Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 3151 ggr
Sanna829
1

Ensamt marsvin

Hej, mitt marsvin har ju gått bort. Mitt andra marsvin blir då ensam. Mamma sa att när "mitt sår har läckt" eller vad man kan säga, så ska vi titta på ett marsvin. Men jag har tänkt att efter en vecka eller två så ska jag fråga om vi kan titta på ett marsvin. 

Frågor:

1.Hur ska jag göra så att mitt lilla marsvin Måns, ska inte bli ensam?

2. Kan marsvin dö av ensamhet?

Sanna829
3

Lite stav fel och så, men jag tror att ni fattar!😂

emmaaslund
4

Hej! Jag läste att du förlorat din Danny i din andra tråd, jag beklagar så mycket.

1. Menar din mamma att du först behöver sörja klart Danny, innan ni köper ett ny vän till ditt kvarvarande marsvin? Jag förstår tanken och din mamma menar bara väl. Det är viktigt att sörja och bearbeta sina förluster och det tycker jag du ska göra. Däremot är ditt kvarvarande marsvin säkert också i sorg över att han nu är ensam. I detta fall är det viktigt att han så snart som möjligt får en ny vän, eftersom marsvin behöver leva tillsammans med en kompis. Skulle du kunna förklara det för din mamma, tro? Det behöver inte vara antingen eller, du kan sörja Danny och samtidigt skaffa en ny vän till ditt andra marsvin - för han behöver en.

2. Marsvin kan bli väldigt deprimerade av att leva i ensamhet. Detta kan leda till att marsvinet äter mindre och förlorar sin glädje. I allra värsta fall så kan marsvin dö av ensamhet, ja.

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Sanna829
1

Ja, min mamma menade nog så. Är det något sätt att göra så att mitt marsvin inte blir för sorgsen? Är det något jag kan göra mer än att skaffa ett till marsvin?

emmaaslund
2

#3 Inget kan ju ersätta en marsvinskompis. Tills dess att ni skaffar en ny kompis till honom så bör du vara uppmärksam på hur han mår och om han verkar bli väldigt nedstämd. Se efter så han äter som han ska. Jag råder dig också till att berätta för din mamma hur viktigt det är att ert marsvin får en ny kompis inom en snar framtid. 

Jag hoppas att ni finner en passande ny vän när det är dags. Lycka till så länge!

/ Emma

Michaela-N
1

Det är väl inte så särskilt vanligt att marsvin dör av depression. Dessutom måste man tänka på individen. Inget av mina marsvin blev förstörda av att mista sin burkompis, men jag har haft tre hanar som alla tre varit ganska noga med att visa omgivningen att det är dom som är the boss ;-)

emmaaslund
3

#5 Oavsett hur vanligt eller ovanligt det är så är det fortfarande möjligt. Och trots de väldigt tråkiga omständigheterna så har man ju skyldighet att skaffa marsvinet en ny vän snarast. Jag har själv haft två ensamma marsvin under en period och de blev inte helt förstörda, men de var helt klart väldigt nedstämda och ledsna. Det är inget jag önskar för något marsvin när man vet hur lyckliga de är i två- eller flersamhet!

/ Emma

Linnea1990
1

om marsvinet bor själv så tyr den sig till människan och blir beroende av dej enligt min pappa ska de gå att vara själv men de är alltid skönare att vara 2 än 1

emmaaslund
7

#7 Det finns lagstiftning som säger att marsvin ska leva tillsammans med minst en artfrände. Ibland blir det så att man måste ha sitt marsvin ensamt under en kort period som i detta fall då det ena marsvinet dött. Men det är inget permanent alternativ för ett marsvin att leva ensam.

/ Emma

Linnea1990
1

jo de vet jag att de finns ja skulle inte kunna ha de själva

Sanna829
0

Tack för alla tips.

Jag har pratat med min mamma och hon sa att jag fick vänta lite tills jag har sörjt "färdigt" eller vad man nu kan säga. Men nästa vecka ska vi åka till Danmark och hälsa på min farmor och farfar. Så det är nog inte så bra att skaffa ett marsvin denna vecka.

Moa-16
2

#7 Marsvin blir tama om man lägger ner tid på dom, inte av att vara ensamma. Det är klart att det går att ha dom ensamma (Jag vet tyvärr allt för många som haft det) men marsvin är som du säkert redan vet flockdjur och mår därför inte bra av att vara ensamma.

