Skaffa Marsvin igen?
I somras gick Samson och Zooie hastigt bort pga sjukdom som inte ville ge med sig och jag har behövt tid på mig att hantera allt, eftersom dom var älskade familjemedlemmar och betydde otroligt mycket för mig. Men nu 6 månader senare så har jag börjat fundera på att skaffa nya fisar, men jag vet inte om det är saknaden efter dom som gör att jag vill ha nya fisar, eller om jag verkligen vill utöka familjen av rätt och helhjärtade skäl.
Som marsvinsmatte så hade vi verkligen våra toppar och dalar och jag ska erkänna att det inte var lätt alla gånger och jag sattes på prov många gånger när dom blev sjuka, men gjorde allt jag kunde för att ge dom all tänkbar vård och omsorg, och såklart mycket kärlek. PÅ ett sätt så hade jag dåligt samvete att dom inte fick så mycket tid som dom borde på slutet, med tanke på att jag fick nytt jobb och valp på samma gång, men det känns som att tiden finns och det hade varit mysigt med ett par limpor här hemma igen.
Men gör jag det av rätt anledning?
Jag antar att jag bara ville skriva av mig och lufta mina tankar kring allt det här, och det känns som att ska jag bli marsvinsmatte igen vill jag vänta på rätt grisar som är grisarna med stor G. Men det känns som att jag är väldigt kluven i det hela. Om jag verkligen vill ge mig in i marsvinsvärlden igen eller bara få gå och längta.
Det låter som du behöver få låta tanken gro ytterligare. Det har ju som du skriver inte bråttom även om du skulle bestämma dig för att skaffa marsvin igen, så då finns det kanske utrymme för att fundera mer.
Vi alla har våra toppar och dalar när det kommer till vad vi känner att vi kan, orkar eller vill prestera. Det gäller djurhållning (de ska ju såklart få det de behöver, men det vet vi ju alla) men också allt annat i livet. För detta tycker jag inte man ska känna skuld, även om man gör det ibland. Men vi är bara människor och marsvinen håller varandra i handen när vi i omgångar inte har all tid vi vill ge.
Fundera över hur det skulle vara att ha marsvin igen. Vad skulle det innebära? Behöver du offra något och har du i sådana fall lust och möjlighet att göra det? Jag hoppas att du kommer fram till ett beslut så småningom. Ett beslut som känns rätt och bra för dig.
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white