Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 646 ggr
Moa-Indra-Limo
0

Blandade frågor!

Hej! För ett tag sen satte jag ihop mina honor med min hane. Så jag hoppas på några ungar i slutet på februari. Jag läser om avel och dräcktighet nästan varje dag, igår när jag läste om de så hittade jag något nytt som inte stått på någon annan sida. De stod : Marsvins honor kan aldrig bli dräcktiga om dem inte brunstar (stav) när hanen vill ha ungar. Alltså om inte både honan och hanen vill så går de inte då blir de inga ungar. Jag sökte då på andra sidor men hittade inte den informationen på något annat ställe så därför vänder jag min nu till er. Måste honan också vilja he ungar för att det ska gå? PELLETS: De har oxå stått på många sidor att man bara ska ge pellets till marsvin som behöver gå upp i vikt. Jag ger pellets till mina grisar varje dag men dem behöver knappast gå upp i vikt, snarare gå ner i vikt. Är pellets tjockis mat, som man ska ge för att dem ska gå upp i vikt?? Den sista frågan är väldigt konstig jag vet, men jag bara måste veta är så nyfiken och har inte hittat svar någonstans Kan matsvin : rapa, fisa, spy, snarka, gå i sömnen elr typ prata i sömnen fast dem pratar ju inte men kan dem liksom prata på sitt sätt i sömnen? Tacksam för svar!!

bohan85
0

Pellets ger jag bara till grisar som behöver lägga på sig. Om de behöver det vid dräktighet vet jag inte. Mina marsvin kan fisa iaf, även om man inte hör det ofta!

emmaaslund
0

Honan måste vilja ha ungar för att hanen ska få para sig med henne, ja. Villig är hon när hon brunstar och brunst inträffar cirka var 14:e dag. Om honan inte brunstar kommer hon neka hanen att para sig med henne. 

Fortsätt läs på om dräktigheten, förlossningen och om vilka komplikationer som kan uppstå.

Pellets kan ges som kraftfoder till ungar, dräktiga och digivande honor för att de ska få i sig mer näring än vad som finns i hö och grönsaker. Jag ger pellets (bland annat) som kraftfoder till alla mina marsvin, men i olika mängd.

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Moa-Indra-Limo
0

Men honan nekar inte hanen hon låter honom göra ungar med henne men hon brunstar inte, går de inte ändå #2

busKotten
0

I det läget har det nog inte så mkt med ungar att göra utan troligtvis mer om dominans, eller översexualitet?. Är nog olika med hanarna. Minns från när jag var liten och vi fick två teddykullar att den hanen var väldigt på hela tiden. Min kastrerade hane jag har nu är bara intresserad vid brunst. 

Honorna kan endast bli dräktiga vid brunst- och de flesta hanar brukar inte vara intresserade "på riktigt" förrän då.

Moa-Indra-Limo
0

Okej tack så jätte myc för svar. Får väll se hur de blir med ungar då :3

emmaaslund
0

Den (relativt lilla) erfarenhet jag har hittills säger mig att hanen kan vara mycket på honan även när hon inte brunstar. Han uppvaktar och hoppas på det bästa tills honan "tackar ja".

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white