Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 3804 ggr
chokladtassen
0

Marsvin & kanin ihop

Vad tycker ni om att ha marsvin och kanin ihop?

Alltid kul att höra andras åsikter.

Ställer samma fråga på kaninifokus.

Checka in @gnagarboden på instagram Skämtar

bohan85
0

Säger nej.

Kaniner bär naturligt på bakterie i munhålan som marsvin kan få lunginflammation av.

Kaniner kan skada marsvin med sina starka bakben

De pratar inte samma språk

emmaaslund
1

Och jag håller med #1 på samtliga punkter 🙂

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Fridaaaa
1

Nej. Inte permanent i samma bur.

De kan skada varandra (marsvin kan skada kanin med)
Marsvin ska bo minst 2 = kanin kan inte ersätta det
Äter inte helt samma kost
Talar inte samma språk.
Som #1 sa, kaniner bär på en bakterier som kan göra marsvin sjuka om man har otur.

Mina marsvin får träffa innekaninerna då och då, men har inte de boendes ihop.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

chokladtassen
0

#3 Ja träffas på golvtid är helt okej enligt mig. Men inte om dom bor ihop, för riskfullt. Sedan finns det väl snälla kaniner eller marsvin som trivs med varandra bra.

Checka in @gnagarboden på instagram Skämtar

agnessan
0

Nej, bo ihop är alldeles för riskfyllt och en kanin kan inte ersätta en marsvins kompis :)

Fridaaaa
1

#4 Alltid risk oavsett hur snälla marsvin eller kaninen är.
Kaniner kan lätt råka sparka till ett marsvin utan att mena det samt att det kan bli missförstånd och då kan det sluta illa.
Samt pga andra anledningar också som jag skrev ska man inte ha dem ihop helt 🙂

[Marsvinsliv]1
0

Jag säger också NEJ!!!

Lihna
0

Enligt jordbruksverkets regler tolkar jag att det inte är tillåtet att ha marsvin och kanin ihop - då de måste leva med artfränder i par eller grupp (jordbruksverket.se). Som djurbutikerna brukar ha med flera kaniner o marvin är dock helt ok enligt lag. Men sen kan jag ju fråga mig hur lämpligt det är… Dels skaderisk men också att man för vidare det "falska" påstående att man kan ha marsvin och kanin ihop (vilket är olagligt om man ej har fler av samma art). Egen erfarenhet: jag övertog ett marsvin och en kanin, 6 mån gamla. Kaninen red på det lilla marsvinet och marsvinet mådde psykiskt dåligt vilket visade sig med rädsla och höga skrik och pip. Kaninen fick flytta till annan bur och leva ensam och en marsvinsbebis fick flytta in. Åh jag glömmer aldrig lyckan i mitt marsvins ögon! Han tog lilla bebisen (den var alltså redo att flytta hemifrån) under sina vingar och idag är de lyckliga polare. :) Även kaninen mådde bättre efter separationen. Blev mycket lugnare och behövde inte akta sig för lilla marsvinet.

Fridaaaa
1

#8 Det är tillåtet att ha dem tillsammans om man har minst två marsvin. Kaniner måste inte vara med en artfrände eller i par/grupp. Står på jordbruksverket

monstermash
0

#8 - Jodå, det är tillåtet.

Jag vet en skola som har två kaniner ihop med ett marsvin, och de klarade sig utan anmärkningar när jordbruksverket var där och gjorde rutinkoll. De fick inga anmärkningar på sig alls. 

Å andra sidan tror jag att de hanarna inte fungerar med någon annan hane och det är därför de bor med kaninerna.

Ingen idé att ni startar en diskussion om hur hemskt det är med kanin & marsvin i samma bur till mig heller, vill bara inflika att det är tillåtet annars hade de blivit tillsagda, men de var väldigt nöjda med djurhållningen.

Zakaraa
0

Jag har två levande exempel på varför marsvin aldrig ska bo ihop med kanin. Dessa två BEBISAR blev påhoppad av en kanin som levde rövare under nätterna och fick bett lite här och var. 3 av 4 marsvin blev offer för kaninen.

Tyvärr har jag ingen aning om ifall den 4:e också blev ett offer efter att jag inte längre var involverad i butiken. Samt vad som hände med det tredje marsvinet vet jag inte. Men den fick vad jag vet endast bett över ryggen så troligtvis är den antingen såld eller väntar på att bli såld.

Slice (japp namnet har han fått pga händelsen) fick sitt ena öra sönderbitet, 3 stora bett över rygg samt ett bett i andra örat (ett hål)
Lillebror fick båda öron söndertrasade och ett bett över ryggen.

Vad jag förstått av att ha läst i L80 så är det endast lagligt för Djuraffärer att hålla kanin och marsvin ihop, inte för privatpersoner. 
Kopierar från kap5. "Särskilda bestämmelser för zoobutiker, djurgrossistanläggningar och liknande anläggningar" där följande text står (kap5. punkt 2)
"2 § Olika arter av gnagare, ormar, ödlor eller sköldpaddor ska hållas åtskilda. Mycket närbesläktade arter av ormar, ödlor eller sköldpaddor får dock hållas tillsammans. Kaniner får inte hållas tillsammans med gnagare, med undantag 
av marsvin."

Alltså är det endast lagligt för butiker, grossist och liknande att hålla dessa två arter ihop, inte för en privaperson!
Det finns ingen information i L80 om hudvida en privatperson får hålla arterna tillsammans, står endast att gnagare skall hållas i par/grupp, dvs av samma art. Därför bör man anta att det är olagligt för en privatperson att hålla arterna tillsammans eftersom det endast nämner grossist/affär.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[[tjattehonung]]
1

Nej, Marsvin ska inte bo ihop med kanin. Kaninen kan skada Marsvinet och dessutom så är det mycket enklare att ha Marsvin med Marsvin. De har inte samma näringsbehov.