ju lixom hennes/hans fel att du hamnat i denna situtionen. så h*n kanske kan ta några ungar.
Vad jobbigt att du har hamnat i en sån här sits. Men tycker verkligen att du är duktig som är mån om dina små, se till så att de får i sig c-vitamin och håll ögonen på dom nu, det händer ju oftast olyckor i slutet av dräktigheten. Så läs på och läs på och läs på! Tycker det var klantigt av uppfödaren/säljaren att inte hålla koll på könen. ;( Önskar dig verkligen stort lycka till och jag håller tummar för att allt ska gå bra för dig och dina honor! :)
#39 Alla kan göra misstag och se fel. Så man kan inte beskylla uppfödaren heller. Var de små, så kanske inte det syntes så tydligt.
Visst marsvin brukar vara lätta men som sagt finns de marsvin som kan vara kluriga som små.
#41 Fast jag måste säga att föder man upp marsvin och ska sälja ungarna ska man vara säker på könet. Marsvin tllhör dom djur som är lättast att se på! Vid 5 veckor kommer penis fram tydligt på hanar exempelvis.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
#42 Men nu tyckte jag hon sa att de var köpta på Blocket? Då kan ju ursprungsägaren ha köpt dem från en djuraffär och vi vet ju sedan tidigare hur bra information man tenderar att få från dem…
#43 Det har jag missat, sorry. Men att inte djuraffärer kan se skillnad på könen är också skamligt, hur det än är kollar dom kön och hanterar marsvin åtminstone en gång i veckan. Marsvin är som sagt inte svåra att könsbestämma efter 3 veckor…
#44 Det stod tidigt i tråden, lätt att missa. :P Men jag håller helt med om att det är dåligt av djuraffärer, däremot har jag fått intrycket av att det inte är helt ovanligt att de inte kan det.
#42 Ja jag vet om att det är enkelt att se, själv haft ungar och så 😛
Men framgår ju inte hur pass erfaren uppfödaren är, om det är en privat, nybörjare mm.
Precis som #43 säger 🙂
#46 Fast uppenbarligen spelar det ingen roll.. 😉Men jag menade hur som helst inte dig personligen, utan könsbestämning rent allmänt.
även om det kanske inte var med mening det blev så här så borde ju ändå dem då hjälpa till och iallafall ta någon unge. oavsettt om det var ett misstag eller bara slarvigt gjort av dem är det ju fortfarande de som gjort att TS hamnat i denna situationen. det verkar ju nu som att TS skulle upskatta att få lite hjälp med det här.
på http://www.luneas.se/ finns det avelsfakta och jag tycker att det skulle vara väldigt bra om du nu noggrant läste igenom hela den hära. det som står där är väldigt bra att veta för den som ska få ungar:)
Jag har pratat med uppfödaren. Jag är inte arg på henne. "skadan" är ju redan skedd. Hon kunde visst hjälpa till o ta några ungar. =)
Har haft en vän här som hjälpt mig känna på dom. Hon tyckte där var 4 hos den långhåriga, o två hos den fläckiga. Man känner dom tydligt. Så det är nog inte lång tid kvar nu.
Men jag ska läsa på allt jag kan här.
O ja, all hjälp o alla tips välkomnas. Uppskattar verkligen all er hjälp ❤️
Hej!
Så besvärligt det blev….Jag håller tummarna för att allt går fint. Det ser ju förhoppningsfullt ut när man läser tråden.
Jag tycker inte man ska beskylla någon för något. Tror alla har gjort efter bästa förmåga, händelsen blir det samma oavsett vems "felet" är.
Situationen är här och nu och det är det man får utgå ifrån. Blir det fina ungar och allt går vägen finns det säkert människor som vill ha marsvinsungarna!
Du MÅSTE berätta hur det går! Du får skriva en daglig rapport här på sidan! Och om allt går vägen så lovar jag dig att det är bland det mysigaste att se marsvinsungar komma till världen och sedan se de skutta omkring bara några timmar senare!
