Marsvinstoalett?
Nu är jag, som sagt i en tidigare tråd, helt ny på marsvin. I eftermiddag åker jag för att hämta hem mina killar.
Nervös och superexalterad :D
Var in på Teddytassens sida och såg marsvinstoaletter. Vid bilden stod det "lär ditt marsvin att gå på toaletten".
Nyfiken i en strut - hur gör man?
Jag var väldigt noga med att vara uppmärksam på tecken att de behövde gå och kissa när jag hade dem uppe i famnen/knät. Så fort de började verka lite oroliga tog jag hem dem och satte dem i toaletten. Sen när jag hade dem på golvet så gick de självmant till toaletten när de behövde kissa. Nu gör de det mesta av sina behov i lådan men jag tror inte att man kan få marsvin riktigt rumsrena. De tycker fortfarande att det är rätt bekvämt ibland att göra behoven där de ligger och vilar under dagen. :P

ok, lite som att träna kattungar då, fast de har ju en "inbyggd" vilja att gräva ner sitt. Kan man träna marsvin oavsett ålder? De här killarna är ju redan 1½ år.
Inget står och faller med det här, de får kissa i hela buren om de vill, jag lär städa oavsett, men jag blev mest nyfiken.
Mina var ju bara 8-9 veckor när jag fick dem. Vet inte om det fungerar med ngt äldra marsvin som redan har sina vanor, men det är ju alltid värt ett försök. :)
Jag har haft hörntoaletter i buren men dessa har de aldrig lärt sig gå på… I min famn kissar de aldrig!! De börjar hacka tänder och gå oroligt omkring när de vill komma ner för att kissa. Detta har jag inte lärt dem, har bara blivit så med alla.
När jag skulle pottträna marsvinen, la jag lite hö i toan först. För där dom äter, bajsar dom ;) Sedan om det blev bajsar utanför plocka jag upp dom och la dom i toan igen.
Efter jag hade gjort så en stund tog jag bort höt och dom hade lärt sig både att kissa och bajsa i lådan.
Checka in @gnagarboden på instagram 
Jag la dit lite bajs och lite ner kissat spån på deras toalett. Jag tror det bara tog några dagar och vips så går dom på toa. Ja nu använder ju inte mina marsvin bara hörntoan som toalett utan dom brukar ligga och sova i den också :)
Kul att höra att det funkat för några av er.
Ett av våra marsvin har en oaptitlig vana att använda matskålar som toa. Tack och lov först när maten är uppäten. Det är bara när de är ute på golvet som de är något så när rumsrena. Men vi har inte tränat dem. De har ett par små brickor i skyddat läge som de gör ifrån sig på. Fast det händer att "pluppar" hamnar utanför.
För länge sen såg jag en film på nätet (minns tyvärr inte var) som visade toaträning med marsvin. Tjejen som visade hur hon gjorde pratade engelska.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
#7 Finns massor av videos på engelska hur man pott tränar dom :)
Sök på how to potty train a guinea pig

Häftigt att det verkar funka för så många. Just nu känns toalett som mitt minsta problem. Hämtade småkillarna i eftermiddags och jag vet inte vad jag ska säga. Jag har aldrig i hela mitt liv varit i ett så äckligt hus, någonsin. Fy fy fy fy f-n, jag tror jag ska sanera alla kläder jag hade på mig. Jag stod i 45 min utomhus med vattenslang, såpa och diskborste för att försöka sanera buren jag fick med mig. Huset stank av gammal urin från katt och marsvin, och bajs. Jag var spyfärdig hela vägen hem. Killarna är fullständigt skräckslagna och har gömt sig under en tuss hö. De har ett hus och sen fick de nytt vatten, grönkål, brysselkål och lite pellets. Får se när de vågar komma fram. Nu får de vara ifred, men kan jag börja försöka plocka upp dem imorgon? Muta med gurka? Ska även försöka få tag på annan bur och lite nya prylar till dem.

Kan man köpa flervåningsbur för kanin till marsvinen? T ex såna som finns hos teddytassen?
#10 Rekommenderar enplan till marsvin eftersom dom gillar att ha yta att springa och röra sig på. :)

Om man har begränsar med golvyta då? Fortfarande sämre eller?
Om buren är väldigt fläckig i botten och den är av plast, dränk allt i ättika och låt stå en stund, skura sedan med ex diskborste. Allt går bort!

Jag mätte nu buren jag har och den tvåvåningsburen har större mått på bottenvåningen än min nuvarande (som är 115x55). Är den ändå ett sämre alternativ, eller? Jag har mätt och försökt hitta plats för något större, men jag bor för trångt. Däremot till sommaren ska de få en utebur med stor hage, så det är ju inte hela året de ska bo så här. Finns det andra nackdelar med tvåvånings? Jag menar, om jag skulle köpa en sådan blir bottenvåningen större än den jag har och sen en våning till.
#14 Jag tror mig ha sett ett par tvåvåningsburar här på sidan, eller iaf burar med ett halvt våningsplan till. Om undervåningen blir större än vad du har nu så är det ju bra bara det, då behöver ju marsvinen inte använda övervåningen om de inte vill men har fortfarande en större yta att röra sig på.

Det var lite så jag tänkte. Jag testkörde måtten på min och får upp att det är lagligt med 4 marsvin i den. Om mina två då får en större, visserligen bara 5 cm åt varje håll, men plus en våning till, så har de rätt gott om plats och jag får plats med buren trots lite ont om yta. Sen sommarstuga på grönbete ;)

#13 jag ska testa det . Kan alltid vara bra med en extrabur, fast den är lite skranglig och hålls ihop av buntband så det kanske är lika så bra att köpa nytt.
#16 Det tycker jag låter bra iaf. Så länge de inte typ riskerar att ramla ner och slå sig eller nåt. ˆˆ Men vänta bara tills du hängt här ett tag, då kommer du få för dig att du ska bygga en egen bur istället för att få den exakt som du vill… ;)
Nog är det bättre med två våningar än en ganska liten envånings. Det måste väl ändå vara den sammanlagda ytan i buren som räknas?
Alla har inte golvutrymme nog på ett marsvinsvänligt ställe hemma, för att ha en riktigt stor envåningsbur.
En tvåvåningsbur kan möjligen bli lite knepigare att städa. Det beror på hur den är konstruerad.
Marsvin gillar att ta sig runt och undersöka alla skrymslen och vrår. Om man byter ut lite av inredningen då och då så stimuleras de. Stoppar man in något nytt i buren blir de jättenyfikna och kollar genast vad det är och framför allt; om det går att äta.🙂
Våra får sträcka rejält på benen när de har golvtid. Då har de hela vårt stora kök att kuta runt i.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare