Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: undersökningquiz
Läst 3406 ggr
[julia&marsvin]
1

Skoluppgift: Marsvin och raser

Hej, vi ska skriva en liten inlämningsuppgift i skolan och jag ska skriva om marsvin. Jag ska göra en liten undersökning. 

Min undersökningsfråga lyder såhär: Vilka marsvinsraser har du ägt? 

Kommentera de marsvinsraser du har/hade och så hoppas jag på ett slutresultat på min undersökning. 😉

Tack på förhand// Julia, ägare till 3 marsvin, har sammanlagt haft 8. 

(Läs gärna min blogg www.juliasmarsvin.blogg.se)  src="/images/empty.gif" alt="Skämtar" title="Skämtar" />

emmaaslund
0

Hej! Vad roligt! Är syftet med undersökningen att se vilken marsvinsras som kan tänkas vara populärast?

Jag har haft/har: 

• rex
  • sheltie
  • skinny
  • nonself
  • pet

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Svarttusch
0

Jag har/har haft: 

• American Crested
  • English crested
  • pet

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Isnona
0

Jag har/har haft:

• Coronet

• Skinny

• Teddy

• CH-teddy

• Pet

Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus

Fridaaaa
0

Jag har/har haft: 

• Skinny
  • Lunkarya
  • Pet
  • Sheltie
  • Peruan
  • Self
  • Alpaca

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

farvendal
0

Nonself och American Crested

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

chokladtassen
0

Crested,nonself,virvel,ch-teddy,rex (alla pet)

Checka in @gnagarboden på instagram Skämtar

bohan85
0

Jag har/haft: 1 Teddy och fyra pet.

Sweetie.se
0

Jag har haft abbessinier och texel.

Båda raserna har varit lättskötta, texeln har dock krävt lite mer pälsvård än abbysarna.

Det finns inget så underbart som att ha ett litet djur i knät

Arinah
0

- Nonself     (teckningsvarianterna black magpie, chokolate magpie, lilac magpie, beige magpie, black harlequin, chokolate harlequin, silveragouti magpie, creamagouti/cream mm)

- Self       (DE Golden, PEW och DEW)

- Crested       (Cream)

- Lunkarya

- Teddy

- PET

busKotten
0

Pet

Teddy

Abessinier

Rex

Ewii
0

Jag har haft nonself, teddy och pet :)

Sandra-B
0
  • Teddy

• Self

• Peruan

• Alpaca

• Coronet

• Satin

• Pet (=blandras)

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

godisgrisen
0

Har/haft.

pet

rex

sheltie

crested

self 

nonself

Nästan alla mina marsvin har varit nonselfar eller selfar, finast och trevligast tycker jag.

Lexxi
0

Har/Haft:
Teddy
Sheltie
Self
Lakeland
Skinny
Pet

Mvh Alexandra

http://lexxis.se

Mirinda
0

Jag har/har haft

• nonself
  • english crested
  • virvelpet

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Frida B
0

Jag har haft: Self Nonself Texel (Alla pet)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Liinda]
0

Jag har/haft: 

PET 

Alpacka

Merino

Peruan

Cuy

Nonself

Lakeland

Rex

Lilje
0

Jag har/har haft:

Self

Eng Crested

Nonself

Abessinier

Alpaca

PET

Moder1
0

2+3 bebisar pet nu

6 pet innan

Alla är värda att älskas

fridaaocrazy
0

Nonself, self, pet

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

[ussi-marvin]
0

Jag har • 2 Teddy • 2 Alpaca

[Marsvinsliv]1
0

Här hemma har jag just nu

* 4 Lakeland

Den 28 december flyttar det in

* 1 Abessinier

* 1 Self

marsvin-90
0

Jag har/Har haft:

• Skinny

• Lakeland

• Self

• Nonself

• Crested

• Satin Lakeland

• Satin crested Lakeland

• Crested Lakeland

• Rex

• Teddy

• Lunkarya

• Coronet

• Pet

[julia&marsvin]
0

Ja, tanken är att på detta sättet räkna ut vilken ras som är populärast. Vad är PET? Som jag har förstått det så är det en blandras av vilken sort som helst, är de det?

Frida B
0

#24 japp, en blandras kan man väl säga. Eller en gris utan stamtavla :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[julia&marsvin]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då är mina pet, men jag brukar säga att de är sheltie, rex, teddy och virvel. ;)

Frida B
0

#26 går också bra, jag brukar säga self och nonself till mina fastän de inte har stamtavla :) Till mitt förra marsvin sa jag texel, men nu säger jag att han var texel-pet. Men jag säger aldrig pet, för ingen utanför marsvinsvärlden vet vad jag menar då ^^

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[julia&marsvin]
1

Okej. 🙂

Marsvinsvärlden är ju tyvärr så liten också. Jag känner bara 3-4 personer som har marsvin!! Tycker fler borde skaffa marsvin! De är ju sådana underbara, söta och lättskötta djur! :)

Mirinda
0

#24 Man kan säga att pet har två betydelser. Antingen så är marsvinet blandras eller så är det rasrent men har någon form av "brist" så att det inte lämpar sig för att ställas ut i rasklass.

