Välkommen Nightmare's Kazaa
I natt var vi iväg och hämtade i upp toksnygga Kazaa som ska vara här och para Xíeixie. Han fick skjuts från Kallhäll och vi fick hämta upp ca 10mil hemifrån mitt i natten. Var inte hemma förrän 03.30 men vad gör man inte för att hitta den perfekta partnern till sin tilltänkta mamma.
Så snart kommer här födas små söta lilac coroneter förhoppningsvis :-D

Otroligt fin herre :-)
Men så spännande! :) du måste hålla oss uppdaterade. Och vilken fin partner till din fina tös, grattis :)
min hemsida: http://www.piggieville.n.nu
Åh så vacker! 😍❤
Enjoy life and live the adventure!
Tack :-D
#3 Den här parningen kommer att bli linjeavel på Romanov så både Kazaa och Xíexie är släkt med Uni :-)
Det kommer att bli en lååååång väntan! Färgmässigt så blir det nog inte så spännande men jag hoppas på att bli överraskad. Mest sannolikt är black/golden/white och lilac/golden/white. 50% chans att Xíexie bär på cr eller ch (dock liten sannolikhet på ch) och då finns även chans på cream. Även viss risk för att inte få några röda fläckar alls utan bara svart (eller lilac).
Helst vill jag ha beige/saffron men den sannolikheten är så liten att den räknar jag inte ens.
Får jag bara black så kommer jag nog att gråta en skvätt, men ungarna kommer ändå att vara mycket intressanta för framtida avel då de kommer att bära både helrött (som även kan ge röda fläckar ihop med ep), buff (saffron), choklad (beige) och pe.
Tyvärr är Kazaas utseendemässiga svagheter även Xíexies svagheter, lite långt huvud, lite små ögon, lite små öron och "delad" coronet men i denna kombinationen är jag främst ute efter temperament, kropp och färg.
Otroligt stilig! ❤️
#4 Åh älskade Unni! 💔 Om det blir en hona som du kan tänka dig sälja, vill du vara så snäll och tänka på mig då? 😍
vad söt herre ❤️
Nu har jag funderat på detta sen jag först läste det här inlägget och kan inte låta bli att fråga. Varför ska du linjeavla? Då jag av personlig erfarenhet sett vad parningar mellan besläktade individer kan göra (marsvin, hund, katt [ja, OCH människa]) med avkomman undrar jag… Ta det inte som en attack, jag vill bara försöka förstå. Jättefint marsvin, btw!
#6 Har du kvar Unni? Kazaas ägare har första tjing men om det blir någon hona över så ska jag tänka på dig :-)
#8 Jag ser det inte som en attack, tycker att det är bra att du frågar :-)
Anledningen till att jag valde Kazaa var för att han var den som passade mina önskningar bäst av de hanar jag hade att välja mellan.
Man brukar rekommendera att inte gå över 6,25% i inavelsgrad, vilket är kusinparning. Om jag har räknat rätt så kommer det att bli 3,1% mellan Xíexie och Kazaa. Sedan är tanken att utavla i nästa generation, då går inavelsgraden åter ner till 0% (om man inte parar tillbaka på samma linje i nästa generation igen för då kommer den åter att öka).
Jag är också emot obetänkt inavel och hög inavelsgrad men om man känner linjen väl och matchar hona och hane ordentligt så tycker jag att det är okej, så länge inavelgraden inte går över 6-7%.
Helst ser jag att man använder sig av helt obesläktade djur. Dock är det fortfarande lika viktigt med matchningen mellan hona och hane och det är inte alltid utavel = bra avel och inavel = dålig avel. Jag ser hellre att någon använder sig av noga uträknad linjeavel (fortfarande med låg grad) än att man sätter ihop stamlösa djur.
Ok^^ när jag läste "linjeavel" tänkte jag dock genast far/dotter eller mor/son, och det tycker jag verkligen inte är okej… Men då hajar jag^^
#10 Oki :-) Nej, det tycker inte jag heller är okej. Likaså med helsyskonparning och liknande.
Dock kan jag erkänna att jag har varit väldigt "sugen" på att sätta Xíexie med sin ena bror för jag tror att det hade kunnat bli riktigt snygga och trevliga ungar och jag hade sluppit att leta hane och köra massa mil mitt i natten men nej, det är totalt uteslutet för mig!
Har även en annan hane som jag har funderat på då han har rätt färg, jättefin kropp, typ och tassar och att jag också då hade sluppit leta och köra en massa men kom fram till att hans temperament är inget som jag vill ha vidare. Även om man får ungar som är snygga som jag vet inte vad så är det inte kul om man inte ens kan hantera marsvinet för att temperamentet är skit. Så Inari fick bli kastrat istället för pappa :-)
#9 Tyvärr inte 😢 Hon hade somnat in helt plötsligt en dag, hon hann bli lite över ett år 💔
#12 Beklagar :-(