Marsvin på rummet, hälsosynpunkt
Då jag inte längre har orken att sköta marsvinen där de innan bodde har jag flyttat upp de på mitt rum där jag ständigt kan vara med de. Jag sitter här och känner marsvinslukten och tänker för mig själv, detta kan heller inte vara hälsosamt. Att andas in marsvinsparticklar dag in och dag ut kan ju inte vara bra, sen är det vinter vilket innebär nedsatta vädringsmöjligheter. Så min fråga till er är, … Äsch jag kommer inte på någon fråga direkt men jag skulle gärna vilja bolla tankar med er om detta. Alla spekulationer och erfarenheter är välkomnna (:
jag hade mina i sovrummet förr men flytta ut de till köket ("bor i en 1a") för de vart så mycket damm och dels för ja sov sämre på nätterna
Enligt min make som är astmatiker så ska i alla fall barn helst inte sova i samma rum som djur, luftvägarna behöver få vila. Sen om det är "farligt" är väl att ta i, men har man andra möjligheter kanske man bör ha marsvinen i ett annat rum än man sover i.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Marsvinskukten… Tyckte att jag läste igenom inlägget
#3 Du kan inom en timme trycka på "hantera" bredvid anmälknappen och ändra stavfel :)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Har både marsvin och hamstrar på mitt rum, mår inte sämre för det jag :)
Har marsvin och en hamster i mitt rum, störs inte utav det. Bara mysigt att höra marsvinen tugga hö och poppa osv :)
Checka in @gnagarboden på instagram 
Att sova med djur ökar risken för utveckling av allergi. Har man pälsdjursallergiker/astmatiker i släkten bör man vara särskilt försiktig med detta. Jag tycker man ska undvika det om man kan.. sen är det ju svårare om man bor extremt trångt.
Lite olika råd och rön om att vara med djur eller inte. När mina barn var små skulle man INTE ha djur om det fanns astma. Vi hade kanin ute då. Städade jämt och ständigt. Sedan började jag jobba heltid, hade långa resor och hann helt enkelt inte städa som förr. Och DÅ blev han så mycket bättre. Vi skaffade marsvin, som fick bo ute på sommaren och i isolerat bod på vintern. Det var HANS marsvin, vi hade ca 15 stycken, han som varit superallergisk innan fungerade det för. Men VIKTIGT för astmatiker är att TRÄNA kondition. Allt handlar inte bara om miljön. Han tränade mycket under denna tid. Vi skaffade också HUND som sovit med honom i alla år. Grabben är nu 22 år tål både hund, marsvin, och hö. Men att sova med hö på rummet kanske inte är så bra….
Du måste känna hur du mår. Marsvinslukt kanske innebär att du ska byta oftare i buren/burarna? Kan ju vara bra städa innan du ska sova?
Jag hade nymfparakit, marsvin och kanin på mitt rum när jag växte upp, och hund i sängen….
Men det betyder ju inte att det är rätt. Men jag tror att man kan bli MER känslig genom att ha för "rent" omkring sig.
Lycka till!
Vi är inte allergiska hemma hos oss så det behöver vi inte tänka på men damm och lukt i sitt hem är inte oproblematiskt ändå. Jag min son, två katter och en marsvinsuppfödning på ca.30 djur bor i en liten tvåa på 57 kvadrat. Det fungerar faktiskt väldigt bra och luktar inte heller speciellt mycket. Det innebär naturligtvis massor av jobb för att göra miljön "bobar". Jag har kommit fram till att burarna måste städas var tredje dag för att inte lukt ska spridas i lägenheten. För just mig fungerar det bäst att ta en tredjedel av burarna (oftast fyra stycken) om dagen istället för att ta alla var tredje dag. I samband med burstäd får marsvinen golvtid vilket innebär att alla mina marsvin trots att de är många får golvtid minst var tredje dag (de som bor i mindre burar får det även oftare). Förutom burstädet sopar jag golvet varje dag och dammsuger ca. två gånger i veckan damm på ytor som akvarierampar och fönsterbrädor måste dammas av relativt ofta. Antar att jag skulle slippa sånt jobb utan spån och hö i mitt hem. Nej jag är ingen pedant disken brukar hopa sig på diskbänken och jag orkar extremt sällan städa inne i skåp och lådor istället. Det ständiga städandet och då inte burstädandet är det tuffaste med att ha marsvinsuppfödningen i hemmet. Trots allt är det utan tvekan värt det.
Min son har inte marsvin på sitt rum för att han blir väldigt störd av deras ljud när han ska sova. Jag sover i vardagsrummet där flera av marsvinen bor resten bor i köket men dörren dit är alltid öppen. Jag sover alltså varje natt i samma lokal som 30 marsvin och i samma säng som två katter. jag ser absolut inge problem med det. Håller man rent i deras burar och hyfsat dammfritt i lägenheten går det hur bra som helst.
Jag har också mina 8 marsvin i sovrummet samt hund. Det har funkat bra för mig. Lukt har jag inte upplevt som ngt problem alls, men gör rent ofta. Vad som luktar mest tycker jag faktiskt är det rena spånet. Det genererar också som tidigare nämnts en del damm…
Själv har jag tyckt det varit lite mysigt med de små livens hötuggande när man lägger sig. De är också otroligt snälla och "sover" hela natten tills jag tänder på morgonen. Då står de och plirar vid burkanterna och tigger mat…
Jag tackar för svaren. Har fått att tänka på..

Jag har haft marsvin på rummet i princip jämt sedan jag var 6 år. Har inga problem med varken astma eller allergier. Visst, risken kanske ökar, men det måste ju inte gälla alla för det. Sen tycker jag bara det blir jobbigt att gå runt och tänka på vilka eventuella risker det finns med allt, i så fall kan man ju inte ha djur över huvud taget eller knappt gå utanför dörren, för tänk om man får en meteorit i huvudet… Så länge du inte vet med dig att du är känslig mot damm/hö/har andra pälsdjursallergier så tycker jag nog du kan vara lugn med att ha dem på rummet. Tänker att det är ju bättre för dem ifall du känner att du kan ägna dem tillräckligt med tid osv.
Har 4 marsvin samt 12 råttor i mitt rum och jag har inga större problem. Har på vintern/såhär års inte alls möjlighet för vädring pga kylan (bor i ett gammals källargarage utan riktig värmekälla så har el-element)
När jag bodde uppe i ett mindre rum så åkte jag på rejäl astma men det berodde på att jag samtidigt var nyopererad (dvs totalskrubbad med medel som tar bort kroppens alla naturliga skygg inför operation) samt en råttkull på ca 1 vecka (totalt 21 råttor då, 14 var bebisar, och inga andra djur). Råttorna har så starka hormoner när de är bebisar så detta gjorde att jag blev överkänslig och fick hemska problem. Stora astmaproblem samt nässelutslag över hela kroppen.
Jag fick sluta med hanråttor pga att jag reagerade mot dem efter detta.
Idag har jag slutat med astmamedicinen och äter endast allergitabletter. Jag har 4 marsvinshanar, 4 råtthanar och resterande råtthonor samt 4 hundar och har inga större problem utöver den återkommande förkylningsastman.
Ibland kan jag få andningsproblem om jag glömt att ställa ut den nyfyllda säcken efter bursbyten men utöver det är det inga problem.
Jag har istället enormt svårt att sova i rum där det Inte finns djur. Jag måste ha råttornas klättrande och marsvinens springande i buren för att kunna somna.
Jag är så otroligt van med burdjursdoften nu så jag märker inte av att det luktar medan andra som inte är van med burdjur kan kommentera att det luktar zoo (dvs burdjur inte äckligt med avföring osv osv). Har jag varit borta en hel dag och kommer hem så kan jag absolut känna burlukten men inte annars.
Så man vänjer sig helt enkelt med lukt och så länge det inte är Skadlig lukt (exempelvis ammoniak som bildas av dåligt städande) så är det inte farligt enligt mig.
Om man nu inte löper stor risk för att ha allergi i släkten, är man allergisk eller överkänslig så är det mer dumt att utsätta sig då man till slut i värsta fall inte ens kan vara i närheten av djuret i fråga utan att få en reaktion.
Är man orolig för dammallergi bör man ju självklart undvika dammande spån som Kutterspån vilket är det mest dammiga spån man kan ha. Jag själv kör på Hampa vilket inte är dammigt, använder det till råttorna som har väldigt känsliga luftvägar och reagerar inte Råttorna som gåt ungefär 2cm ovanför spånet så borde ju inte jag som har lite dammallergi göra det heller.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning