Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 1377 ggr
Creation
1

Marsvinsåret 2013 och planer inför 2014

Nu när året lider mot sitt slut känner jag att det är dags att utvärdera tiden som gått och börja se framåt!

Hur har marsvinsåret 2013 varit för er? Vad har varit bra/dåligt? Uppfylldes era tidigare planer och mål?

Vad har ni för planer/mål inför 2014?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Fridaaaa
0

Dåligt
Alvin gick bort i januari, endast 1 år gammal, pga akut förstoppning. Magen ville aldrig komma igång igen, så han somnade in. Älskad och saknad ❤️

I december gick min älskade Blixten bort, 4½ år gammal. Älskad och saknad ❤️

Bra
Fick hem goa Max som sällskap till Pepsi. Underbart marsvin från en toppenbra uppfödare. Supernöjd och glad.

Haft ett bra grisår annars, men hoppas på att 2014 ska bli ännu bättre! 🌺 Minns inte om jag direkt hade några planer eller mål med 2013 just ang marsvinen.

Planer 2014
Friska, glada marsvin som lever livet 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Svarttusch
1

Det har varit ett blandad år. För bara två dagar sedan dog min virvelpet Pyret på grund av ålder. Men jag har också tagit min första kull som uppfödare och planerar inför nästa år minst två kullar, antagligen fler. I Januari ska jag dessutom köpa ännu en gris som ska användas i aveln :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

godisgrisen
3

2013 var ett riktigt bajskorvsår för SMF 446 Chokladfabriken. Så många tunga förluster av vackra underbara marsvin. Det var ett dödens år och jag är helt tillknkycklad av allt elände som hänt oss under året. Hela tio vuxna marsvin har dött för oss i år visseligen var hälften av dem gamla men två dog i barnsäng och ytterligare tre var under tre år. Många ungar har varit dödfödda och ett par har gett upp efter en kort tids matning och kamp. Olika udda orsaker så det finns inte ens något påtagligt som jag hade kunnat göra åt det men än jag gjorde. Det har varit de stora veterinärräkningarnas år och ett sorgens år. Som grädde på moset avslutas året med Ringorm. SKITÅR!

Visst finns det ljusglimtar. De marsvin som inte dött har hållt sig friska. Många ungar med god hälsa sött utseende och härlig personlighet har fötts några av dem stannar här. Flera nya djur har köpts det är alltid kul med nya bekantskaper. Utställandet har gått bra jag är nöjd med två champions och ett antal Guldpetar Många rosetter har vi tagit med oss hem i år. Lilacprojektet har dragit igång och det är superspännande med de lilac magpie som fötts redan och kommer att komma. De marsvin som jag har nu är underbara personligheter och tröstar mig väl med sitt varande.

2014 MÅSTE bli bättre jag orkar inte med fler tunga åtminstone inte unga marsvinsförluster under nästa år. Jag hoppas mina djur får vara friska och att alla dräktiheter ska funka och inte ge sorg utan glädje och de rasbra ungar jag planerat att få. Så önskar jag att jag slipper få Ringorm igen… aldrig någonsin igen.

[rumelle]
0

Det har varit ett bra år här. Mina två tjejer har varit friska hela året, inget oväntat har inträffat. Det gick bra att vara bortresta i tre veckor medan mamma tog hand om grisarna i somras. :)

Isnona
0

Jag kan inte påstå att mitt marsvinsår har varit bra i år. Har gått från att ha fyra grisar till två på kort tid. Först hittade jag 2åriga Cornelia död i buren en morgon i somras, sedan fick jag ta bort min gamla tant Alice för några veckor sedan. Dessutom är en av dom som är kvar inte helt frisk, men hon går på behandling så förhoppningsvis blir hon bra igen.

Under 2014 hoppas jag att dom två som är kvar får vara kvar, helt enkelt 🙂 Så länge dom är friska så är jag nöjd! Kanske bestämmer jag mig för att utöka flocken igen, är man van vid fyra så blir det väldigt tomt med bara två.

Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus

Lilje
0

Särskilt sista halvan av 2013 har bara varit problem på marsvinsfronten, sjukdomar och två bortgångar av allt för unga grisar. Men det har flyttat in 4 nya grisar under året, och det har byggts ny flockbur, så bara negativt har det inte varit även om sista tiden har varit jobbig.

2014 vill jag först och främst ha friska marsvin. Jag mår så dåligt när mina djur blir sjuka, och vi har verkligen haft våran beskärda del av otur detta år.

Sedan kan det komma att flytta in några honor till.. det får tiden utvisa ;)

marsvin-90
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

År 2013 har varit ett blandat år för SMF 476 Hill´s.

