Hur gör man?
Hejđ
Jag ska vara med i petklassen med mina 2 marsvin pĂ„ husdjursmĂ€ssan. Detta blir första gĂ„ngen jag Ă€r med sĂ„ jag har nĂ„gra (mĂ„nga) frĂ„gor đ
- Hur gÄr en utstÀllning till?
- Hur gör man nĂ€r man stĂ€ller ut? Ăr det nĂ„gon speciel ordning? Blir man uppropad nĂ€r det Ă€r ens tur?
- Ca hur mÄnga tÀvlingar Àr det om Äret?
- Hur förbereder man marsvinen innan? (har en Crested och en Rex) Ska de badas?
- Mitt ena marsvins öra Àr bitet i 3 delar. Blir det avdrag dÄ?
Tacksam för svar â€ïž
Lite mer frĂ„gor đ
- FÄr marsvin sitta i samma transport? De bor ihop.
- Kan de ha samma podium (stav?)
- Behöver man trimma pÀlsen innan?
â€ïž
Hej! Kul att du ska ivĂ€g pĂ„ utstĂ€llning! đ
**Hur gÄr en utstÀllning till?
**NÀr du först anlÀnder kommer du behöva checka in dina marsvin. DÄ tar du upp dem ur transportburen och lÄter incheckaren titta igenom marsvinet. Detta görs för att försÀkra att Ohyra inte ska tas in i lokalen och att bara friska djur stÀlls ut. NÀr du sen Àr klar med incheckningen finner du en lÀmplig plats för dig och dina marsvin att slÄ er ned pÄ. Jag vet inte hur det kommer se ut pÄ mÀssan men under "vanliga" utstÀllningar finns det flera bord uppstÀllda dÀr man tar sig en plats. Sen finputsar man sina marsvin, pratar med andra marsvinsmÀnniskor och vÀntar in sin tur. NÀr man har visat sina marsvin för domaren vÀntar man in bedömningssedeln som ska gÄ igenom sekretariatet. Sedeln hÀmtar man efter en stund sjÀlv ut i en liten lÄda som brukar stÄ rÀtt synligt i anslutning till domarborden eller i lokalen. PÄ sedeln kan man se vilka poÀng marsvinet fick och hur marsvinet placerade sig i klassen.
**Hur gör man nĂ€r man stĂ€ller ut? Ăr det nĂ„gon speciell ordning? Blir man uppropad nĂ€r det Ă€r ens tur?
**PÄ utstÀllningarna köper man sig en katalog, dÀr bedömningsordning över alla anmÀlda marsvin finns med. Man blir inte uppropad nÀr det Àr ens tur, utan man fÄr ha koll pÄ det sjÀlv. Framför varje domare brukar det finnas ett plakat dÀr det stÄr vad som bedöms just nu och vilken ras eller Äldersgrupp som kommer hÀrnÀst. I katalogen kan man se vilka marsvin som Àr före ens egna, och dÄ fÄr man hÄlla lite koll pÄ vilka marsvin som stÄr dÀr uppe pÄ domarbordet. I katalogen stÄr Àven vilken domare som kommer bedöma dina marsvin, och dÄ Àr det denna/dessa domare du ska hÄlla koll pÄ. Om man Àr osÀker pÄ vilket marsvin som bedöms, gÄr man fram till domarbordet (om man inte redan stÄr dÀr och kikar) och frÄgar helt enkelt :) NÀr det Àr din tur bÀr du fram marsvinet (förslagsvis pÄ en utstÀllningsplatta) till domaren som sitter vid bordet.
Ca hur mÄnga tÀvlingar Àr det om Äret?
Bra frÄga! Se svenskamarsvinsforeningen.se -> UtstÀllningar.
Hur förbereder man marsvinen innan? (har en Crested och en Rex) Ska de badas?
Inför petklass badar du dina marsvin dagen innan utstĂ€llningen. Se till att skölja ur allt schampo vĂ€ldigt noga :) Talgkörteln som sitter baktill nere vid rumpan kan behöva göras rent ordentligt, sĂ€tt en klick diskmedel pĂ„ och gnugga noga. Förberedelser Ă€r klippning och eventuellt filande av klor, och om marsvinen har förhĂ„rdnader pĂ„ tassarna kan dessa klippas/filas ner. Smörj tassarna med en fet men mild lotion ocksĂ„ sĂ„ de blir mjuka och fina. Ăronen ska göras rent, detta görs förslagsvis med en tops. Jag brukar putsa innerörat försiktigt med en vĂ„tservett för att fĂ„ bort all smuts, dĂ€r finns mer smuts Ă€n man tror :) Man fĂ„r vara försiktig i öronen bara. Innan du bĂ€r fram marsvinen till domaren ser du till att ögonen inte har nĂ„got smuts och dĂ€r inte Ă€r nĂ„gra hĂ€rliga matrester mellan tĂ€nderna pĂ„ marsvinen.
Mitt ena marsvins öra Àr bitet i 3 delar. Blir det avdrag dÄ?
Skadade öron ger avdrag, ja.
FÄr marsvin sitta i samma transport? De bor ihop.
BĂ€st Ă€r om du har de i separata transporter. Ăven de bĂ€sta vĂ€nnerna kan lĂ€tt bli osams om de sitter i ett trĂ„ngt utrymme under en hel dag. Chansa inte!
Kan de ha samma podium (stav?)
Menar du utstÀllningsplatta? Ja, det rÀcker med att du har en platta. Domaren kommer dÀremot vilja titta pÄ marsvinen en och en, sÄ dÀrför kan du bara byta av marsvinen. Sist jag stÀllde ut hade jag bara tvÄ plattor och tio marsvin. En platta gick sönder under dagen och dÄ fick jag hÄlla marsvin i famnen och byta av de som skulle visas pÄ plattan (de skulle visas direkt efter varandra, annars hade de fÄtt sitta i transportburarna) :)
**Behöver man trimma pÀlsen innan?
**Inte i petklass :)
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Super tackđ Nu slipper jag komma dit helt okunnig đ
#3 Det var sĂ„ lite! Jag har sjĂ€lv inte stĂ€llt ut allt för mĂ„nga gĂ„nger men har hunnit snappa upp en del đ Stooort lycka till, det Ă€r verkligen jĂ€tteroligt att stĂ€lla ut!
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
PÄ mÀssan kommer det bara vara petklasser sÄ hoppas man fÄr hjÀlp :)
I början kommer kommissarien (huvudansvarig) att hÀlsa vÀlkommen sÄ dÄ fÄr du ett ansikte pÄ nÄgon att vÀnda dig till med. Sen finns det mÄnga andra vana som det bara Àr att knacka pÄ axeln. Varmt vÀlkommen!!! Alltid jÀtte roligt med nya utstÀllare!!!
Nu har du fÄtt en bra beskrivning redan men pÄ SMF hemsida kan du lÀsa lite till om du vill.
http://www.svenskamarsvinsforeningen.se/index.php?option=com_content&view=article&id=138&Itemid=82
#6 Tack đ