Bokhyllebur-frågor
Vart köper ni bokhylla till att göra bokhyllebur, hört att IKEA är populärt - vilken modell? Billy?
Vart har ni köpt plastmattor till underlag? Har vaxduk hemma men vet inte om det är tillräckligt tätt/tjockt.. sen verkar plastmattor så fasligt dyrt? Är vaxduk någon idé?
Berätta allt om era bokhylleburar!
Alla hyllor funkar :) Billy är poppis för att den är ganska billig. Du kan ju annars kolla på secon hand eller liknande :)
Plastmatta kan vara svårt att få tag i billigt, man får gå till olika affärer och se om det finns spillbitar eller någon extra billig matta. Kanske kan man höra med någon som gör badrum om de har spillbitar.
Vaxduk funkar ju också, men då kan du behöva byta ut oftare. Så i längden kanske matta är billigare. Jag har inte lagt någon matta än (jag har plastbyttor i buren, rekommenderar jag inte, alla marsvin vill inte hoppa över :P ) men ska göra om buren under nästa år och då kommer jag använda plastmatta. Det är värt de extra kronorna för mig :)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Mina bokhylleburar har jag byggt av IKEA:s Billy-modell. Jag har inte köpt nytt utan jag har hittat begagnade till ett mycket billigare pris. Leta på Blocket eller på Facebooks Köp & Sälj-sidor.
I botten på mina burar har jag vaxduk som jag har fäst med häftpistol. Vaxduk har jag köpt på Ö&B, billigt och bra! 🙂
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
#2 Hur länge har du haft bokhyllebur med vaxduk i botten? Har det funkat bra?
#3 Burarna är lite olika gamla, men min uppfattning är att de håller. Eller ja, de duger om man säger så. Jag har behövt sätta dit extrabitar när marsvinen har fått tag i duken och bitit små hål men för mig har inte det varit några problem. Och att de fått tag i duken beror på att jag slarvat när jag satt fast den.. Det går ju att få det slätt och fint (jag vet att vissa limmar fast duken) men jag har inte riktigt lagt den tiden.
Jag har ju fått för mig att det är dyrt med våtrumsmatta men jag har aldrig tittat upp vad det egentligen kostar. Jag har bara tagit för givet att man får lägga ut en del pengar, och jag har inte haft de pengarna att lägga på mina burar.
Men min uppfattning är att vaxduk är ett bra alternativ och att de håller om man fäster den ordentligt och slätt, så inte marsvinen kommer åt att bita på den.
/ Emma
Begagnade Billys finns ofta på Blocket för typ 150:-/st.
Plastmatta köpte jag en stuv av duschväggmatta i en mattaffär här i Kristianstad. 300:- för en bit som räcker till 2 Billys. Jag köpte väggmatta för den är lite smidigare att skära än golvmattan. Våtrumssilikon i hörnen o fastsatt m häftklammer i överkanten.
Plexiglas finns på Biltema.
Jag gjorde ett enkelt "lock" av 3 kompostgaller för jag litar inte på hundarna när jag inte är hemma…Kompostgallerna sitter fast som i ett gångjärn i bakkanten m klammersvep köpta på Biltema.
Så här ser typ halva buren ut…
Behöver ju inte vara tjock våtrumsmatta heller utan går bra med tunnare plastgolv. Om man har tur så kan ma hitta billiga stuvbitar. Det håller mycket bättre än vaxduk i längden.
Ska beställa en vit Billy som är 202 x 80 cm. Och höjden 28 cm. Perfekt! Måste bara invänta pengarna så man kan slutföra köpet också 😃
Och vaxduken jag hade hemma var 140 x 180 cm så får köpa ny på Ö&B, såg i veckan att dom hade billiga dukar där.
Men detta med plastmatta, vilka typer av affärer finns det i? Kan ni t.ex nämna någon typ av kedja?