Lycka till nu!
Nej precis. Vinner inget på att vara sur. Klart det är otur det blivit såhär. Men men, nu kör vi vidare =)
Jadå, kommer behöva er hjälp att könsbestämma dom sen.
Ja, jag tycker det ska bli kul om man bara vetat att allt gått bra. Så är det ju faktiskt spännande samtidigt. 🙂
#49 vad bra att hon kunde ta några ungar:) och menade inte då att det är något att vara sur på henne över och alla kan göra misstag.
Ja hoppas hon gör de med :) Klart alla kan göra misstag. Men nu glömmer vi de o håller tummarna för en bra förlossning med fina små bebisar :)
Nu när det förhoppningsvis kommer gå bra så passar jag på att säga grattis till bebbarna! Du får uppdatera med bilder sen. Lycka till! :)
Maija. ~ett liv utan djur är inget liv alls~

Se det som en bonus bara, det är säkert inga problem att få ungarna sålda, brukar vara lättsålt och stor efterfrågan just innan jul. Så jag tror inte alls du behöver låta uppfödaren ta några ungar.
Tack. Ja så e de kanske. :) Hanen har knappt velat äta sen han kom till egen bur. Så igårkväll fick han hälsa på hos honorna. Så glad han blev. O nej, han är inte kvar i deras bur ;) ville bara han skulle få lite glädje igen.
Detta känns inte bra. Hennes vikt: 30/10= 1032 1/1=1028 2/11= 1014 Kan de bli så eller e de tecken på att hon e sjuk?
Har du gett henne extra mat nu när hon antagligen ska få ungar? :)
Jadå. Mer av allt. Något speciellt man kan ge för hon ska öka i vikt nu?
Havregryn, solrosfrön, sockerfri müsli och havregrynsgröt :)
#57 Även en dräktig hona kan gå upp och ner i vikt och med tanke på att du inte vet hur långt gången hon är tycker jag inte att den viktnedgången är något att oroa sig över. Väldigt bra att du har koll på vikten, fortsätt göra det.
Du behöver inte moffla på med en massa mat nu "bara för att hon ska öka i vikt". Se till att hon äter mycket av det viktigaste, hö och grönsaker. Utfodra hö ofta och grönsaker kan hon få två gånger om dagen.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
ska bli jättespännande och se hur detta blir! 🙂
Okej. Tack ännu en gång. Vad hade jag gjort utan er?! 😊
Många honor går ned lite innan själva förlossningen också… fast så långt gånget är det kanske inte än…
Händer inte så mycket här. Men viktuppgång har vi. 3/11= 1033 4/11= 1056 5/11= 1060 6/11= 1083 På den korthåriga: 2/11= 842 3/11= 850 4/11= 853 5/11= 860 6/11= 878 Så vi väntar och väntar 😊
#65 Ett tips:Du behöver inte väga varje dag 🙂
Det kan nämligen skilja från dag till dag ändå. Så räcker med 1-2 gånger/vecka🙂
Se om det blir några bebbar.
Okej. Fast tycker de e kul o se skillnaden 😊
Okej okej :)
#69 Du gör självklart som du själv vill 🙂
När man inte vet parningsdatum skulle jag nog väga varje dag. Det kan ju vara slutet av dräktigheten och då är det bra att ha extra koll (tycker jag). Det viktigaste är ju att tänka på att kanske väga direkt på morgonen innan man fyller på hö och ev kraftfoder, så det inte är massa mat i magen som ger fel vikt. Sen är kanske inte en liten viktminskning något att höja ögonen över, men då ser man ju fort om det går nedåt i två-tre dagar och kan börja se över hur man ger mat.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
#71 Dock kan det ju skilja beroende på när de ätit osv med och eftersom dessa är inte mer än 6 månader också påverkar ju det också, så tänker jag i alla fall 🙂
#71 jag förstår din tanke, men honorna är ju enligt TS 2 år, så de har förhoppningsvis växt färdigt :) Väger man däremot varje dag behöver man ju inte tro att allt går åt helskotta bara för att de går ned några gram.
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
#73 Ok för står i #0 att de är ca 6 månader.
Så uppfattade det som att alla var det, i så fall har jag missuppfattat det. (inte läst alla kommentarerna, segladdat på mobilen).
Så har missat det om det står senare…. :)
#74 Den i trådstarten är en hane, så den är förhoppningsvis inte dräktig. ;) Honorna är vuxna.
#75 Det sa jag inte heller ;) Jag vet att det är en hane.
Men uppfattade det som att de var lika gamla.
Se #15: "Det som oroar mig är att honorna är ca 2 år."
#77 Läs vad jag skrev i #74 ;)
Har inte läst alla inlägg eftersom det är så segt på mobilen i regel samt blir långt och segt på mobil, så extremt lätt att missa vissa inlägg också.
Oj vad hände här nu?! :(
#83 Några inlägg har blivit borttagna av ett eller annat skäl. I skrivande stund kan och vill jag inte kommentera dem. Innehållet i dem handlar i alla fall inte om ditt dilemma med de dräktiga honorna.
Du startade tråden för att få hjälp med dina honor. Jag ser att flera av de uppfödare som är erfarna har svarat. Jag känner mig övertygad om att du kommer att få god rådgivning här.
Arinah ber i #27 oss som inte har erfarenheter av dräktigheter låta bli att ge råd. Visst kan vi andra följa tråden och ge uppmuntran och stöd. Men jag tycker att det är klokt att göra som Arinah säger. De konkreta råden är det bäst att de med de största kunskaperna och erfarenheten ger.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Okej. Ja jag fick inte ihop de när i läggen va borta.
Det kanske inte är så långt kvar. Ibland kan man se att honor har förvärkar i några dagar. De fäller liksom ner nosen och ser ut som tapirer, och sluter ögonen en stund. Tycker mig se en fälld nos på bilden. Du skall helst inte hålla på att lyfta dem för mycket nu. Bara för vägning isåfall, men jag väger inte mina honor alls mot slutet. Se till att det är rent spån i buren. Kolla att de äter, och inte bara låtsas äta.
Okej. Tack. Ville bara ha henne o mysa lite. Men då låter jag henne va. Vill inte stressa, tänkte bara mysa lite :) Jaså dom kan låtsasäta med?! Ja men då ska jag ha lite extra koll på det. Tack ännu en gång för hjälp.
Marsvin är bytesdjur och låtsas vara friska ganska länge även när de mår dåligt. De kan stå med samma höstrå och se ut som de äter. Försämrad aptit kan vara ett tecken på begynnande toxicos. Ibland tar ungarna mycket plats så magsäcken trycks ihop så de får svårt att få i sig. Även det kan bidra till toxicos. Hursomhelst är det inte ovanligt att de blir kinkiga med maten, då får man lista ut vad de gillar mest och bjuda på det. Små portioner flera gånger om dagen.
Fiffiga små djur. Men än äter hon iaf :)
Du får visa bilder på ungarna sedan. Mamman är jättesöt.
Jadå. Tack. Tycker med hon är söt. Hon gillar ligga på rygg o bli klappad. Då ser man hennes oskyldiga ansikte :)
Vad spännande! Förvärkar eller på riktigt…. vad kul att du håller oss uppdaterade.
Ja :) Men jag ska iväg här ett par timmar nu. Vill ju va hemma hela tiden om något går snett. Hon får knipa tills i em :)
Åh vad spännande!
Hur går det med den andra honan? :)
Jo hon har jämn o fin viktuppgång. Äter o myser som hon ska :)
Oj oj! Hoppas att det går bra! 🌺
En fråga till er som har erfarenhet av detta - Hur bör de ha det i buren? Syftar t.ex på om det behövs speciellt underlag eller något speciellt gömställe🙂
Spännande!