I början av året var de som värst, vi levde på existensminimum och även mindre vissa månader och hade knappt mat till oss själva men marsvinen kommer alltid prio 1 så de hade det de behövde hela tiden. Fick sparken från mitt jobb i dec -12. På de så va jag gravid och fick hela tiden höra att ja kan inte ha så här många marsvin för det är inte hälsosamt för bebisen som kommer, h*n kan ju bli allergisk dessutom. (de tyckte ja gott o väl klarade mig på 2 marsvin)

Så det var väldigt jobbigt mellan jan-aug med massa påfrestningar överallt, så ja minskade uppfödningen med några marsvin som fick flytta men hade fortfarande 15 kvar när min son föddes i juli. Så jag är väldigt glad över att ja fattade rätt beslut att ha kvar 15 o inte göra mig av med alla. Efter att min son föddes så löste sig en sak i taget. Vi fick flytta in till min bror 12 mil bort från där vi bodde innan så nu har marsvinen ett eget rum i källaren och bor inte längre i vardagsrummet. Med de gjort så har även tjatet om marsvinen försvunnit.

Det har föds totalt 14 kullar under 2013 nästan 1 kull/månad vilket har varit rätt lagom med tanke på omständigheterna som varit. Totalt 43 ungar varav 9 av dem var döds födda eller dog inom första veckan.

Annars så har de även flyttat in 4 nya honor här hemma, en ny bokhyllebur har även tillkommit. Min skinny hane Xsemi blev Champion  i oktober!

Inför 2014 hoppas ja att grisarna håller sig lika friska som under 2013.

Hoppas även på att komma iväg på flera utställningar, fast har mkt svårt o tro att de slår in då ja inte har nån o samåka med härifrån. Men hoppas kan man ju alltid. 

Hade även varit kul o få sin första egenuppfödda champion, har en del med 2 cert.

Linnea1990
0

fick mina 3 änglar i januari

den 25/9-13 fick ja en kull på 2+1 ungar

upplevde deras födelsedag 28/11-13

de nya året upplevs med flytt till en större lgh

och ungar i  feb/mars :)

idipidi
4

2013 har varit ett mestadels positivt marsvinsår för mig. Jag har börjat avla igen, med en för mig helt ny ras. Jag har mest testat mig fram, försökt lära känna rasen, linjerna och mina djur. Till stor del tycker jag att det gått bra. Det är fantastiskt trevliga och vackra marsvin som än så länge känns sunda. De har blivit dräktiga lätt och jag har fått några fina ungar att spara. Min kullstatistik detta första år ser dock inte allt för kul ut och jag kan bara hoppas att 2014 blir ett bättre år på den fronten. Jag har visserligen inte förlorat någon hona, men fått många döfödda ungar och ungar som inte klarat sig. Mestadels beror det på att jag haft några honor i avel som fått väldigt många och därmed små ungar i kullarna. Dock har jag ändå haft så pass få kullar att en enstaka hona (som inte ska få fler kullar) påverkar statistiken väldigt mycket.

Jag har ställt ut min importhane Boris med helt fantastiska resultat. Champion, BIR på SM och BIS-placerad på majoriteten av utställningarna med en BIS2:a som bästa resultat. Jag har även börjat så smått att nosa på petclass igen och kommer troligen att fortsätta att ställa mer i peclass under 2014.

2014 ska jag sätta mina första egenuppfödda amerikanare i avel och det ser jag fram emot. Hoppas även på att komma igång med ett litet petprojekt. Utställningsmässigt vore det kul om jag kunde få min första guldpet!

emmaaslund
0

Kul att läsa om allas planer och funderingar!

Mitt marsvinsår har varit… väldigt bra. Det har hänt mycket under kort tid. Jag blev tokkär i rex, planerade för att börja avla, skaffade mig kunskap, kontakter och en bra avelsbas - och startade uppfödningen som ännu oreggad kallas för Nidos. Under 2013 föddes fyra kullar, alla mammor och ungar överlevde utan några som helst komplikationer. Det känns fantastiskt men samtidigt skrämmande, då jag vet att denna tur inte kommer vara för evigt. Jag fasar inför den dag jag kommer mista marsvin i samband med dräktighet eller förlossning. 

Majoriteten av marsvinen har överlag mått bra och varit friska. Något som nyligen hände var dock att Bianca plötsligt blev dålig. Hon matvägrade och fick katastrofal diarre, jag trodde jag skulle förlora henne för hon var riktigt dålig. Jag stödmatade i flera dagar, var helt slut men varken jag eller Bianca ville släppa taget. Vi vann mot något som jag inte vet vad det var. Men vi vann och Bianca mår bra idag. Två stora förluster av fantastiska individer har drabbat mig. Det var Erikas marsvin, men det var omöjligt för mig att lämnas opåverkad. Otroligt sorgligt.

