Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 2547 ggr
Charmina
4

Ta kull eller inte?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ett litet problem och vill bara skriva av mig mina tankar och se om någon kan hjälpa till med lite vettiga åsikter så jag kan lösa det här.

Det är nämligen så att min lilltjej, Arya, nu är ca 4½ månad gammal. Hon är det mest speciella marsvin jag någonsin haft med bestämda åsikter, ständiga hyss och den sötaste lilla näsa jag någonsin sett. Jag är med andra ord helt kär i henne och med tanke på att jag haft henne sen start så blir hon ju lite extra speciell. Min tanke är då att jag någon dag gärna hade velat ha en avkomma efter henne där förhoppningsvis hennes underbara humör ärvs vidare.

Men så till problemet. Som det ser ut nu har jag ingen möjlighet att ha fler marsvin. Arya och hennes mor, Khaleesi, bor i en 120 bur som fyllde upp den sista fria vägytan jag hade (bor i en etta på 31 kvm) så fler eller större burar går tyvärr inte in. Så med andra ord under den period där man bör ta den första kullen (5-8 månader om jag förstått rätt) så kommer jag inte ha möjlighet att behålla någon unge. Men tycker ni det är värt att ta en kull då och sälja alla ungar för att få möjligheten att ta en ny kull när mina omständigheter ser annorlunda ut? Det kan handla om något år men det kan ju också sluta med att jag aldrig har möjligheten.

Jätte tacksam för alla tankar och åsikter ni kan bidra med! Och tillsvidare får ni njuta av en bild på min lilla sötnos ♥

Svarttusch
2

Det är ju ett beslut bara du kan ta. Vill dock flika in att du kan vänta till längre än 8 månader om hon är i bra kondition. Det finns ingen "magiskt ålder" då alla marsvin är bra att para. Det varierar från marsvin till marsvin. Det absolut viktigaste är att kolla honans kondition. Hon ska inte vara för liten, men heller inte på väg att bli för stor. Dessutom finns det honor som efter första kullen måste paras om ganska tidigt för att inte bli för feta. Min ena hona t. ex fick en kull i oktober, jag har redan satt henne med ny hane då hon annars blir för tjock.

Så att ta en kull nu innebär inte automatiskt att du kan ta en kull om ett år. Hon kan då ha lagt på sig för mycket och därför vara olämpligt att para. 

Jag antar att du redan vet att det finns ganska stora risker med att para? Är du beredd att riskera att mista din hona? Du beskriver henne som din kelgris och älskling, det är därför jag frågar. Jag förstår din önskan om att få en avkomma, men om det tar ett år för dig att få ändrade förhållanden så kanske du kommer behöva ta två kullar utan att kunna spara en enda? 

En 120-bur är ju rent tekniskt sett laglig till 4 marsvin, så det kan ju också vara ett alternativ att ta kullen när hon är redo för det, spara en hona och låta de bo lite trångt till du flyttat till större. Fördel då om du kan ge dem golvtid hyffsat ofta, men är det redan två harmoniska marsvin du har kan du en kort tid ha ett tredje.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

emmaaslund
4

Jag förstår hur du tänker och att du i framtiden vill ha en dotter från ditt underbara marsvin. Jag tycker att det är en helt ok anledning till att ta en eller två kullar förutsatt att man sätter sig in lika mycket i vad avel, dräktighet, förlossning och komplikationer innebär, som om man skulle bedriva regelbunden avel. Kunskaperna som behövs är lika viktiga oavsett hur många kullar man tar. Nu kan man ju omöjligt ta del av allt som hör till en marsvinsdräktighet, mycket måste man erfara själv. Men bra för din egen del när tiden är inne och om du beslutar dig för att ta en kull, är om du har någon uppfödare som du kan rådfråga, bolla funderingar med och som du kan ringa om något skulle uppstå.

Med det sagt, så tänker jag nämna något om vad jag anser om din tanke att ta en kull inom en snar framtid. Jag tycker inte att det är aktuellt att ta en kull för att sälja alla ungar. Vad skulle vara målet med den kullen? Jag, och många med mig, anser att man alltid ska ha som mål att spara någon unge från varje kull - för att komma framåt i avelsarbetet och/eller för att spara en fantastisk avkomma. Att ta en kull (oavsett om det handlar om bara en eller fler) kräver tid, energi, intresse och plats! Man bör vara fullt förberedd inför en kull och om du vet med dig redan nu att du inte kan spara någon i dagsläget (men som du ju vill kunna göra) - ta inte kullen. Det är ju dessutom stora risker med att låta sin hona paras och bära på ungar, det är det inte värt för en "bara för att"-kull, enligt mig.

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Eulwen
2

Att para en 5mån gammal hona är i mitt tycke för tidigt. Jag vill att de ska vara 7 mån och väga 700g innan de ens är tilltänkta att sättas med hane. Dvs merparten av deras egen tillväxt ska vara klar först innan de förväntas klarar ansträngningen med dräktighet, födsel och diande.

Charmina
1

Tack för alla svar! Jag kan ju säga så här, de flesta dagar är jag helt säker på att jag inte ska ta någon kull på henne eftersom jag är alldeles för rädd att det ska hända henne något men så ibland kommer ju den där lilla envetna tanken om hur kul det hade varit att få en bebis efter henne. Jag tror att jag i princip var ute efter någon som kunde säga till mig att det var en dum idé så att jag en gång för alla kunde släppa tanken! :)

Eulwen
5

#4 Jag läste någonstans att risken för komplikationer (och komplikationer har ju ofta allvarliga följder på marsvin tyvärr) är så hög som 30%. Jag har tagit några kullar och de flesta har gått bra. Jag har inte förlorat några ungar däremot dog mamman till min senaste kull… Det var tungt och riktigt sorgligt. Blunda inte för riskerna, känner du dig tillräkligt påläst för att klara div komplikationer och är du beredd att chansa? Just nu är min favorithona dräktig och du må tro att jag är nervös med senaste katastrofen i färskt minne… Vill du ha npgon säger åt dig att låta bli anmäler jag mig frivilligt! ;)

Twili
4

Det som alla nämnt ovan plus, vad gör du du får 5 hanar? Först och främst platsen. Sen när alla är 4 v ska de skiljas och in i separata burar. Vill du då behålla en unge ifrån henne så måste den hanen i sin tur ha en egen bur och egen kompis. Förhoppningsvis får du de överblivna hanarna sålda, och inte som vi, har flera kvar som vi inte fått iväg.

Klart att marsvin måste avlas på, annars försvinner de ju. Men man måste tänka klart innan man kastas in i marsvinsaveln. Det är lätt att man blir berusad på alla små söta knobbar som springer runt i buren. Men det är mindre kul när de växt upp till hormonmonster som sliter öronen av varandra.

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~

Eulwen
2

Unghanar behöver väl inte sitta i separata burar vid 4v…? Så små knattar går utmärkt att hålla i flock med en äldre hane tills de är 10-12v.

Twili
2

Separata burar alltså inte samma bur som mamma plus max 2 st tillsammans. Jag uttryckte mig kanske otydligt.

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~