Hej Cerre! Det är klart att man känner sig osäker när man oplanerat väntar två kullar ungar. Särskilt när man inte har erfarenhet av det innan. Det ser ut som om du fått de råd och det stöd du behöver här. Och du verkar göra det bästa av situationen.
Vi hade en tråd tidigare i år, där en nybliven ägare till en hona berättade att hon upptäckt att honan var dräktig när den bott hos henne ett tag. Hon blev lotsad genom dräktighet och förlossning av uppfödare som visste precis hur det går till. Det gick bra med förlossningen och den marsvinsägaren lärde sig mycket på vägen.
Jag, som ingen som helst erfarenhet har av dräktiga honor eller förlossningar, följer tråden och hoppas av hela mitt❤️att allt går bra med dina marsvinsflickors dräktighet.
Ser att fler följer tråden och vill veta hur det går. Kul!
Tack för att du delar med dig av detta Cerre!
Hjälp!! Hon har nu sen i fredags legat i huset o tryckt. Igår åt hon bara hö. Idag fick jag i henne paprika. Hon ratar både vitkål, persilja, blomkål, ja allt nästan. Man ser hur hela hon rör sig i takt med hjärtslagen. Gått ner 16g på två dagar. Tog upp henne nu för att känna så bebisarna levde. 20 min, kände inget!! Vad händer? Vad ska jag göra? Så orolig här.
En dräktig hona som sitter stilla i ett hörn, ser sjuk ut och äter dåligt, är väldigt allvarligt. Om hon inte äter själv så måste hon tvångsmatas, om man ska ha någon chans att hon överlever. Man måste reagera snabbt, på första tecknen att något inte står rätt till. Det är tyvärr så det är. Om ungarna dessutom skulle vara döda så är det jätteviktigt att hon får ut dem snabbt.
Det är svårt att avgöra såhär via internet hur allvarligt det är för din hona. Ännu svårare att ge råd. OM det är så illa som jag tycker att det låter på din beskrivning så är det inte jättemycket som en veterinär kan göra heller. En dräktig hona som ätit dåligt i ett par dagar har dåliga chanser att klara av att återhämta sig efter ett kejsarsnitt. Jag hoppas verkligen att det är jag som tolkar det du skriver fel.
Usch :( Men vad ska jag göra? Är de farligt? Vad är fel? Vill inte hon ska lida. Men måste man känna bebisarna hela tiden?
Du måste inte känna ungarna hela tiden, men däremot får hon inte sitta still och se sjuk ut och inte matvägra.
vet ej hur ni har det inom marsvinsvärlden men i kattvärlden har vi värkstimulerande medel för att sätta fart på värkarna, tex om ett foster är dött och måste ut men värkarna är för svaga.
Sajtvärd på Perser iFokus
Jag håller med Idipidi. det är svårt att ge riktigt bra råd när man inte ser honan. Är det toxicos (som hon verkar ha symtom på) hon håller på att utveckla är det allvarligt. Har det gått långt är det svårt att häva, och det slutar inte bra. Du kan göra försök att tvångsmata henne. Har du ett apotek i närheten som är öppet så köp Fortimel (skogsbär). Det finns trådar och Artiklar om stöd/tvångsmatning här på MiF där det beskrivs hur man gör, och vad man annars kan ge. Det är arbetsamt och man måsta mata ofta
Hoppas det inte är så illa, och att ungarna var stilla för att de fått det trångt och tryckts längre ner. Och att de kommer ut snart.
kan ju vara så att dem är påvåg och att det är obekvämt för honan. viktigast är väl att få i henne vätskeersättning och hö. koka hövatten och låt svalna, mixa pellets, morot, druvsocker och vatten till en sörja du lägger i spruta (med öppen pip) och spruta i munnen på honan så hon får i sig näring och fibrer.
Sajtvärd på Perser iFokus

Det finns kanske någon uppfödare här som bor i närheten av dig som kan komma och titta samt känna lite på dina honor, om du är intresserad av det?
