Ensamt marsvin
Igår gick mitt ena marsvin Tessan bort så nu är min andra ensam och jag får inte köpa en kompis förrän februari. Av vad jag hört så blir marsvin lätt deprimerade om de är ensamma så vet någon något jag kan göra för att hon inte ska bli det? Typ ge henne mer uppmärksamhet? Jag tänker inte sälja henne.
Varför får du inte köpa förrän i februari, undrar jag?
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Varför får du inte köpa ett marsvin före februari? Är det dina föräldrar som bestämmer det (och du är såpass ung) eller har du pengar först då?
Ett marsvin som är van vid att ha sällskap mår dåligt av att inte ha sällskap och finns det heller inga andra marsvin i hushållet som hon åtminstionde kan se och höra kan det gå riktigt illa.
Det finns inget DU kan göra för att hon ska vara mindre ensam och därmed riskera att bli deprimerad. Utan det är bara en kompis som kan lösa det. Har man ensamma marsvin tycker jag man ska se till att ge mat ofta så att hon uppmuntras till att äta.
Men jag skulle inte rekommendera att vänta så länge.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
#1 #2 Jag har egna pengar, men vill inte köpa för mina egna för jag och min familj ska till Spanien i början av februari och då måste jag ha åtminstone 1000kr. Dessutom säger dem att det inte blir någon till förrän vi kommit hem därifrån o så. :) Och tack så mycket #2!
#3 Jag tycker inte det är en så bra anledning. Hur som helst kommer ni ju åka bort, ni har alltså därför redan en marsvinsvakt, det kommer inte bli jobbigare med två marsvin. Så då borde du införskaffa en vän så fort som möjligt.
Som sagt, ensamma marsvin ska man inte ta lätt på, de kan bli deprimerade och inte äta. Om du nu inte får skaffa ett marsvin innan februari skulle jag söka efter kanske en uppfödare som kan "låna" ditt marsvin tills ni kommit hem från resan. Eller om du har någon kompis som har två marsvinshonor som kan ta henne under tiden. För två månader ensam är inte att rekommendera.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
vart bor du ts?
Precis som #4 säger så är det bättre om du hittar nån att låna ut det till tills du är hemma ifrån Spanien.
Beklagar sorgen, truedobrevic.🌺
Jag vill att ni tänker på hur ni skriver era svar till TS, så att den här tråden inte blir en sån där trist pekpinne-tråd. Med tanke på att TS marsvin dog dagen innan hon startade tråden, så kanske det inte är så lätt att ta till sig rådet att lämna ifrån sig det andra (även om det bara är för en period).
Till dig truedobrevic har jag ett litet tips; om du kan få tag i Mia Winges bok Mitt husdjur marsvinet, så kan du där få många bra råd om marsvin (finns på bibliotek och att köpa på nätet - hittade min på Ad Libris). Låt dina föräldrar läsa den också! Jag har läst dina tidigare trådar och tycker att det är synd att du ska oroa dig för saker som du lätt fixar om du skaffar dig mer kunskaper om marsvin.
Vi här på MiF hjälper gärna till med råd, men när någon frågar här har ju ofta en jobbig situation redan uppstått. Om du läser Artiklar här i olika ämnen eller boken här ovan, så är du förberedd på vad som kan hända och kan undvika oro och misstag.
Om den situation du och ditt marsvin befinner er i nu har jag inte så mycket att säga som inte redan sagts. Det enda jag kan tillföra är en fråga:
Finns det någon som kan hjälpa till med att ta emot hennes marsvin tills hon hittat en kompis till det?
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
#7, ja jag har ställt frågan var ts bor men får inget svar.
#8 Vad bra att du kanske kan hjälpa till.🙂 Vi får hoppas att TS läser tråden och skriver igen snart.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Jag har hört att man ska vara mycket med marsvinet för hålla den sällskap. Mitt marsvin Danny gick bort idag ( 19 dec ) och jag har ett till marsvin och vi ska titta på ett marsvin när " mitt sår har läckt " alltså att jag har kommit över det ( eller vad man nu kan säga ). Så va mycket med ditt söta lilla marsvin och ta hand om det som om det var din lilla bebis :)
MVH Sanna:p
#10 ja men tyvärr kan en människa inte ersätta en marsvinskompis.
Jag kan kanske också hjälpa till som marsvins vakt medans du är i spanien.
Tack så mycket för hjälpen och så, men min mormor har gått med på att ta hand om henne :) Vill även tillägga att lillfisen verkar mycket gladare och socialare nu! Men vi kommer ändå fixa en kompis till henne så snart som möjligt.