Här hemma har vi en nonself och en english  crested som båda är rasrena med stamtavla. De har dock inte de rutor som krävs för att deras teckning tort´n white ska duga i rasklass. För att ha en bra chans i rasklasser ska marsvinen vara "rastypiska". På Svenska Marsvinsföreningens hemsida kan du läsa rasbeskrivningar.

Våra marsvinskillar är jättefina och har härliga personligheter. Den ena av dem fick bra poäng i petklass den enda gång vi testat att ställa ut. Den andra har nästan alla utseendefel i boken och ställde bara upp i gurkätartävling. Men busigare och mer framåt marsvin får man leta efter.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Frida B
0

#29 trodde att det var som med hundar, rasrena utan stam registreras som blandras! Alltså pet i detta läge.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Svarttusch
0

#30 Nej så är det inte :) I marsvinsvärlden går man efter vilken ras marsvinet ser ut att vara. Ta t. ex Nonself black roan och Self black. Det är två olika raser, och om dessa paras blir de ungarna antingen Self eller Nonself och bägge kommer vara renrasiga trots att de är "blandraser". Samma med Skinny och Lakeland-parning. 

Du kan ju som medlem i SMF registrera vilket marsvin som helst, oavsett om du vet stam eller inte, så länge det ser renrasigt ut. 

När jag tänker på Pet, då tänker jag på semi-långhåriga marsvin med virvlar placerade där de inte ska vara. Eller ett marsvin med kjol eller liknande.

Hälsningar Malin <3
Min hemsida

Lyan
0

Ojoj, har haft otroligt många raser.

Sheltie

Coronet

Peruan

Texel

Merino

Alpaca

Lunkarya

Satinsheltie

Satincoronet

Satinmerino

Self

Nonself

Crested

Cuma

Satin

Skinny

Lakeland

Rex

Teddy

Ridgeback

Satincoronetlakeland

Och pet i massa olika utföranden

Frida B
0

#31 jo jag vet hur det funkar :p Jag visste inte riktigt bara vad som registerades som pet och inte, där trodde jag det var samma som hundar. Men du menar att man kan registrera ett marsvin från en petkull, som till exempel renrasig nonself (om det nu är nonself) och ställa ut i rasklass även fast föräldrarna inte alls är nonself? Kanske inte ens korthåriga?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Svarttusch
0

#33 Är den rastypisk ska man kunna registrera den, men helt säker är jag inte. Hoppas någon kommer med ett bättre svar snart :)

Hälsningar Malin <3
Min hemsida

[julia&marsvin]
0

Oj!! Är du uppfödare? Väldigt många olika! Vilken ras gillar du bäst? :)

mansonreznor
0

Pet (lång-, kort-, strävhåriga, lockiga, släthåriga, semi-långhåriga, self/nonself, crested, virvliga)

Cuy

Sheltie

Lunkarya

Idag har jag pettar och cuyar.

[julia&marsvin]
0

Hittills så ser resultatet ut som på bilen. Nonself är vanligast bland alla som har svarat, förutom PET då som jag förstod kunde vara vilken ras som helst. ;)

Tack, det glädjer mig att ni som hittills har svarat, har gjort det! :)

godisgrisen
1

#35 Ja #32 är uppfödare.😃Annars är det vanligt att just uppfödare brukar hålla sig till bara en eller två raser. Ska man föda upp rasmarsvin fungerar det inte om man splittrar upp sig på flera olika men har man hållt på i många år kan man ju ha hunnit med några stycken förstås. Jag är uppfödare och har just nu 31 marsvin här hemma varenda en av dem är nonself. Nästan alla mina marsvin under åren har varit nonselfar eller selfar pet eller rasrena. En rex, en sheltie, fyra virvelpetar, en semilånghårspet och tre crested har jag haft jämfört med… ja vad kan det vara… vågar inte ens gissa men massor av selfar och nonselfar. Det är ingen tvekan om vilka jag gillar bäst.😉Möjligen kommer jag någon gång skaffa en skinny bara för att men troligen kommer jag att vara trogen mina fina släthår resten av livet.

Zakaraa
0

Virvel-PET (x2)
PET (x1)
Varuls/SKINNY (x1) Varulv är en skinny med päls typ

Har haft ett till marsvin för flera år sedan som jag inte vet ras på men skulle vissa på någon tyå av pet med längre päls.

Så ska man vara Exakt så (4) Pet och (1) skinny

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

millib
0

Oj, jag har haft det mesta Nonself Rex Skinny Alpaca Peruan Sheltie Merino Texel Lunkarya Abbesinier Pet

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

Lyan
2

Glömde.

Satinskinny

Satintexel

Satinlakeland

----------------

#35 Ja, jag föder upp. Inte alls så mycket längre men 2007-2008 födde jag upp väldigt många kullar och ungarna i de kullarna är inräknade i listan ovan även om de sedan såldes som bebisar, tex satinlakelanden.

Raserna som ligger mig närmast hjärtat, förutom satinlånghåren, är sheltie, coronet, texel och merino.

