Sellnic fråga!
Hej!
Jag skulle behöva få råd ifrån er andra med koll.
Jag förlitar mig tyvärr inte på veterinärer längre när det gäller marsvinen. Så därför frågar jag här istället.
Min gammelgubbe Emett har fått sellnic. Jag är helt säker på det då jag har haft det tidigare. 2 gånger innan.
Nu till mina frågor.
Jag vet att vissa har ringt till era veterinärer över telefonen och kunnat få det utskrivet. Hur gör ni då? och vem ringer ni?
Tycker att 700 kronor är ganska mycket när man är helt hundra på att det redan är sellnic.
Jag har totalt 17 stycken för tillfället och alla bor i köket i matsals avdelningen. Men han har bara en burkompis.
Måste verkligen alla ha stronghold? Veterinären säger det.
Men humlans marsvin "hemidan" står det burkompisen och sanera inredning och buren.
Det är inte så att jag är snål och inte vill ha i medel för att jag inte har råd med mer.
Jag vill bara veta hur ni andra har gjort när ni har haft sellnic, med många grisar!
Alla ska medicineras, även om de inte bor i samma bur :)
Resten vet jag inget om :)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Haha, nu skrev jag ju att jag var säker. Men nu börjar det se ut som vanlig svamp..🤐.. Kollade imorsse och han såg jättehängig ut.
Men nu är han som vanligt.. han äter och piper och har sig.. Men han har ju för sig ett jäkla morgon humör min gamla gubbe!
Men han är ju teddy och mammas teddy blir jätte torr i rumpan och det är ju här det sitter.
För han har ju mjäll i hela baken. Mina sellnic djur hade inte mjäll och torr hud. Bara kala med blod prickar på fläckarna.
Jag vet att man ska gå till veterinären när man är osäker. Men är det någon annan med teddy som känner igen sig?
Jag har en teddy som ett tag mjällade väldigt om baken. Inga sår eller tappat hår. Jag tog honom till veterinär som tog ett hudprov men det växte inget där. Jag fick rådet att prova schampot Keratolux (välkänd marsvinsveterinär gav mig rådet) från Virbac och det hjälpte.
okej… den erfarenhet jag har fått är att mina långhåriga marsvin har tappat pälsen när dom har haft mycket mjäll och han är CH Teddy…
Okej, vart kan jag hitta det schampot? :)
jag köpte det på Mälarens Smådjursklinik, finns även här http://www.veterinarbutiken.se/hud-och-palsvard-hund/279-virbac-keratolux-mjallschampo.html
och säkert på många andra ställen.
Är det däremot svamp lär det inte hjälpa.