För mycket C-vitamin?
Vad händer om marsvinen får i sig för mycket C-vitamin?
Jag ger mina grisar dagligt intag av c-vitamin genom grönsaker, oftast vitkål då de Älskar det.
Mina grabbar är allt från bebis till tonåring, exakt datum för dem hittas här. Jag har inte vikt just nu då vågen inte fungerar.
Men frågan är väl egentligen, vad händer om de får för mycket C-vitamin och hur mycket är Mycket?
Grabbarna älskar som sagt sitt kål och man känner sig så dum när man ser att "vi vill ha mer" men inte vet om man kan ge mer eller om det blir För mycket.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Jag tror inte du behöver vara orolig för att de ska få för mycke c-vitamin genom grönsaker. De kissar ut överskottet. Nånstans läste jag att dagsbehovet täcks av ca 7 gram paprika för en vuxen gris. Gissar att det rör sej om liknande mängd kål. Däremot ska de ha mest, ca 80%, hö, resten grönt.
Om man ger dem syntetiskt c-vitamin däremot är risken att de får njur / urinsten. Då tror jag vi pratar extrema överdoser.
#1 Hö har de fri tillgång till så det är lugnt :) Sedan har jag även kosttillskott i form av pellets för min skinny grabb som behöver lite extra (Selective som ska vara bra är det sagt här) men där snor ju även bamsingen min av det men han blir ju inte direkt tjock han är bara väldigt stor (har för mig att alla i den kullen var stora)
Och sedan får de varje kväll grönsaker. Oftast är det som sagt då kål och lite gul paprika.
Men va skönt att de inte får "c-vimaninsförgiftning" haha typ med brist på bättre ord. Då kan jag skämma bort Dexter som verkligen Klättrar på gallret när han hör att kålet är på väg. Kan man bli mer galen i kål?
Jag har inga marsvin än men dem är leveransklara om två veckor och jag har läst på i flera månader så jag verkligen vet allt!! ( vet till och med vad dem ska heta 😉)
Om jag ger dem grönsaker/frukt är det onödigt att även ge dem tillskott i vattnet med tanke på att dem kan så njursten ut av det?? 🙂
Better than a thousand hollow words is one that brings peace
#3 självklart. tillskott i vattnet är bara c-vitamin blandat med kemikalier och skit, mycket bättre :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#3 Det finns ingen mening med att ge tillskott om man ger dem rätt sorts c-vitaminrika grönsaker.
Man är aldrig fullärd ;D