Av de jag skrev upp så har jag tex bara haft en av satintexel, satinlakeland, satinskinny, satin, satincoronetlakeland (sannolikt den enda som någonsin har funnits), ridgeback, cuma, peruan och satincoronet. Av några av de andra har haft 2-3st.

#38 Vet inte om jag inbillar mig men det där kändes som en pik…

------------

Föder man upp långhår så kan man blanda ganska friskt och i en kull mellan en peruanpet och en satinmerino så fick jag en alpaca, en coronet och en texel. Så bara på den parningen var det fyra raser och en pet inblandat. Mina satinlånghår, sheltie, coronet, texel och merino har gått/går hand i hand i aveln.

Just nu har jag 1 merino, 1 alpaca, 2 crested pet semilånghår, 2 lakeland, 3 coronet och 4 sheltie. Har också en "gensoppegris" på ingång som kan vara både rex, ridgeback och lakeland. Hon är riktigt unik och en sak som är roligt är att hon (på mycket mycket långt håll) är släkt med min satincoronetlakeland!

EmmaMell
0

Jag har/har haft: Teddy Sheltie English Crested Släthår x2 Peruan Abbesinier

godisgrisen
4

#41 Söta Lyan jag gillar dig vet du väl.❤️ Det var absolut inte en pik inte till dig eller någon annan heller. Ser nu när jag läser att du kan ha uppfattat det så men jag riktade mig inte till dig i min kommentar så jag tänkte inte på att formuleringen skulle kunna tolkas så. Det jag ville kommentera var att TS förtjust antog att att du var uppfödare för att du haft många raser och min uppfattning är lite tvärt om att de flesta uppfödare är lika enkelspåriga som jag och bara kör en eller ett par raser i hela livet.😉Sen tillade jag att de som hållt på länge kan ha hunnit med en del och då tänkte jag lite på dig för du har fött upp i många år och det är verkligen inte en dålig sak att hålla igång sitt uppfödande under lång tid. Jätteledsen att jag gjort dig oroad och ledsen av att jag slarvat med en formulering. Det var verkligen inte meningen. Du är en klok marsvinsmatte med hjärtat på rätta stället jag skulle aldrig anklaga dig för något vill att du ska veta det.🙂

Mari
0

Jag har haft följande:

Nonself
Pet
Sheltie
Skinny
Rex

Har dock bara Skinny + rex som har riktig stamtalva. Virvlar har jag haft och de räknar jag in som Pet, vanliga släthåriga har jag räknat in som nonself :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Arinah
0

Även jag glömde. Har haft en satin-abbesinier som inte stod med på min lista.

Atensia
0

Jag har och har haft: Skinny, Self, Lunkarya, Crested och Pet :)

/Amanda & 5 marsvins flickor :)

Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se

Katrin_Sjöhagens
0

Jag har och har haft:

PET

Peruan

Alpacka

Sheltie

Lunkarya

Self

Sjöhagens Marsvin

www.sjohagens.n.nu

Anna T
0

Pet

Skinny

Lakeland 

Lunkarua

Self

Peruan

Moppie
0

Self

Dalmatinermarsvin

Moppie och kaninerna, Hästen, Hunden  och alla andra djur <3 Fiver <3 Pepsi <3 Luna <3 o Alla andra djur <3 <3

Lyan
2

#43 Det var därför jag undrade om jag inbillade mig för jag vet att du brukar verkligen inte dela ut tjuvnyp! Så det var skönt att jag bara inbillade mig :-)

Jag har ju verkligen gått igenom väldigt många raser så jag förstår att folk reagerar. Och det är bra, för att många raser på kort tid kan signalera om någon som håller på att tappa kontrollen (been there, done that, som du säkert vet.).

En stor anledning till att jag har haft så många är för att det tog tid innan jag hittade min ras, och när jag väl gjorde det så fick jag lägga ner aveln pga satinsjukan :-(

Nu är det långhår, övervägande coronet, och pet från min egen, fn 8 generationer långa, linje som gäller.

[julia&marsvin]
0

Ojoj! Tack för så många svar! Jag tänker nog gå upp till 100 svar eller fler så svara på! :) Tack!😂

Creation
0

Jag har/har haft:
Coronet
Sheltie
Merino
Texel
Alpaca
Nonself
PET

#37 Intressant att se! 

Jag skulle säga att virvel = PET eftersom det också innebär att marsvinet är blandis :) Jag räknade min virvel som PET nu. Så du kan nog föra över de två virvlarna till PET-rutan?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[julia&marsvin]
1

Jag avslutar undersökningen här och tar jullov! 😃 Jag har fått en ganska stor marginal på att nonself är den populäraste rasen bland er som har svarat. Tack för alla svar!! 🙂

Bella93a
0

Jag har haft/har:)

Abby

Teddy

Pet

Misarn
0

Jag har haft: - Ridgeback x 2 - Nonself x 2 - Långhårig virvel (pet) - rex/teddy

imoon
0

Pet
Abessinier
Peruan
Sheltie
Rex
Nonself
Eng. Crested
Am. Crested

🙂

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus