Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1816 ggr
virrigaverre
0

vad är under tassen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mitt han marsvin har något under sin tass som växt fram och har inte vart där förut. Det värkar inte göra ont på honom när jag rör den och han springer som vanligt. Är det någon som vet vad det är och hur får man bort det?

A day without laughter is a day wasted

virrigaverre
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är kanske en lite bättre bild.

Sandra-B
0

Det ser ut som en förhårdnad. Man kan fila lite på förhårdnader med en nagelfil (är de långa kan man börja med att försiktigt klippa så nära tassen man vågar (gäller art akta så att man inte klipper i tassen), med exempelvis klosaxen) och sen smörja den, exempelvis med vanlig olivolja. Det kan vara bra att regelbundet smörja tassarna för att undvika förhårdnader. Även öronen kan regelbundet smörjas lite, med exempelvis olivolja. På det viset undviker man att de blir torra och fnasiga. Det är inte ovanligt med förhårdnader och marsvinen verkar inte ha ont av dem. När de blir långa finns det däremot en risk att de fastnar och sliter av den, vilket så klart gör ont och resulterar i ett sår på tassen vilket i sin tur kan bli inflammerat. Därför är det bra att regelbundet kolla av tassarna och ta bort eventuella förhårdnader.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

EmmaMell
1

Tycker också det ser ut som en förhårdnad! Mitt marsvin hade två stora sådana. Det var bara att försiktigt fila ner (jag klippte men det var för att dem var stora) och sedan smörja in. Jag använde mig av helt vanlig idomin men olja eller annan salva funkar lika bra. (ex. försarets hudsalva har jag hört är br)

virrigaverre
0

Borde jag också klippa eller räcker det med att fila? Kan man använda helosan salva?

godisgrisen
0

När den är så lång är det bäst att klippa först annars får du fila så länge.😃

EmmaMell
0

Ja jag tycker du kan klippa det mesta :) var bara superförsiktig så du inte kommer åt tassen!

Mirinda
0

Jag brukar använda Munkens bisalva på förhårdnader (finns i hälsokostbutiker). Prövade med olivolja men det sitter inte kvar lika bra. Har också hört att försvarets hudsalva funkar bra.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

virrigaverre
0

#7 får kolla om jag hittar på salvorna du pratar om. Men det gör väl inte ont för marsvinen när man tar bort det?

Sandra-B
0

#8 Nej, det gör inte ont. Det är torr, död hud som man tar bort. Men det gäller ju dom sagt att man inte klipper i tassen. Man behöver inte ha några speciella salvor, vanlig olja (oliv-, raps-, kokos- eller någon annan man har hemma) fungerar hur bra som helst.

**SMF 237 Sweet Dream's 

Mirinda
0

Naturligtvis måste man inte ha speciella salvor. Oftast har man väl olja hemma. Försök med det först och funkar det bra så är ju allt frid och fröjd.

Jag använder den där bisalvan till allt möjligt, precis som många gör med försvarets hudsalva. Jag tyckte att det gick fortare att få bort förhårdnader med salvan och det blev lättare när man inte behövde smörja lika ofta som med olivolja. Men det är min personliga åsikt.

Huvudsaken är att tassarna blir bra igen, oavsett vad man använder.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Teddymarsvinet
0

Jag använder helsosan när jag smörjer marsvinsfossingar :D

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>

Sandra-B
1

Jag upprepade tipset med olja då jag tänkte att TS kanske ville fixa tassarna så snart som möjligt, eftersom TS skrev att hon skulle försöka få tag på salvorna ifråga. Om man vill ha särskild salva så är det ju givetvis inget fel på det, men eftersom det kan vara svårt att få tag på nu under helgen så kände jag att det var bättre att köra med exempelvis olja (vilket ju de flesta har hemma) tills man eventuellt fått tag på något annat. Ledsen om du uppfattade det som kritik mot ditt tips eller på något annat negativt sätt, det var inte alls min mening.

**SMF 237 Sweet Dream's 

virrigaverre
0

Tack så mycket alla för tipsen! :)