Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: presentationer
Läst 1174 ggr
marsisen
0

Hur mycket ska dom väga?

Jag undrar om det är normalt för en 12 veckors hona att väg 170g?

animal power <3

Arinah
0

Nej. De flesta ungar har passerat 300 g när de är 5-6 veckor och redo att flytta hemifrån.

nightmares
0

Nej, det är en väldigt låg vikt. De bör nog passera 170 gram senast vid 4-5 veckors ålder, och då endast som de föddes små och/eller i en stor kull.

marsisen
0

#1 Oj! köpte ju henne från en djuraffär som man egentligen inte ska göra.. Men kan det vara något farligt då?😕

animal power <3

marsisen
0

#2 Tyvärr vet jag inget om kullen eller så. Hon är ju lika liten som mitt pekfinger (är snart 13 år så jag har ganska små fingrar :P)

Men då kanske man borde oroa sig över viktiten?😕

animal power <3

marsisen
0

Finns det något extra jag kan mata henne med så hon går upp i vikt?:/

animal power <3

nightmares
0

Mata på som vanligt tycker jag. Förhoppningsvis har hon väl bara inte fått ordentligt med mat, men är frisk i övrigt. Har hon besvär av Ringorm kanske det kan påverka tillväxten, men det borde ju bli bättre nu i så fall. Det kan ju vara så simpelt att de har fel om åldern också.

marsisen
0

#6 Hon är pigg osv, men hon äter inte så mycket. kan ju bero på att det här är andra dagen hon bor här. Hon har lite ögoninflamation, men det påverkar väll inte växten

Ja, hon har bara lite utslag, så det skadar nog inte så mycket om hon får medicin. Åldern var inte fel antar jag, eftersom hon är otroligt liten:)

animal power <3

Fridaaaa
1

#7 Nej ögoninflammation påverkar inte växten.

Jag tror inte att hon är 12 veckor dock med tanke på det extremt låga vikten 😕

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tildajosse
0

Jag tycker du ska gå tillbaka till duraffären och ifrågasätta vikten och åldern. Vår vägde 200 gram som 5 veckors och var redan då väldigt tunn. Våra från egen uppfödare var betydligt rejälare. Trist att djuraffärer är så ovetande om ursprung. Vårt ena marsvin dog och kunde inte hitta en hona i hela Skåne!! Utan det fick bli från affären. Nu är hon en pigg liten krabat och den ensamma överlevaren är lycklig igen. Lycka till! Ps, ta med en vuxen till stället du köpte henne på om du själv inte är så gammal.

marsisen
1

#8 Nej man får hoppas att djurskötarna skrev fel😕

#9 Ja vi tänkte gå tillbaka till djuraffären, men nu är det ju stängt med tanke på julen. Dom verkar ju inte må så särskilt bra på djuraffärer, om det nu är sant ,ed åldern o vikten osv😐 Beklagar att marsvinet dog:(

Vi matar på henne lite extra med bröd och grönsaker och en speciellt pellets pga att hon inte vill äta helfodret som vi har. Här hemma i buren har vi ju en åttaåring och en ettåring, det gick faktiskt mycket bättre än vi trodde med ett nytt marsvin, Åra och Polly som dom heter började ta hand om henne och pussar om henne:) så hon blir iaf inte utstött som hon förmodligen blev i djuraffären.

animal power <3

Fridaaaa
1

#9 I skåne finns det ju många uppfödare av olika raser? Så låter konstigt i hela Skåne? Men tur att ni hittade sen.

#10 Inte säkert att de har helt koll heller, djuraffärer har ljugit om ålder förr, drar inte alla över en kam men har förekommit.
Eller har de tagit henne alldeles förtidigt och så har hon inte utvecklats, men 12 veckor låter ändå inte som en sann ålder.

Moder1
0

Hmm skumt. Mina bebisar väger runt 300g och är 2.5 veckor. Nu är de uppvuxna i hemmiljö och äter och växer som hästar. Hade nog ifrågasatt åldern. Stackars krake.

Alla är värda att älskas

Linnet
0

170 gram och 12 veckor är extremt lite, minst 300 gram vid 5 veckors ålder bör dom ha för att säljas, så 170 gram är alldeles för lite även om hon är yngre, så små marsvin ska inte säljas, men djuraffäreran gör väl lite som dom vill. Har hon dessutom ögoninflammation och lite utslag, så låter det ju inte alls bra.

marsisen
0

#11 Nej det är ju sant. Är hon ens flyttklar med tanke på om de har ljugit..? Isåfall finns det ju en hel kull som kanske inte är flyttklar. De flesta i kullen hade problem med ögonen, och det kan ju vara en "ledtråd" eller vad man ska säga, att kullen inte är flyttklar pga att de nästan är nyfödda och inte vana vid ljuser. Hon har nog precis tappat navelsträngen, men vet inte om det påverkar växten elr så.

#13 Vi matar på henne lite extra, och hopas att vikten ökar, hon äter än så länge inte så mycket i buren. Hon vågar inte äta eftersom Polly är lite kaxig när det gäller maten. Vi skulle ringa till affären och höra av oss om hon hade utslag, ifall hela kullen hade blivit smittad.

Så vi tar upp henne ganska ofta, då hon dricker mycket och äter havre,knäckebröd,gurka,solrosfrön mm. Men än så länge vill hon inte äta helfodret eller något pellets alls, så det är ju inte helt säkert att hon har ätit så mycket i djuraffären. Efter hon har ätit med oss så somnar hon, hon sover väldigt mycket.

animal power <3

Linnet
2

Navelsträngen tappar dom ju efter bara några dagar och ögonproblem ska inte marsvinsungar ha.

marsisen
0

#15 Jag är inte säker på om marsvinen i kullen kisade eller hade ögonproblem:/

animal power <3

marsisen
0

Istället för att göra en ny tråd skriver jag här, Är det överviktigt för en ettårig hona att väga 1,45kg ?😐

animal power <3

Fridaaaa
0

#17 Beror på hur stor hon är.
Om det är cuy i eller inte mm. Men låter mycket för en hona om det inte är cuy i. Men man får kolla på hullet och hur marsvinet ser ut 🙂

marsisen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#18 Här är en bild på henne:) Det var för fyra månader sen, så hon är en aning större.

animal power <3