Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 838 ggr
Lundie
0

Kliar sig och ruskar på sig.

Hej! Jag är helt ny här. För några dagar sedan fick vi hem två marsvinspojkar (bröder) på 6 veckor. De kliar sig ganska ofta och liksom ruskar på sig som våta hundar. Jag har kollat i pälsen och i huden på dem men ser inget konstigt. Vi fick med en påse hö från uppfödaren så jag tänkte att det kanske fanns någon Ohyra i den. Idag har vi städat buren grundligt, slängt höet vi fick med samt tvättat marsvinen med ett skumshampo vi köpt i djuraffären. Schampot skulle masseras in i pälsen, verka några minuter och sedan torkas bort med en torr handduk. Trots all vår ansträngning kliar och ruskar de sig fortfarande hela tiden. Vad kan det vara? Är det Ohyra eller kan de bete sig så här för att de inte riktigt kommit tillrätta hos oss än?

guineapigsrgreat
0

De kan mycket väl ha Ohyra. Jag föreslår att ni tar dem till veterinären efter nyårshelgen. Tills dess kan ni bada dem i Dermocan ohyreschampo för katter o hundar som finns i de flesta matbutiker som har en djurhylla.

idipidi
2

Det är inte vanliga popcornhopp då? Det kan ibland förväxlas med sjukdom om man inte sett det förut.

Om de inte kliar sig så att päls och hud blir påverkad, inte tappar päls, inte har kala eller glesa fläckar, inte är såriga eller har röd eller skorvig hud, då är det troligen inte Ohyra.

Marsvin får f.ö. inte Ohyra från hö, om inte ett annant marsvin med Ohyra rört sig i höet nyligen. Det kan kanske vara bra att veta. De får t.ex. inte Ohyra från råttor och möss.

Lundie
0

Tack för svar. Popcornhopp gör de också så det vet jag hur det ser ut men det här är liksom ett ruskande. Precis som en våt hund. De har inga sår eller kala fläckar. De äter, dricker och busar och mår nog allmänt bra i övrigt.