Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 560 ggr
AtjoProsit
0

En till tråd om mat

Hallå. Nu har damen bestämt sig helt att rata blomkål. Hon har visserligen aldrig varit helt förtjust i det utan helst tatt det andra så har milo stått för blomkåls ätandet. Men det som slinker ner utan problem är broccoli, vitkål och paprika i mindre skala. Persilja är en stor favorit men det ger jag med försiktighet. Morot är ingen hit heller. gurka och sallad funkar bra som godis. Det blir en ytterst ensidig och tråkig kost, finns det nåt mer ? brysselkål? selleri? palsternacka? zucchini? vad som helst ? Hjälp …….

[heda23]
0

Palsternacka läste jag någonstans att det skulle gå bra. Och mina damer slukade i sig det. Brysselkål var ingen favorit här hemma. Grönkål nu när den finns i affärerna!  

Men alla kålsorter går väl bra.

marsvinshjalpen.se har en lista med bra mat och det som klassas mer som godis.

busKotten
0

Salladskål eller Kinakål som det ibland kallas är bra mat och väldigt populärt här hemma…

Jag brukar ge, varvar runt lite, grönkål, vitkål, salladskål, paprika, selleri, morot, brysselkål (mina har tyckt att det var ok), persilja… har säkert glömt ngt

zapx71
0

Om jag "plockar" brysselkålen dvs bryter bort blad för blad är de hur smarrigt som helst men lägger jag i hela ratad de. Bortskämda småkorvar…. Men däremot harö tjejen från Marsvinshjälpen helt plötsligt börja käka vitkål som hon inte gjorde i början så de kan nog lära sig.

emmaaslund
0

Savoykål och kålrabbi brukar jag variera med ibland, det uppskattas.
Ratar hon det helt eller småpillar hon med maten? Vissa är kräsna till och från och tror att de får annat om de vägrar äta vissa grönsaker. Jag har en herre som är expert på att tigga, han tittar på vitkålen och sedan ställer han sig med tassarna mot burkanten och undrar var den riktiga maten är. När jag vänder på klacken och spanar från dörrhålet så sitter han surt och tuggar på kålen ändå, för han fick inget annat.

Man kan inte ha paprika-fest varje dag! 😃

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white