Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 700 ggr
Wilmawe
1

Katastrof med ensamt marsvin?

Hej! Jag har två marsvin som är jämngammla. Men jag har tänkt på, att när den ena av de dör, ska jag bara köpa ett till? Så kan man ju inte hålla på förevigt, jag menar då kommer man ju aldrig få slut på marsvin. Förstår ni hur jag menar? Jag ör medveten om att marsvin inte ska vara själva, ett alternativ är ju att sälja marsvinet till någon med flera marsvin. Men tänk om man har väldigt starka band med det här marsvinet och inte vill sälja det? Hur ser ni på det här och hur har ni gjort/tänker göra?

Hanna
1

Jag tror på att om marsvinet är väldigt väldigt gammalt så kan man själv fungera som sällskap sista tiden. Bästa vore ju självklart om man kunde låna ett marsvin eller köpa ett som man sålde sedan när det gamla marsvinet avlidit.

Men, som sagt, så tror jag på att man kan ge marsvinet en värdig sista tid utan att det behöver ha en kompis.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Fridaaaa
2

Beror på hur gammalt marsvinet är.
Till exempel min hane på 3 år förlorade sin kompis nyligen. Klarar inte av att omplacera honom = tingat en ny kompis till honom. Är marsvinen kanske 6-8 år gamla känns det ju kanske inte så aktuellt beroende på såklart hur marsvinet reagerar. Vissa blir deppiga t.ex

Nu har jag fler marsvin, så marsvinet hade hört och sett vissa av de andra marsvinen om den hade varit så pass gammal.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

godisgrisen
5

Det är klart att man inte vill få slut på marsvin varför skulle man vilja det?😉

Det finns lösningar, En människa kan aldrig ersätta en marsvinskompis men om det kvarvarande marsvinet är jättegammal och skruttig kan det ibland vara jobbigare för gamlingen att introduceras med en ny kompis än att stillsamt vila i sin ensamhet i sin invanda miljö med sin kära människa, Fast det beror mycket på personlighet vissa ensamma åldringar kan säkert deppa ihjäl sig om de blir ensamma så man får se till situationen, Om den ensamme inte är väldigt gammal och/eller sjuklig tycker jag att det är lämpligt att hen får en ny kompis, Jag tycker inte att man ska vara så snabb att omplacera ett älskat marsvin man själv inte vill avstå det omplaceras allt för många marsvin hit och dit ändå, Man kan försöka köpa en jämnårig gammal kompis eller låna en kompis så behöver man inte börja om från början med en bebis, Många uppfödare lånar gärna ut avelspensionerer som sällskapsgrisar jag har gjort det ett flertal gånger och det har fungerat bra, Om det handlar om hanar kanske man även kan få låna en ung hane på tillväxt som kompis, 

Den dagen det blir aktuellt kommer det att lösa sig,🙂