Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 538 ggr
truedobrevic
0

Kliar sig mycket

Det här året har inte startat särskilt bra när det kommer till grisarna. Men jag får hoppas att resten av året blir bättre! Till problemet; Mitt marsvin kliar sig ganska mycket och har gjort det ett tag. Har för några dagar sedan upptäckt att hennes päls är gles på vissa ställen. Jag har kollat i hennes päls med en ficklampa och har inte hittat några elakingar. Jag håller rent i buren och har badat henne 1 gång i år. Men jag börjar bli lite orolig.. Någon som vet vad det skulle kunna vara? Har ingen bild men om ni vill kan jag ta ett. Om något är fel, kan det smitta till människor isåfall?

truedobrevic
0

Kan även tillägga att hon beter sig normalt bortsett från kliandet och att hon äter och rör på sig normalt.

bohan85
0

låter som Sellnic vilket är marsvinsskabb. Måste till veterinären för att få medicin (stronghold). Hur ser det ut på hennes kompis/kompisar? Det smittar nämligen mellan marsvin.

bohan85
0

SKabben synns inte i pälsen för blotta ögat.

Skabb kan ligga vilande och bryta ut när marsvinet blir stressat m.m. Sök på sellnic så hittar du bilder så du kan jämföra. Ofta blir de kala på mage/bakben.

truedobrevic
0

#2 Hennes burkompis gick bort för 3 veckor sedan tyvärr, men kompisen kliade sig inte alls lika mycket. #3 kompisen har ju gått bort, så är det en slags stress kanske? :/ Jag ska köpa en kompis till henne men måste först kolla upp det med kliandet :)

bohan85
0

Ja, ta henne till en veterinär. Kanske kan du lägga upp en bild här? Finns många här som är duktiga och kanske ser vad det är men skabb låter troligt.

Det är säkert en stress att ha förlorat sin kompis.

Linnea1990
0

mina kila har kilat sig mycket de också men ja badade dem idag med Grönsåpa å ljummet vatten, bara på 1h så vart de lugnare :)

truedobrevic
0

#5 jag lägger upp en bild om det som #6 tipsade om inte funkar.

Arinah
4

Nu blir jag fundersam. Det har blivit ganska vanligt att personer med liten kunskap och erfarenhet av marsvin ger tvärsäkra råd i forumet. Som trådskrivare är det inte lätt att veta vem man skall lyssna på, och vem som är erfaren och vem som inte är det.

Om ett marsvin har klåda och pälsen tunnas ut skall man i första hand misstänka att marsvinet är drabbat av något som måste behandlas. Det kräver veterinärbesök. Skulle det visa sig vara ex sellnic kan det utvecklas till att plågsamt och dödligt.

Hemmagjorda behandlingar med tex grönsåpa kan inte ta bort svamp, skabb eller annan Ohyra.

Rådet att ta ditt marsvin till veterinär har du redan fått, och jag upprepar rådet.