Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 496 ggr
kodex
2

Äntligen viktuppgång!

Oj oj oj, jag måste bara skriva av mig lite. Jag har haft mina marsvin i två år nu och jag har alltid trott att jag haft bra hö. Jag har köpt stora säckar i djuraffären som luktat gott och sett jättefint ut! Mina marsvin har också alltid haft svårt för att lägga på sig massa och har alltid känts lite taniga, hur mycket hö, havre, kligröt eller grönsaker jag gett!

Nu för en månad sedan bestämde jag mig för att fråga runt i min nya klass (eftersom jag vet att många där är hästägare) om det var någon som kunde tänka sig sälja lite hö till mig, så att jag skulle komma billigare undan än jag gjort innan. Jag fick till slut kontakt med en tjej utanför min klass som kunde sälja hö som de gav till sina kalvar, 10kg för 100kr, vilket jag hoppade på direkt!

Fick hem höet, höll på att dö av lycka så gott det luktade, så fint, grönt och mjukt det var! Det enda negativa var att det dammade lite, men det är bara precis när jag serverar det och verkar inte besvära marsvinen.

Nu som sagt efter en månad så är det riktiga stenklumpar som jag plockar upp ur buren! Jag vägde dem precis innan jag bytte hö och ska väga dem nu igen, vilket jag egentligen inte behöver för jag känner hur tydligt som helst hur alla fem har fått mycket bättre kroppar!

Eftersom detta skedde i samband med höbyte så antar jag att det är därför som de äntligen ökat i vikt, tror ni också att det kan vara så? Jag märker t.ex. inte av att de äter mer hö än de gjorde innan, så det måste ju helt enkelt innebära att detta hö är energitätare? Vad är era erfarenheter av hö som getts till kalvar och kor eller hästar och föl?

Tänk, för första gången kanske jag kommer behöva begränsa deras havrekross om det fortsätter så här :D

Svarttusch
0

Du har nog rätt i dina funderingar. T. ex de som säger: "Mina marsvin behöver bara hö och grönsaker och de har jättefint hull", de har turen att ha fått tag på bra hö, precis som du tycks gjort :) Andra, som jag, har inte 100% toppenhö och får därför vara noga med vad man väljer för kraftfoder :) 

Jag vet inte om just "kalvhö" är bättre än annat hö, men det borde ju vara bra hö du fått tag på om du ser skillnad :) Se till att få köpa några kilo till tycker jag ;)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Lyan
0

De som har kalvar och föl brukar vara mycket noga med att få tag i så bra hö som möjligt för att småttingar inte kan ta upp kraftfoder på ett bra sätt plus att det blir billigare om man har många djur om man slipper ge så mycket kraftfoder.

Jag märker också extrem skillnad på mina beroende på vad för hö jag har

Misarn
0

Jo jag håller också med, när vi började köpa hö av en struts-bonde så märkte vi skillnad direkt, våra åt inget mera än grönsaker och havre som godis ibland och dom var så runda och fina :-)