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Tack för ers tips. Jag ska direkt iväg o handla massa gotter till henne när dom öppnar. Så hoppas jag hon tar något av de. Om bebisarna är döda, kan hon få ut dom ändå?
Hon är väldigt kladdig där nere med. Vikten är samma som igår morse.
Det är oroande det du berättar.
Hur luktar hon i sin kladdiga rumpa? Om det luktar illa finns risk för livmoderinflammation och det är ju inte bra. Att hon äter dåligt är aldrig ett bra tecken och man bör tvångsmata henne om hon inte äter själv. Varannan timme till att börja med.
Ja de kan få ut döda ungar själva men bara om värkarbetet sätter igång. Det är också mycket svårare att föda ut döda sladdriga ungar är levande ungar som har stabilare kroppar och muskler som reflexmässigt spänns på rätt sätt för att förenkla förlossningen. Om honan dessutom inte mår bra och drabbats av toxicos har hon kanske inte kraften att krysta ut dem själv. Man kan hjälpa till och dra ut ungarna men det är svårt att få grepp och det måste göras i takt med krystvärkarna.
Det är vanligt att de blir lite kräsna på grönsaker de sista veckorna men de ska äta något. En högdräktig hona som äter långsamt eller inte alls bör tvångsmatas.
Annars läs vad #102 och #106 skrivit.
Jag håller tummar.
Hon luktar mest kiss. Gammal kiss. Tvättade av henne igår men luktar ändå. Hon har iaf varit ute ut huset, ätit lite o druckit.
Okej det var ju bra så hon inte luktar "ruttet" som de kan göra vid livmoderinflamation. Bra att hon äter. Ser du hur mycket och hur snabbt hon äter. Går det trögt att äta så försök få i henne mer.
Ge henne extra goda saker. Kanske kan du fortfarande hitta grönt gräs ute prova att ge det för det brukar alltid vara extra populärt. Det är knappt någon näring i gräset nu men det kan trigga igång aptiten.
Det är bra om hon trots allt håller vikten hyfsat. När de inte äter så går de snabbt ner i vikt, mer än de 16 gram du sett, så det kan vara så att hon ändå äter en del när du inte ser. Ibland kan de få lite knäppa idéer och börja rata grönsaker som de normalt äter. Det måste inte vara farligt, men bör definitivt leda till extra mutande med godsaker och att man håller noga uppsikt. Det är bra att ge mat ofta, eftersom marsvin oftast äter varje gång de får mat :-)
Det är svårt att avgöra på distans om din hona mår bra eller ej. Mina honor som toxat har luktat illa ur munnen och dregglat, så det har varit väldigt tydligt att något varit fel.
Ja känns lite bättre idag. Sallad åt hon gärna. Ska in o ge en omgång till nu. Får ha is i magen o hoppas de vänder. Så länge hon inte blir sämre.
Det som är viktigt nu är att förebygga komplikationer. Det innebär att hon måste få i sig näring, och det ofta. Är hon kinkig måste hon övertalas. Äter hon inte alls eller är oinspirerad till ätande eller långsam måste hon tvångsmatas. Sallad ger ingen näring, bara vätska. Det är dock lite bättre än ingenting. Du kan inte ha is i magen och hoppas att det vänder, då hinner det bli försent.
Marsvin äter normalt med god aptit, du får ha koll på hur mycket som går åt. Bra att du väger henne.
Se till att köpa hem Fortimel eller Critical Care eller annat som rekommenderats. Du matar med spruta lite i taget in i kinden på marsvinet, ser till att hon sväljer och sprutar in lite till. Mina kinkiga honor har tyckt det är gott med Fortimel och suger i sig självmant.
Okej. Jo hon har ätit igen. Mena mer med "is i magen" att jag fortsätter mata med allt som går ner. Sen kollar vi henne ofta. O sålänge de e som nu så kan vi bara vänta.
persilja brukar vara populärt:)
Bebis är ute. Tyvärr va den död. ;( Den va stor. 134g. Verkar va tomt i magen nu. Mamma mår bra. Äter med god aptit.
