Antal marsvin i bur
http://web.comhem.se/idefix/burstorlek/
Det är lagligt med 3, men jag vet att många här på forumet kommer säga att det är för litet… :P Men enligt lagen helt ok alltså!
Haha, vilken smart sida! :)
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Det är en otroligt svår fråga att svara på, helt omöjlig skulle jag säga. Allt beror på hur dina honor är mot varandra nu. Verkade de tycka det är trångt eller finns det "plats"? Jag kan inte säga att det är för litet eller lagom stort, det kan egentligen bara du.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Som sagt svårt att säga i förhand. Om de kommer överens bra och får bra med golvtid i övrigt så är det nog inte för litet. Jag har två tjejer som fungerar bra på stor yta men som hackade på varandra i en 120 x 60 cm bur.
Som #1 säger är lagligt men jag personligen hade max haft två marsvin där i 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
säger som #5. sidan som #1 rekomenderade brukar jag halvera så det blir högst 2 marsvin anser jag
Fast det ÄR svårt att rekommendera hur många marsvin man ska ha i en och samma bur utan att ha träffat och sett individerna som ska bo i buren. Är det tre samspelta marsvin som gärna vilar tillsammans är det gott om plats för spring och lek. Är det däremot tre marsvin som alltid vill ha sin egna plats och behöver utrymme blir det antagligen för litet.
Jag anser (och detta är min högst personliga åsikt) att man inte behöver skämmas för att använda sig av de minsta tillåtna måtten, så länge det är en bur på minst 120*60.
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
Jag håller med Svarttusch, det går inte riktigt att svara på eftersom det beror på hur ditt nuvarande par fungerar ihop. Men även om de fungerar bra tillsammans så vet man ju inte hur det kommer bli med en tredje part i hushållet.
Personligen hade jag kunnat ha tre flickor i den buren, förutsatt att de var harmoniska tillsammans och att jag upplevde att de kände att de fick utrymme för sig själva. Jag märker själv i en av mina burar just nu att där bor lite för många damer och ibland när de alla de allra bästa husen är upptagna så går marsvinen runt och pillar i spånet, lite uppgivna… Haha, inte för att förmänskliga dem, men jag upplever att de till och från inte riktigt får den plats de vill ha och behöver samt att det faktiskt ibland blir osams för att någon annan alltid är i vägen.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Ena marsvinet kan vara lite kaxig av sig. Men det är hon oavsett utrymme och miljö, det är lite av hennes personlighet. Hon är inte elak mot min andra dam, men visar ganska klart att det är hon som är bossen (äta först, ha finaste sovplatsen osv). Min andra dam är världens snällaste!
Men jag får klura lite… kanske ta hem den lilla tösen på prov i någon vecka och se hur det går.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Säger som några andra gjort; det är bara du själv som kan avgöra. Hos oss skulle det absolut inte gå att klämma in ett tredje marsvin. Vill allra helst ha en större bur till de två vi har.
Drömmer om ett ombyggt skåp, för vi måste utöka på höjden p g a utrymmesbrist. Men eftersom jag har en vänstertumme mitt i vardera handen hänger det på att jag kan övertala min hyfsat händige sambo att göra snickarjobbet.
Kan ju passa på att fråga när nu ämnet är på tapeten:
Är det någon skillnad mellan honor och hanar när det gäller utrymmesbehovet?
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
#10 Det är olika mellan de olika individerna. Många säger att hanepar behöver större plats än honor och det stämmer nog till viss del. Men jag har haft ett hanepar som hade en 98*48 bur eller nått sånt och de kom överens hur bra som helst och de bråkade aldrig. Sen har jag honor som kan tycka det är lite trångt i en 120*60 bur…
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
Jag tänker som de andra redan skrivit, hur flocken är tillsammans. Jag skulle kunna ha tre grisar i den buren men då skulle jag ge dem mycket golvtid :)
För min del så har det inte med hur bra de trivs tillsammans utan just burens yta. Jag t.ex har två hanar i en 120x60 bur, även om det hade varit honor och jag hade tagit in en till och de trivts superbra ihop hade det varit förlitet i mitt tycke ändå. Även med 128x60, men det är bara mitt egna tycke då lagliga burmåtten är på tok för små.
Jag brukar med halvera, så är det godkänd för 10 marsvin har jag där max 5-6 marsvin, trots att de kanske får mycket golvtid osv. Men det är för att det ska få plats varsitt gömställe, matskål/matskålar, ev annat roligt i buren och ändå ha yta att springa på. Men det är så jag tänker kring det 🙂
#13 Håller med om att rekommenderade burstorlekarna är alldeles för små… Vem har lixom gjort måtten?..
#14 Tror att de lagarna är relativt gamla, och att det har kommit fram mer och mer om marsvins behov osv genom åren, samma med t.ex kaniner.
Måtten borde ändras tycker jag, för många arter.
#14 Det minsta tillåtna måttet för 1-2 marsvin är på tok för lågt, det håller jag med om. Däremot tycker jag inte att minsta måttet för säg 10 grisar är för litet. Det måste inte vara det i alla fall. Så det är "startmåttet" som borde ökas. T. ex att minsta tillåtna för 1-2 marsvin är 100*50 och per varje nytt marsvin ska 0,15 km läggas till. Enligt mig.
Hälsningar Malin <3
Min hemsida
Jag skulle då inte klämma in 10 grisar i en 200x80 cm bur, vilket är det lagliga maxantalet i en bur av den storleken. Visst spelar det in hur bra individerna samspelar med varandra i flocken, men alla marsvin ska kunna gå undan från varandra ordentligt annars blir det lätt en stressande miljö för dem, särskilt vid utfodring. Det har jag själv märkt när min flock har suttit på mindre yta än de brukar ha, och de är en ganska harmonisk grupp i vanliga fall. Att ta det lagliga maxantalet delat med 2, plus 1-2 marsvin till om det är en riktigt stor bur, är ganska lagom. Men det är min personliga åsikt.
Svårt det där med bur ibland. Var bara tvungen att checka ifall dina marsvin gillar den orange svarta tunneln du har. Tänkt att köpa en sådan och ville gärna ha din/dina marsvins åsikt om den <z
Kram
//Med vänliga hälsningar Ida
Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎
#19 Va roligt att dem gillar den (även om den andra har lite andra funderingar om hur man ska sova ;) ^^).
Då får man ta och införskaffa sig en sådan och hoppas att pojkarna här hemma också gillar den! ;) :D
//Med vänliga hälsningar Ida
Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎
Jag var hos min syster hennes man har gjort liknande bur som din ts men det blir lite gallervägg mellan sen en övervåning på denna bur, en trapp/ramp upp-ner och dom har visligen bara 2 marsvin men de ville ge dom lite mer yta. Kanske det skulle vara något att fundera på om du vill ha en till marsvin. Det var synd att jag inte tog kort på buren för dom hade verkligen lagt tanke på att marsvinen skulle inte kunna rusa ner eller ramla ner utan var lite räcke ner och räcke på rampen sött var det ;)
#21 Vi har också bara två. Kunde jag få tag på ett passande gammalt skåp eller en garderob kanske, så skulle jag vilja bygga en rymlig tvåvåningsbur åt våra pälsbollar.
Det är lättare att variera inredningen om det finns mer plats. Visst har de det OK i sin befintliga bur och de får använda hela köksgolvet när de är ute och sträcker på benen. Men ändå…
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
22, En lika stor bur tar inte mer golvyta eller vart du har dina små ;) var lite där jag ville komma fram, stora burar tar plats alla har inte den möjligheten att ha jätte stor som behöver eget rum till :) Syrran låter dom ofta gå lösa sommar tid bra dagar är dom ute o springer i deras utebur med hage :)