När vet man att det är dax?
Ser man på marsvinet när hon ska ha ungar eller vissar hon inga tecken på det

man måste skriva upp när man sätter ihopa honan o hanen. o så räkna dagarna framåt till ungrefär 63-73 dygn. 10 veckor framåt. har jag fått reda på. ;)) rätta mig gärna om jag har fel. Tack. ;)

Jag tycker att det är individuellt. Vissa honor ser jag helt klart när det är på G för och andra har jag ingen aning.
Jag har alltid koll på när jag sätter ihop dem och när jag delar på dem, sen vet jag oftast vilket dygn de blir parade på så jag har koll när 70 dygn har gått vilket är en oerhörd fördel!
Jag observerar dem noga under hela dräktigheten men från ca dygn 64-65 så blir det extra hård bevakning så jag ser om de brukar ligga mycket på samma ställe och var isf. Ofta brukar mina honor lägga sig på ett ställe när det är 1-2 dygn kvar.
From dygn 67 så tittar jag till dem varje timme dygnet runt för att minimera riskerna lite att någonting går fel, tex att en unge fastnar och honan ligger med värkar i flera timmar.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Att räkna från det att man sätter ihop dem är inget säkert sätt. Då skulle jag haft kullar som fötts för många månadr sedan men ännu inte har kommit. Det är långt ifrån varje gång som parningen tar på första brunsten. Ofta blir det på andra eller tredje och ibland blir honom helt enkelt inte dräktig med den hane man hade tänkt.
Om man ser en parning och honan inte brunstat igen på ca 20 dagar kan man vara hyfsat säker påatt hon är dräktig. Då räknar man 70 dagar från parningen. Oftast föder i alla fall mina honor exakt på dag 70 men 67-72 är väl den variation jag haft på friska fullgångna kullar. Det verkar variera lite mellan olika linjer också.
Honans bäcken öppnar sig sista dagarna innan födseln och sista dygnet brukar hon vara rejält öpen bäckenet både vid främre och bakre fogen. Med erfarenhet lär man sig hur honorna beter sig innan födseln, men det är svårt att sätta ord på exakt vad de gör… Lätet som de ger ifrån sig vid födseln är i alla fall helt unikt. Marsvin låter aldrig så förutom vid första värkarna när de ska till och föda.
jo så långt är jag med *L* har skrivit datum såg även när han para henne så enligt den datumen är det bara 6 dagar kvar till 63 dygn
tänkte mer på om honnan vissar något innan det är dax?
Oki Jag är tacksam för all hjälp jag kan få då detta är min första kull så jag är ganska så nervös 
#4 Men det är ju inte säkert att ungarna blev just den gången du såg när de parades. De kan ju para sig ett par gånger innan honan blir dräktig.
#5 Tänk på att inte ändra för mycket kring henne, bär henne inte för mycket (isf lyft upp henne på framtassarna och bakbenen) för att vara lite försiktig med magen ;) Min hona grävde även lite i spånet i ett hörn där hon kände sig trygg precis innan födseln. Ge henne bra mat och se till att buren är ren hela tiden med mycket mjukt spån i :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Jag har en hona som snart ska föda. Honan är inlånad från en annan uppfödare och vi klättrar på väggarna båda två, otåliga, nervösa och spända på resultatet,
Då har jag tur hennes favorit hör är där jag sitter när jag sitter vid datorn
. Har dom även på rumet så jag har nära å bra till dom