#119 Tråkigt att han inte överlevde, men bra att mamman äter. Kram på er och all lycka 🌺
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
Vad tråkigt med ungen… Nu hejar vi på att mammisen äter på sig ordentligt och hoppas att allt går fortsättningsvis bra för er! Lycka till!
Åh tråkigt med ungen. Det var en riktigt stor unge. Bra att hon äter då borde hon fixa det.🙂
Lycka till med den andra nu då och hoppas de ungarna kommer att klara sig.
Vad bra att honan är OK, även om det var ledsamt med ungen.
Har du fått hjälp att uppskatta när det kan vara dags för den andra honan? Nu vet du ju mer om hur det går till och kan vara bättre förberedd. Skriv gärna och berätta hur det går!
Tack
Usch! Det var nog nära ögat för din hona. Jag blir jätteglad över att höra att hon klarade sig. Synd med ungen så klart. Jag håller tummarna för att du får lite bebislycka med den andra honan!
Tyvärr överlevde vår fina hona inte. Mindre än en dygn senare Nu hoppas vi på att det går bättre för vår andr hona som inte lär ha långt kvar.
Tråkigt.😕
Håller tummarna för din andra hona. Hur går det för henne? Äter hon bra och är pigg? (hoppas det)
#126 Vad tråkigt. 😕
Hoppas det går vägen för den andra honan! 🌺
Hoppas att det går bättre för dwn andra honan. Beklagar att hon inte klarade sig :/
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Tack. Vi va alla ledsna här hemma. Jo hon har ätit på rätt så bra. Men hon saknar klart sin kompis. Hoppas också det går bra för henne. Tror de e dags vilken dag som.
Kan det påverka hennes aptit att hennes kompis dött? Såg nu att hon inte ätit kvällsmaten.
#131 Beklagar.. :( ja tyvärr.. Så kan det bli så. Eftersom att dem behöver sin kompis kan vissa bli väldigt deprimerade. Så håll koll på din hona nu.
Maija. ~ett liv utan djur är inget liv alls~
Okej. Men jag ska väl inte sätta in ny kompis nu? Hon kan väl bli stressad? Bebis/bebisarna lever än iaf.
Vad bra att du är uppmärksam på aptiten. Visst kan hon sakna sin kompis, men mest troligt är att det har med dräktigheten att göra. Eller snarare ökar det risken för toxicos eftersom de är känsliga för förändringar speciellt i slutet av dräktigheten. Jag uppmanar dig att du börjar stödmata med Fortimel nu på en gång så du inte riskerar att nästa hona inte klarar detta.
Sätt inte in ny kompis, som sagt förändringar kan vara en utlösande faktor. Det är livsviktigt att hon äter ordentligt, kan inte nog betona vikten av detta.
Din förra hona dog troligtvis i en toxicos hon utvecklade innan ungen föddes.
Lycka till, håller tummarna att allt går som det skall
Okej. Någon speciell fortimel? Hur mycket och hur ofta?
Hallon eller skogsbär smakar tydligen bäst. Det finns två sorter ta den som är yoghurt den är tjockare och mjölkig liksom.
hur går det?
Hon äter hö. Inga grönsaker. Gav henne lite fortimel igår.
Tuggar hon i sig höet? Marsvin döljer att de är dåliga och kan låtsasäta utan att få i sig något. Det är oroande att hon inte äter grönsaker. Hittar du gräs eller maskrosblad ute kan du truga henne med det. Ge Fortimel flera gånger om dagen/natten så mycket hon vill ha. Skaffa hem Critical Care, finns hos veterinärer, välsorterade djuraffärer och på nätet.
Vill hon inte ha så är det tvångsmatning som gäller. Det finns bra tips och råd nedan:
Så. Nu äter hon lite grönsaker med. Skönt. Tack för bra tips o sidan.