Leta på golv o kakelaffärer på "din" ort så har dom plastmatta….Vi har nått som heter Mattshoppen i Kristianstad…
#9 Okey, men äsch det blir nog en vanlig vaxduk! Orkar inte krångla till det ännu mer 😃 blir nog bra ändå.
Jag har vanligt plastgolv i mina burar. Tror det billigaste på Bauhaus kostar 49 kr per kvadratmeter (rullen är 2m bred) och på de ställen jag kommer åt att kontrollera har det hållit perfekt tätt.
Jag gillar inte billy-hyllorna, tycker inte de är tillräckligt djupa med sina 28 cm. Med spån blir det ju några centimeter mindre. Varit med om att marsvin har hoppat ur. Men man kan ju ha galler ovanför om man vill.
Jag har en bokhylla av märket Bestå (också IKEA). Har vaxduk i botten, fungerar bra tycker jag.
Viktigt att veta är att man behöver byta ut skivan i botten, den som medföljer är väldigt tunn och ostabil. Jag borrade dit en tjockare OSB-skiva istället.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Jag har inte bytt ut skivan på baksidan av Billy…Jag skruvade på hyllplanen som förstärkning på baksidan istället med hjälp av lite möbelvinklar från Biltema. Funkar kanon. Budget 😃
#13 Smart ^^
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
#13 Så har jag också gjort! 😃
/ Emma
Jag köper hyllplan och s k osbskivor i bygghandeln o skruvar ihop. Då kan jag få precis i den storleken jag själv vill ha o som passar hemma hos mig. De sågar till skivor o hyllplan i affären för en billig peng. Lägger våtrumssilikon i skarvarna och vanlig golvmatta på det, kostar från 48 kr /kvm på t ex Hornbach.
Billy i all ära, men de finns ju bara i vissa storlekar o de passar inte hos alla. :)

Jag har två bokhyllor, ena är Billy och den andra är något liknande (fast med lite andra mått) som vi hade hemma. Har även ett burskåp gjort med lagerhyllor.
Jag har vanligt plastgolv i alla mina burar, kostade typ 150 - 200 kronor när jag köpte till burskåpet. Till den ena bokhyllan har jag använt en bit som vi hade hemma och till den andra fick jag en bit av min svågers föräldrar som de hade hemma och inte behövde längre.
I februari (2014) är det tio år sedan jag gjorde den första bokhylleburen och plastgolvet håller fortfarande som det ska (har alltså inte behövt byta ut det).
Nu när jag renoverade inne hos marsvinen i höstas så köpte jag även vaxduk som jag la ovanpå plastgolvet och upp en bra bit på kanterna, eftersom jag tycker att det blir snyggare.
För att djuren inte ska kunna hoppa ut, samt för att fästa vattenflaskorna, har jag (eller rättare sagt min pappa) kapat kompostgaller på mitten och borrat några hål på kanterna på bokhyllan där jag sticker ner gallerbitarna. På så vis blir det en högre kant så att djuren inte kan ta sig över och det blir inte för lågt, som det lätt blir när man har gallertak på billy-hyllor.
Ett tips för att underlätta vid städning när man har bokhyllor som burar är att köpa en presenning och lägga i botten och därefter lägga på spån (eller vad man nu har som bottenmaterial). När man städar behöver man bara vika upp kanterna på presenningen (efter att man flyttat ut djur och tillbehör såklart) och knyta ihop, varefter det använda spånet kan transporteras i presenningen till tippen och där tömmas. Presenningen kan återanvändas många gånger. Man bör ha två per bur, så att man kan lägga in en ny direkt.
Jag tycker att det är oerhört mycket lättare att städa och det går mycket fortare sedan jag började med presenning under spånet. Nackdelen är att det blir rätt tungt, så man kan antingen behöva lite hjälp med att lyfta eller ha ett par mindre presenningar per bur istället för en stor som täcker hela.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Ett tips för att fästa vattenflaskan är att köpa en flaskhållare till cykel. Kostar 20 kr på Biltema. :)