Svamp?
Hej! Jag har nu haft marsvinen i ca en månad och har märkt att en av dem (skorpan) är ganska känslig mot beröring på rumpan. Hon "hugger" i luften och vill klia sig när jag rör henne där. Märkte även idag att en bit av pälsen saknas precis där och jag antar att det är svamp. Området runt är mjälligt och torrt. Jag vill gärna höra vad ni tror det är?
De där är taljkörten, alla marsvin har den, på endel stns den tydligare å på andra mycket mindre :),
Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon 
#2 Aha, känner mig ganska dum nu.. Är dem känsliga på just det området där den sitter? Det visste jag inte 🤐
Många marsvin kan tycka det är obehagligt att bli klappade över rumpan. Talgkörteln behövs göras ren ibland, kanske är det därför det ser torrt ut där?
#3 Du behöver inte alls känna dig dum. Alla är vi barn i början. Bättre att fråga om allt man undrar än att gå och oroa sig. Sen är det mest när det gäller hanar man pratar om Talgkörteln. Så det är inte så konstigt att du inte visste.
Som #4 säger behöver Talgkörteln rengöras då och då. Hur ofta varierar väldigt mycket mellan olika marsvin.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Jag har ett marsvin som inte alls gillar att bli klappad över ryggen, ingen sjukdom har han, utan han gillar det helt enkelt inte.
#4 Ja, hon är väldigt känslig på just rumpan så jag tror att hon helt enkelt inte gillar att bli klappad där! :)
#5 Haha, ja! Jag blev ganska orolig, har läst om Talgkörteln innan men jag uppfattade nog fel och trodde man bara behövde göra rent den på hanar! :)
#6 Så är nog fallet med skorpan också :)
#7 vissa marsvin är kittliga på rumpan och kan göra då som du beskrev att hon gjorde:)