#142 Ser ut som det ligger 3 bebisar där inne! 😃
Oh vad jag hoppas du har rätt :) Vill ju ha en kompis till både honan och hanen.
#144 Hihi, Ser ut som en unge på ena sidan och 2 på andra sidan.
Får vi hoppas på att det blir dom rätta könen då och att allt går bra 🙂
Vi håller tummar och tassar här.👍
Tack
Hur mår damerna nu då?
Ja det är ju tyvärr bara en dam kvar. Men hon mår bra. Äter lite för lite. Men ger henne fortimel. Så vi hoppas på bra förlossning här när som :)
Hur har det gått:)?
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
Fortfarande ingen bebis :( Men hon äter o går upp i vikt så de e bra :)
har de kommit några ungar? :)
Nu känns det som vi väntat hur länge som helst. Hörde något ljud från deras rum. Jo, hon krystade. Kanske 7 ggr. Sen inget mer. Man ser tydligt hur de rör sig i magen på henne. Så vi får kanske se små liv inom några dagar :) Helt nu! ;)
#154 Om hon tydligt krystade så är det dags NU.
Jag själv har tagit fel på värkar (honan kisar och kan nästan rycka till lite smått av värkarna) och trott att hon krystade. Om hon började krysta på riktigt för 15 minuter sedan så borde någon unge vara på gång ut, eller redan vara ute.
Vad gör hon nu?
/ Emma
Nej va nog bara förvärkar. Då de ej hänt mer. Nu ligger hon o sover. Så blir nog i dagarna :)
håll oss gärna uppdaterade :)
min hemsida: http://www.piggieville.n.nu
Ja :)
En bebis ute. Tyvärr levde den inte :( Tror faktiskt där e fler. Men kan dom föda ut en för den är död o vänta med att föda ut de andra? Usch vad hemskt detta är ;(
#159 Nej, vad tråkigt!
Ungarna bör komma med bara några minuters mellanrum. Ibland kan det ta längre tid men då kan man behöva hjälpa honan eftersom det kan vara så att en unge exempelvis ligger snett. Om man hjälper honan får man absolut inte lirka/dra i ungen när honan inte krystar (!). Ska man hjälpa honan att dra ut en unge så görs detta försiktigt och SAMTIDIGT som honan krystar.
Nu var det några timmar sedan du skrev detta. Vad händer? Hur går det?
/ Emma
Okej. Jo så visade uppfödaren mig när hon hjälpte till med den förra honan. Det konstiga är att inget händer. De känns verkligen som där är en till. Men hon har inte krystat något mer nu.
Har nått mer hänt?:3
Gud vilken jobbig sits för dig! Beklagar att allt gick så tokigt. Hoppas saker går bra nu! 🌺
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Nej. Inget händer. Hon ligger i huset (hon har inte varit där alls sen den andra honan gick bort den 12/11) Ska servera frukosten nu o se om hon är intresserad. Tack
Bebis nr 2 kom ut. Tyvärr va den död. Den va jättefin. Mamman mår sådär. Hon har druckit och ätit iaf. Trodde någon skulle överleva så både honan och hanen fick sällskap. Men nu får vi hitta kompisar till dom. Någon som vet någon som har i Skåne till salu? I första hand hane. Då jag vill honan ska repa sig lite till innan vi sätter in en ny kompis.
#165 Var i Skåne?
Emras rekommenderar jag i Fjälkinge 🙂http://www.123minsida.se/emras-marsvin/29208898
Gärna i Lund,Malmö, Landskrona hållet.
annars kan du kastrera hanen, du får självklart göra som du vill men bara ett förslag:)
Jo. Men vill inte riskera honom för de. Hellre han får en kompis. E ju inte säkert honan överlever.
Vi håller tummar och tassar här för din lilla hona.
Ååh beklagar. :( Bamsekram!
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Tack. Hoppas verkligen med hon klarar detta.
Hur går det med graviditeten?
Hur mår din hona nu?