Jag har njutit av marsvinen till tusen. Jag älskar dem allihopa och jag är så tacksam över att de finns i mitt liv. Vi har hittat på en del roligheter under året, bl.a. har vi flyttat och marsvinen fick då ett eget rum. Vi har varit iväg på några utställningar där vi har fått vara med i både ras- och petfinaler. Min långhåriga skönhet har fått två silverkort, en egenuppfödd har fått ett silverkort och en annan egenuppfödd fick två månader gammal ett cert! :) Jag har också bockat av ungefär hälften av det som krävs för att få ett godkänt uppfödarnamn, då jag visat och fått godkänt en grupp och två i ras.

Under 2014 planerar jag att få Nidos godkänt och registrerat i SMF. Några kullar kommer tas, den första beräknas landa i mars. Det vore roligt om Vibys Clincy blev GP och om vår andra uppfödargrupp får lika fina kommentarer som vår första *stolt som en tupp* Jag önskar mina marsvin ett friskt, glatt och underbart 2014. Jag ser fram emot att dela det med dem ❤️

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Misarn
0

På marsvinsfronten har det varit ett riktigt tråkigt år, både Samson och Zooie lämnade oss hastigt under sommaren och efter det har jag inte skaffat några nya grisar och har känt länge att jag inte vill ha några nya alls. Men suget efter ett par limpor har kommit smygandes och jag funderar på om vi ska ge oss in i marsvinsvärlden igen, men vill få alla mina tankar i ordning ,så att jag gör det av rätt anledning, så vi får se hur 2014 blir.

busKotten
0

2013 har varit ett roligt år och jag är jätteglad över att marsvinen åter fick en plats i mitt liv. En del bekymmer har det förstås varit som det alltid är med djur, och framförallt hösten/vintern har varit en prövning på många sätt.

Inför 2014 ligger vi i startgroparna för att dra igång en småskalig uppfödning- ett beslut som har fått ta tid och även att få tag i "mina" marsvin. Nu är de här och till senvåren/sommaren hoppas jag på att "Ettermyrans" marsvinsuppfödning får sin första rex- kull och att allt runt och kring det går så bra det bara kan.

Jag hoppas också på att våga mig ut på ngn utställning så småningom med mina fina rexar, och framförallt hoppas jag på att alla mina marsvin skall få vara friska, glada och harmoniska.

[erikam]
0

Mitt marsvinsår har minst sagt varit omtumlande och händelserikt. Strax innan början på det nya året fick jag hem mina allra första marsvin och då var jag fast för rex. Min älskade Algot som allt för tidigt gav sig av på egen hand upp i marsvinshimlen. Även Chamonix gick bort och där fanns även stor sorg.

Jag och min bästa vän, Emma började med staplande steg att starta upp vår egen uppfödning och har under året fått helt underbara kullar. Som Emma nämner ovan har vi även haft ett lyckat, första år som utställare.

Efter en turbulent sommar och början på höst fick jag min egna lägenhet efter att ha brytit upp med sambon. Efter att ha varit utan grisar fick jag äntligen hem mina pärlor igen. Sen kommer väl det värsta. Min allergi blev värre och jag kunde inte längre ha marsvin hemma hos mig. Mina älskade flickor flyttade till Emma och några av våra egenuppfödda grisar har fått sina nya hem. 

Året 2014 som marsvinsår vet jag inte riktigt hur jag ser på i och med att jag inte kan ha svin hos mig mer. Lyckos mig som kan gå och klappa på dem hos Emma (rinnande ögon i några dagar är totalt värt det). Mitt största "mål" eller snarare fundering angående det nya året är nog huruvida jag kommer fortsätta vara delaktig i Nidos. 

Om några marsvinsår hoppas jag kunna ha möjlighet att ha svin igen.

Lyan
1

Detta året har jag förlorat alla mina älskade tanter :'( Allihopa, både sex- och sjuåringarna. Har tre femåringar kvar som jag hoppas kommer att hänga kvar länge!

Förutom det så har det varit ett bra marsvinsår! Friska djur och bra utställningsresultat :-D För en vecka sedan så flyttade det även hit en ny stjärna som kommer få följa med på lite utställningar och kaaanske få en kull ungar under 2014.

Snart så kommer även Xíexie att sättas med hane, en saffron coronet, så jag hoppas på små rödögda coronetbebisar till våren som jag kan ställa i ras och förhoppningsvis komma en bit för att kunna regga mitt uppfödarnamn.

Frida B
0

Detta året har väl inte varit olikt de andra åren, det har varken gått upp eller ner (har dock bara två). En bkul grej var att de fick ny stor bur!

Hoppas på att få hem en till gris nästa år, inte säkert men hoppas!

