Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 500 ggr
Stellathebunny
0

Marsvin och kanin?

Hej Jag är en tolvårig tjej och har en kanin. Men nu börjar jag tänka på ett marsvin också. Men problemet är bara att jag kan bara ha ett marsvin. Jag undrar bara om det räcker med ett om man tar upp den ur buren och leker med den mycket och att den träffar Stella (min kanin) ibland. Jag går i sexan så jag har mycket tid över, men lagen säger att man måste ha två marsvin finns det någon här som bara har ett marsvin???😬😕

[erikam]
3

Det är lag på att marsvin ska vara två och två (precis som jag nu såg att du hade skrivit), en kanin eller en människa kompletterar inte det sällskap som en artfrände gör för ett marsvin. Det är även stor risk att kaninen skadar marsvinen, den är ju så mycket större. Det finns en hel del trådar om det här på sajten, sök lite så kan du läsa mer.

bohan85
0

Kaniner kan också ge marsvin lunginflammation. Å marsvin är som sagt flockdjur och en människas sällskap kan inte ersätta en marsvinskompis.

Svarttusch
4

Jag instämmer med de andra, jag vill bara påpeka att även om det vore lagligt att ha bara ett marsvin så ska man inte ha det. Det handlar om grundläggande behov för marsvin. Man SKA inte förmänskliga marsvin, men tänk om du själv tvingades vara ensam hela ditt liv, förutom att några timmar om dagen träffa någon som du inte alls kan kommunicera med? 

Men den stora frågan är ju; varför skulle du bara kunna ha ett marsvin? Det tar inte mer plats, så mycket äter de inte att det blir så dyrare och de tar inte så jättemycket mer tid än om man bara har ett. Handlar det om en förälder som sätter den gränsen? För vill man då ha marsvin är prio ett att förklara för föräldern varför de SKA vara två, och går det inte får man gott vänta till man har möjlighet att köpa två.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Fridaaaa
1

De andra har sagt bra reda.

Nej pga:

• Marsvin måste bo minst två stycken, alltså minst två marsvin. Det är lag på det samt för marsvinets bästa.
  • De talar inte samma språk = kan bli missförstånd som kan sluta illa om man har otur.
  • Kaniner har starka bakben = kan lätt skada ett litet marsvin, men marsvin kan även skada kaniner.
  • De äter inte helt samma kost.
  • Kaniner har en bakterier som kan göra marsvin sjuka om man har otur.

Jag har ett marsvin som går själv nu men det är pga att hans kompis har gått bort och jag letar efter en ny kompis. Han ser ut att må bra, äter bra mm men ett marsvin ska alltid ha en annan marsvinskompis oavsett, marsvin är bra på ett "spela" friska osv pga att de är bytesdjur från början.

Så ska du ha marsvin, måste du köpa minst två st, samt ha dem i egen bur, inte samma som kaninens.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.