Tack o lov bra. Hon är lite slö i bakbenen. Men inte konstigt. Jag fick hjälpa henne ut med bebis nr 2, den vägde 139g. Tyvärr inte i liv. Både honan och hanen har fått varsin ny kompis. Dom verkar fungera jättebra tillsammans. Helst har hanen blivit lugnare och gladare. Den grå är hanen, den chokladbruna är honan.
Vad skönt att höra att allt gått bra!🙂 Du får väl pyssla om honan lite extra och kanske ge henne extra (uppfödare vet vad som är bäst) näringsrik mat ett tag.
Pyssla om dig själv lite extra också! Den senaste tiden måste ha varit en pärs för dig. Tack för att du delat med dig av vad som hände! Du är inte den enda som tagit fel på kön. Kanske kan din tråd hjälpa någon så att den slipper hamna i samma sits som du var.
Tack. Givetvis är man väldigt ledsen för hur allt gått. Man hade trots allt sett framemot fina bebisar. Men vi har kvar vår fina och underbara hona. Det är viktigast. Tror nog ändå på att deras bäcken växer ihop. Varför skulle det annars sluta så här med två stycken? O tre dödfödda bebisar? Hoppas folk tänker sig för innan dom parar. De va inget kul att dra ut en död bebis från henne när hon led. Tackar alla som deltagit i diskussionen och hjälpt mig med tips. Kram till er alla
#178 Jag tror personligen inte att det berodde på det, utan andra faktorer. Sånt här kan hända oavsett vilken ålder marsvinet är i, ren otur.
Det är tyvärr väldigt vanligt att ungar dör. Det är riskabelt för honorna också att vara dräktiga och föda.
Jag har läst många inlägg här på MiF, skrivna av erfarna uppfödare, som berättat om oro, komplikationer, och sorgliga förluster när marsvin fått ungar. Så att föda upp marsvin kräver mycket av den som ger sig in på det. Själv skulle jag aldrig klara av det känslomässigt.
Beklagar att det gick så illa med alla ungarna och att du miste en av honorna.😕
Nej beceknet växer inte ihop om det varit så hade ungarna inte kommit ut alls. Det finns så mycket annat som kan gå fel. Att honorna var två år gamla är absolut bidragande här en yngre hona har smidigare kropp och i övrigt bättre förutsättningar att klara förlossning och dräktighet. Detta är säkert en anledning till att mytem om beckenet kan leva kvar och det är ju inte så dumt att den finns för den räddar nog många marsvins liv trots allt.
Det är omöjligt för oss som bara följt tråden att veta vad som gått fel för dina honor men om jag läser noga så ser jag ändå att du oroade dig för stillsamt beende och dålig matlust på båda. Det är de största varningstecken man kan få. Vet att du matade men det är så svårt att klara en hona och ungarna om de äter dåligt. Man ser också på bilderna att din hona som överlevde är väldigt smal på framkroppen framför bebismagen och det är inte ett bra tecken. Kanske har hon alltid varit smal och dåligt musklad och då var hon ingen god kandidat för avel eller så hade hon ätit dåligt precis innan bilderna togs för att hon inte mådde bra i sin dräktighet. Det är absolut inte alla honor som bör få en kull som kan klara av det. Bara de i bästa skick ska det avlas på. De bör ju var lite yngre och i lagom hull och väl musklade för att klara en dräktighet det är långt ifrpån alla honor som är perfekta till avel. Det var ju inte ditt fel det var en olyckshändelse och jag vet att du gjorde vad du kunde det jag vill säga var att du hade nog inte kunnat gjort mer det var liksom fel förutsättningasr från början.
Önskar dig lycka till med de nya små och de andra. Hoppas ditt marsvinsumgänge i fortsättningen blir midre dramatiskt och betydligt trevligare.🙂
Jag håller med #181 men måste också säga att om hon är slö i bakbenen finns det anledning att misstänka c-vitaminbrist. Slöhet i bakbenen är inte någon vanlig komplikation av förlossning.