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

NinaS
0

Dåligt marsvinsår för mig. Förlorat flera godingar. Inga nya/ungar. Inga utställningar. Ringorm.

Bra är att gänget som är kvar mår bra.

guineapigsrgreat
0

2013 har varit upp o ner, men sista halvan har varit riktigt jobbig med massor av sjuka djur, höga veterinärkostnader o en ständig oro för de små. Peppa, peppar så verkar de som fortfarande är skruttiga vara på rätt väg. Bra med detta året har varit att jag klarat livet på flera som jag trodde jag skulle mista, jag har möblerat om hemma o de har nu ett riktigt palats att bo i.

2014 tänkte jag börja ställa ut igen så smått efter flera års uppehåll och det ser jag fram emot! 🙂

Sanni
0

Året 2013 började med flera veterinärbesök. Lilla Käpy flyttade in till oss och på sommaren fick världens bästa Kinkku somna in. Saknar honom ännu också helt otroligt mycket. Jag flyttade till ägen lägenhet och min första hona Hertta flyttade in. Under december föddes min första kull.

Under året 2014 hoppas jag på att alla marsvinen får hållas friska. Små pojkarna ska hitta sina egna kärleksfulla hem och en hane ska kastreras för att flytta ihop med honorna. Hoppas på att även slippa till flera utställningar dehär året. Beroende på hur Limetta kommer att utveckla sig hoppas jag även på att i slutet av året kunna ta en kull efter henne för att hoppningsvis få en egenuppfödd lemon. Annors kommer inte marsvinsantalet att stiga. Det är bra nu som det är :)

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

FeliciaS
1

År 2013 gick inte i marsvinens tecken här. Jag har gått från sju till tre marsvin på ett halvår. En väntad bortgång av gammelgrisen Saga vars äggstockscystor blev för mycket, sen dog Pimienta oväntat en morgon. Nu i höstas var jag tvungen att flytta och fick inte plats med buren så då tvingades jag hitta nya hem till två av mina fina flickor. Positivt är dock att de fick varsitt underbart hem :) Kvar har jag mina pensionärer Frideborg, Kurkuma och Jinx. Jag har inga mål inför kommande år utan hoppas bara att de tre jag har kvar får vara friska.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

MarsvinsGrisen
0

År 2013 började tungt, jag förlorade min älskade Piff i slutet av 2012 och ett par månader senare gick min älskade Måne bort. 

Efter det har det blivit bättre, jag köpte en ny större bur och byggde en utebur till mina nuvarande grisar. Uteburen står i mitt rum och den funkar typ som en rast bur, den är större än deras andra bur. 

2013 har varit ett blandat år, både upp och ner, men jag känner att jag har utvecklat min kunskap om marsvin. Känns lite roligt för att jag har haft marsvin så många år, men jag tycker det är viktigt att utvecklas och få ny kunskap!

Jag hoppas ni alla får ett härligt år, 2014!

Kolla in hos mig och mina djur på www.pomn.weebly.com

Creation
0

Intressant läsning! Det ska bli spännande att se vad det kommande året har att erbjuda och hur det går med allas mål härnäst. :)

Dags för mig att svara!

**2013
**Detta år har varit både rätt bra och hemskt dåligt…

På den dåliga sidan väger flertalet dödsfall tungt. Av de sju jag hade i början av året är fyra kvar i livet. Jag får väl försöka acceptera att Pärlans tid var kommen, 6½ år gammal, men mina älskade egenuppfödda killar Romulus och Remus togs från mig på tok för tidigt, knappt två år gamla.

På den goda sidan känns Domino betydligt friskare, ställde jag ut för första gången på tre år och genomförde jag burbyggen som jag är nöjd över. :) Och slutligen är ju nytillskotten ett stort plus! Tre mycket efterlängtade grisar har välkomnats till skaran under året. 

2014
Året har redan börjat helt kanon med ett nytt fantastiskt tillskott och BIS-1 placering i PET för honom, så jag hoppas att det kan fortsätta lika bra nu! Jag har tänkt ställa ut lite mer än jag gjort tidigare, så får vi se hur det går där. I närmsta planerna står kastrering, försäkring och att jag ska försöka få tag på bättre hö så att marsvinen kanske kan bygga lite mer muskler. I övrigt hoppas jag på ett lugnt och skönt marsvinsår utan sjukdom eller dödsfall.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Madde_Warrior
0

Jag kan inte säga nått om mitt "marsvinsår" 2013
förutom att jag fick köpt en fantastiskt fin bur och massa andra fina tillbehör för enbart 100 kr :D

2014 däremot är året jag ska få hem "Jasmine" och "Belle" som dem ska heta efter två av mina favorit Disney prinsessor! :)
Så jag hoppas på att dem håller sig friska och kommer trivas :D

Better than a thousand hollow words is one that brings peace