Hur mycket ärtor?
Har börjat ge mina marsvin ärtor för det ska tydligen vara mycket c-vitamin i det men hur mycket ska man ge? Fem ärtor? En matsked? En halv deciliter?
Några av dem ääälskar ärtor! Tanterna, Ai och Whomp är dock mycket skeptiska ännu :-P
Mycket c-vitamin beror väl på vad man jämför med. 40 mg/100g är ju inte extremt mycket. Jag brukade ge gröna ärtor till min skinny som behövde lägga på sig lite eftersom att det är rätt energitätt.
#1 Har så dålig koll på siffror (rätt illa eftersom jag har hållt på med marsvin så länge :-/) men det är ett par som har sagt att det är mycket c-vitamin i ärtor. Hur mycket är det i tex vitkål?
Har några som hade mått bra med lite extra hull så energin är inga problem. Lite tråkigt bara att smalisen Whomp vägrar att äta dem -.- Maken till kräsen gris har jag aldrig varit med om.
Intressant att höra det här, när jag började med marsvinsuppfödning så fick jag veta att om man gav sina marsvin ärtor så var man en djurplågare har dock fortfarande inte hört varför och har inte hört mer om det. Mina marsvin får en del valsadeärtor men jag har alltid den där känslan av att någon anser att jag är en djurplågare då.
Då jag ju var så ny på det här med marsvin då så vet jag inte hur insatta de här personerna var - man trodde bara att alla andra var så duktiga medans man själv inget visste.
Kul att höra er, som jag vet (efter att ha läst en del här på Mif och träffat er) kan mycket mer om marsvin än jag gör, prata om något som jag inte vågat fråga om för att inte få en anmälan om djurplågeri på mig.
Ursäkta att jag bryter in så här i din tråd Lyan och hoppas du får bra svar av andra.
#3 Bryt dig in så mycket du vill :-) Bara intressant med sidospår! Hade också velat veta varför det skulle vara djurplågeri :-S
Vitkål innehåller enligt denna sidan 46 mg per 100 gram.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida