Marsvin på Las Ramblas
Jag trodde att jag skulle bli utan marsvin i en hel vecka när jag åkte till Barcelona förra måndagen. Men så fel jag hade. Las Ramblas är en bred, tolvhundra meter lång, gata som sträcker sig genom delar av Barcelona. Här rör sig hur mycket folk som helst om dagarna och om nätterna och gatan är full av försäljare som säljer allt från armband, fotbollströjor, blommor till sköldpaddor och marsvin.
Mitt i folkvimlet med vältraffikerad väg på båda sidorna finns det ett antal små "djurshoppar", i grund och botten bara parasoll som fällts upp och burar som staplats på varandra.
När jag passerade burarna första dagen och tittade fattade jag inte att det var marsvin, för dom såg så underliga ut. Hemskt överbyggda baktill så att dom fick en sluttande hållning framåt med en jätterumpa, öronen satt millimetertätt på huvudet och var väldigt små och upprättstående, ansiktet väldigt litet och råttlikt (avsmalnande framtill) och ögonen knappnålsstora. Dom såg verkligen sjuka ut! Jag har aldrig sett något liknande och begriper inte hur dom blivit till, för även om grossistaveln (ja jag är väldigt säker på att dom kom från sådana förhållanden) skiljer sig lite från ställe till ställe förstår jag inte hur man kan få fram så otroligt o-marsviniga marsvin… Och Spanien har liksom Sverige en aktiv marsvinsförening men standarder att följa för uppfödaren så det saknas ju inte "riktiga"marsvin där, alltså borde marsvinen (inklusive grossistdjuren) i stor utsträckning likna de svenska, de andra marsvinen som satt i burarna var heller inte sådana här utan vanliga virvlar. Jag hade inte med mig kamera och nästa dag när jag kom tillbaka med den var det andra marsvin i burarna, förmodligen var de andra sålda. Det verkade gå väldigt bra för försäljarna, medan man gick gatan upp och ner passerade många människor med olika små djur i minimala gallerburar.
Det som gjorde mest ont i hjärtat på en marsvinsälskare var att tio meter bort låg saluhallen, marsvinshimmeln. Jättepaprikor, gigantiska persiljekvastar, gurka, broccoli stora som träd - allt för inga pengar alls, det var nästan gratis. Men ändå satt marsvinen i burarna på Las Ramblas utan några grönsaker, eller hö, och såldes för småpengar utan att få med sig några som helst skötselråd.
Och trots att jag aldrig hurrat över djuraffärerna i Sverige, utan snarare tvärt om, måste jag säga att jag hellre skulle välja dom tio gånger om än de som är på Las Ramblas.
Hanna
Aj, det där skär i hjärtat att se och läsa om… att sådan dålig djurhållning ska accepteras! Och som en förebild, mitt ute på gatan. Hemskt, verkligen hemskt ledsamt att höra. Jag blir så besviken på världen ibland..
Tack och lov för Sveriges djurskyddslagar. Och tack för att svenska djuraffärer inte är värre än de är.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Nä, vad hemskt! sånt där vill man inte höra! Men det är ju verklighten.. Djur överhuvudtaget har det såklart sämre i några länder! Ses lixom som mindre värda än här i sverige. Och mycket ligger nog i att inte kunskapen finns!(Vill jag nästan hoppas iaf) Måste ha varit svårt att gå runt att titta på dom! Vet inte om jag skulle ha klarat av det!
Råttliknade marsvin? Dom vart jag dock lite nyfiken på -.-

Usch och fy Hanna, synd att det inte blev som du trodde- en marsvinsfri vecka!
Håller dock med Moa som sagt, de där rått-marsvinen hade varit intressanta att se, synd att du inte hade kameran med.
Även om det finns mycket att önska i svenska djuraffärer och angående djurskyddslagarna så har vi iaf några regler när det gäller hanterandet av djur- något som saknas i så många andra länder.
Fast det är ju inte så konstigt egentligen att många länder har ett bristfälligt djurskydd (om de ens har något), många länder espkterar ju inte ens människor eller behandlar dem humant och hur ska de då kunna göra det med djur…?
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Nej så hemskt! Vilka hemska öron?!
Ser inte ut som marsvin ens nej fy så hemskt :'(

Och då skall ni veta att Barcelona tillhör den regionen i Spanien som har bäst djurskydd. :(
Det finns mycket som behöver göras om man säger så :(
Ja usch och fy, jag har också sett det och förfärats… Var det pyttiga kattungar och hundvalpar där också?
Jag fick höra en riktig "helsvansk skräckdjuraffärs historia" igår men den bleknade lite nu.
Fy vad vidrigt, men jag måste tyvärr säga att jag inte blir direkt förvånad
Verkligen hemskt, jag känner bara att jag skulle vilja rädda allihop..
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#4 - Ja, även om svenska djurskyddslagar saknar vissa delar ser dom åtminstone till att det inte får gå till såhär.
#5 - Men det är ju så märkligt att det skulle finnas så mycket mindre kunskap i Spanien. Där borde det finnas precis samma förutsättningar som här att få tag i kunskap, det finns en aktiv marsvinsförening med många medlemmar och internet saknar dom väl inte heller. Det är så frustrerande att bara gå där och inse att man inte kan göra ett dugg för att hjälpa djuren… Marsvinen såg ändå friska ut, även om dom var lite små och tunna, men det fanns kaniner med pälslösa fläckar, ankorna hade plockat sig själva/varandra (tecken på stress har jag förstått) och de små ekorrliknande djuren rusade runt som besatta i buren, helt sönderstressade.
#6 - Jag ska titta igenom pappas kort, han hade med sig kamera första dagen och fick kanske en bild på dom.
Det är ju precis som du säger, kan man inte respektera de mänskliga rättigheterna - hur ska det då gå med djuren? Men jag blev positivt överraskad över att inte se en enda gathund och bara ett par katter på gatan, jag hade förväntat mig betydligt mer. Däremot var det enormt mycket tiggare och människor som sov på gatan…
#7 - De på bild här har också väldigt små och upprättstående öron, ganska tätt placerade. Men de som var dagen innan var betydligt värre…
#8 - Jasså, är det så till och med?
#9 - Nej inga katter eller hundar tack och lov (det har jag däremot sett i andra länder, i "riktiga" djuraffärer). Men illrar, sköldpaddor, kaniner, hamstrar, marsvin, ankor, kycklingar m.m.
#10 - Ja, precis. Stackars djur :(
Hanna

#11 anledningen till att man inte ser gatuhundar idag i spanien är att de fångasin stort stt omgående i städerna. Åker man ut på landsbygden vimlar det av gatuhundar, magra hundar instängda att "vakta" tomter & som baa ses till en gång i veckan (om de har tur). Mängder med hundar avlivas då ingen gör anspråk på dem inom en vecka och de rescuecenter som finns är totalt överfulla. Spaniens ekonomi är ju riktigt dålig just nu och tyvärr är det återigen djuren som blir mest lidande. Många är det som bott i spanien i många år, men som nu tvingas återvända till sina hemländer (engelsmän, svenskar, tyskar etc) & då lämnar sina hundar, antingen på gatan eller dumpade på nåt överfullt rescue.
Så även om de inte syns på gatan så svämmar spanien över av övergivna hundar. Och det som gör mig mest arg är att det inte alls alltid är spanjorerna som dumpat dem, utan även svenskar! "Man tar seden dit man kommer" :(
#12 - Jag misstänkte att det kunde vara något sådant :(
Det satt många lappar uppe om rescuecenter som behövde hjälp med att rasta hundar och även få in pengar till mat. Det är så sjukt att djuren alltid blir dom som hamnar i kläm när något händer…
Hanna
Det handlar om djupt rotade traditioner också. I medelhavsländerna har inte djur lika stort värde som hos oss. Se bara på tjurfäktningarna som egentligen bara är en manifestation över människans överlägsenhet över alla andra arter.
Det kan faktiskt bottna i klimatet. I varmare länder har tamdjuren kunnat vara ute året om och ägarna behöver bara se till att de får mat och vatten . Uppe hos oss i kalla nord har vi äver varit tvugna att ge djuren värme. Därför har vårt djurägande varit mer tajt med djuren man tog även in djuren i stugorna för att gemensamt hålla värmen om vintrarna. Det var ju hundratals år sedan men traditioner lever länge.

#14 och jag kan säga att spanjorerna tycker att svenskarna är jättekonstiga som gör skillnad på djur och djur. I spanien är alla djur ungefär lika (lite) värda, medan vi i sverige tar väldigt bra hand om vissa djur, men är värdelösa på att ta hand om andra…
Jag mår dåligt när jag får höra sånt här, att människor kan vara så elaka.
Hemskt.
Jag blir både arg och ledsen. Ledsen för djurens skull och arg för att människor beter sig så mot dem, för att tjäna snabba pengar. Men det som gör mig allra mest arg och oförstående är att svenska turister bidrar till eländet. Vad tänker de med?
Att det inte går att ändra på i första taget förstår man. Som turistande utlänning är man rätt maktlös. Men att själv bidra till att det får fortsätta genom att aktivt delta på ett eller annat vis… Totalt obegripligt!
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Usch vad hemskt! När jag var i Thailand och såg "djuraffärer" längs gatan satt de små djuren i galler burar utan spån, endast galler botten alltså. Det var allt från kaniner till kattungar och marsvin. En del hade sår på kroppen och det var avföring och smuts i burarna :(
De hade nästan inget hö, liten bur och inget att gömma sig i. Stackarna!