Vill inte klippa klorna!
Hej!
Har en marsvins hona som nu är ett år, och hon vägrar klippa klorna! Varje gång jag ska klippa klorna så rycker hon med tassen och gnager på mina fingrar. När jag väl har kontroll så drar hon bort med huvudet och börjar rycka med tassen igen..
animal power <3
Prova att mata henne med något gott samtidigt som du klipper. Jag hade en hona förut som bet sönder mig när jag försökte klippa klorna och som vägrade vara stilla, men det fungerade om hon fick sallad att äta under tiden.
Jag brukar ibland bjuda på något gott medan jag klipper, om jag har det till hands. Annars så kör jag den lite "elakare" metoden (enligt marsvinen…) och sätter dem så de inte kommer åt att gnaga på mig eller på saxen. Man får vara snäll men bestämd, de är små djur men det betyder inte att man får bete sig hur som helst. Jag har en otroligt fjantig hona här hemma som skriker så fort jag håller i hennes tass och klosaxen :p Henne klipper jag bara på, och har tålamod och väntar ut henne när hon rycker med tassen. Klapp och puss efteråt, såklart.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
#1 Ja, jag brukar ge henne en gurkbit, hon blir lite lugnare men fortfarande är hon helvild :/
#2 Det funkade på mitt förra marsvin som hade samma problem :P men konstigt nog inte på min hona som jag har nu, när jag håller henne så hon har svårt för att bitas och rycka sig loss så drar hon huvudet upp på min mage och liksom vänder sig, och då är det ju lite svårt att hålla kvar tassen :/
Jag brukar kunna hålla hennes tass och "låtsas" klippa som träning, och då är hon väldigt lugn, men just när jag klipper hennes klor så blir hon vild.
animal power <3