Skriker hela nätterna HJÄLP!!!
För ganska länge sen skaffade jag en hane som skulle bo i samma bur som mina två honor fast med ett galler mellan. Självklart skrek hanen HELA nätterna, men för ett tag sen flyttade hanen in till honorna och jag trodde att jag äntligen skulle få sova lite längre på nätterna. Men inte då myc värre blev de, dem skriker inte dem kurrar inte utan dem gör typ sitt vanliga ljud vet inte vad man ska säga om de ljudet men de är högt och dem gör det HELA nätterna. Han gör ljudet när han äter dricker bara sitter går leker, ja hela nätterna och så har han hållit på i nästan en månad. Och jag blir VANSINNIG. Jag känner min jävligt taskig när jag säger de här men vad ska man göra när man är dödstrött mitt i natten och han bara skriker, jag har viftat med en tröja framför buren, slagit med tröjan på buren, på dem, och sprutat vatten på dem. Men inget hjälper dem låter ändå. Nu tyc ni säkert att jag är jävligt omogen som slår efter dem för att få sova. Men man blir sur, trött och vansinnig när man bara får sova Max 10min per natt. Oftast har jag varit vaken hela natten, och hur sugen är man då på att vara snäll, klappa, och ge marsvinen kärlek. Hur ska jag få dem att sluta låta? Jätte jätte tacksam för svar, för de är inte precis kul att veta att men skrämmer ihjäl dem varje natt.
Testat att täcka över buren? De flesta marsvin brukar bli tysta och sova när det är mörkt…
Har du koll på hur honorna brunstar? Ngn kanske brunstar (typ hela tiden? kan ske i vissa fall)…
Det är ingen av honorna som är stygg? Det kan vara lite tufft med två tjejer.
Nepp har inte testat att täcka över buren men de ska jag testa. Jag har aldrig sett honorna brunsta. Ingen av dem är stygg och dem trivs jätte bra tsm. Men täcka över buren ska jag apsolut testa Tack för svaret
Kan du inte sätta buren i ett annat rum, (i alla fall under natten om du vill ha dem i ditt sovrum på dagen)? Jag hade samma problem med mina ökenråttor jag hade för flera år sedan, de gnagde och hade sig hela nätterna och drev mig till vansinne, så jag ställde ut buren i vardagsrummet istället :)! Då var problemet löst!
Så där gör en av mina honor (tror iallafall att det bara är den ena) när hon brunstar. Jag blev tokig av att bli väckt kl.5:00 på morgonen… Det slutade med att jag gick och la mej i ett annat rum. Då hörde jag henne även fast jag hade stängd dörr till "deras" rum och halvstängd till rummet jag sov i då.
Då kommer jag nu till frågan: Du tror inte att det är en utav dina honor som brunstar, kanske väldigt mycket?
Är hanen kastrerad?
Hmm… Min fråga blir varför du köpt en ensam hane att bo i samma bur som dina honor med endast ett galler emellan. Det är som uppgjort för problemet som uppstått här plus att hanen ju är alldeles ensam. Det är förmodligen väldigt stressigt för hanen att bo sådär och att ständigt vilja in till honorna. Det känns inte schyst alls :/
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white
Sluta skrämma dem då om det ändå inte hjälper, att du är trött är ingen ursäkt. Sitter hanen instängd bakom galler fortfarande så skriker han efter sällskap. Flytta ut buren tills du löst det så du får sova.
Nu står det ju i TS att hanen bor hos honorna numera, så vi kan väl åtminstone utgå från att det är så i diskussionen.
Jag tror att flytta ut buren är det bästa också, för det där låter inte som en hållbar situation. Och om det verkligen inte går eller om du fortfarande hör dem tror jag nog det bästa är att göra sig av med hanen, tyvärr.