Jag tror inte marsvinet kommer dö av att vara ensam några veckor, djur är väldigt anpassningsbara. Däremot mår dom bäst av att vara minst två, därför så ska man ju skaffa en till kompis så fort som möjligt, eller omplacera marsvinet.

Ellociraptor
3

#10 Du kanske kan förklara för henne att du kan sörja ditt gamla marsvin samtidigt som du skaffar en ny vän? Låter förstås inte helt dumt att vänta tills ni kommer hem från Danmark, men jag vet inte riktigt vad hon räknar med att sorgperioden ska vara. Måns sörjer ju också och det blir ju såklart lättare för honom att sörja klart om han har en vän av samma art som sällskap.

Fridaaaa
6

Mitt ena marsvin dog igår. Sörjer men tänker på det ensamma marsvinets bästa och letar redan efter kompis till honom för hans skull. Sörjer gör jag självklart ändå.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sandra-B
7

I februari 2004 miste jag två honor, jag hade då bara två marsvin kvar. En hona (som precis förlorat två kompisar inom loppet av några veckor) och en hane. Se kunde så klart inte bo tillsammans, men fixade så att de fick bo med galler mellan sig så att de kunde se, höra och prata med varandra. Det senare marsvinet dog en tisdag eller onsdag, jag fixade så att jag kunde hämta några nya marsvin på lördagen vilket jag tyckte kändes okej att vänta. Hedda (som hon hette) blev dock så ledsen av att bli själv att hon slutade äta, både hö och grönsaker. Hon ville knappt röra sig i buren heller. Eftersom jag var så uppmärksam på henne som jag var satte jag genast igång att tvångsmata henne. Gjorde grönsakspuré, hövatten etc dom jag mer eller mindre fick tvinga henne att äta. Hade jag inte haft stenkoll och snabbt agerat är jag övertygad om att Hedda hade dött genom självsvält då hon blev så ledsen över att bli ensam. På lördagen när hennes två nya kompisar kom hem blev hon överlycklig och var väldigt snart sig själv igen. Jag fortsatte att mata henne någon dag till, för att successivt trappa ner och vara på den säkra sidan att hon åt ordentligt själv. Hedda är för mig ett bevis på hur extremt beroende marsvin är av att bo tillsammans med andra marsvin. Även om inte alla slutar äta eller blir som Hedda så är jag helt övertygad om att inget marsvin är riktigt lyckligt om det är ensamt. Mat (hö och färska grönsaker) och kompisar är det allra viktigaste i marsvinens liv och inget som bör förvägras dem längre än vad som är absolut nödvändigt, anser jag. Jag beklagar din förlust och hoppas att du snart hittarcen lämplig kompis till Måns.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Sanna829
2

Tack för alla tips och kommentarer. Jag har pratat med min mamma och hon sa att vi ska kolla på ett marsvin efter vi har varit i Danmark. Jag har "smält" in det som har hänt med Danny, hyfsatt i alla fall. Senaste dagarna har jag inte varit mig själv, men nu har jag kommit på fötter igen.

Sanna829
0

Vi ska ju åka till Danmark om en vecka och vara där i en vecka. Gör det något om mitt ensamma marsvin får vänta i två och 1/2 vecka?

emmaaslund
3

#16 Om det inte finns något omplaceringshem som han kan vara på under tiden så får det ju lov att fungera. Bara eran marsvinsvakt håller noga koll att han äter ordentligt. Berätta att han förlorat sin kompis och säkert är nedstämd, och därför behöver lite extra uppsyn.

/ Emma

Sanna829
0

Okej, nu har jag kommit hem. Måns mår bra och ser väldigt pigg ut.

Vi ska kolla på ett marsvin så snart som möjligt. 

Det ska vara en hane, men har inte kommit på något namn som blir så där, "åh det skulle passa jätte bra", men jag har kommit på:

Lackris ( om den är hel svart ) om den är orange färgad typ så ska den heta Curry. En kompis till mig kom på Morris som jag tyckte var gulligt och så kom jag på Teddy som mest "klingade". 

Jag vill ha mest roliga godis och fantasi namn.

Har ni några bra förslag?

Fridaaaa
0

#18 Morris har vi haft ett marsvin som hette.
Curry är fint tycker jag oavsett färg 🙂 Teddy hette mitt ena marsvins pappa, han var just ett teddymarsvin 😛

Jag är värdelös på att komma på namn hihi

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.