En gång utstött alltid utstött?
Nu har jag den tredje bebisen kvar. Han blev utstött av mostern och bröderna, slutade äta och höll på att stryka med. Nu har han börjat äta då smått och låter som vanligt, har full fart och pratar ordentligt när man går förbi/ prasslar. Han är nu ensam och jag vet inte om jag vågar sätta honom tillsammans med en annan hane, eller om jag ska låta honom hå ensam i sin bur och ha mamma och moster bredvid. Någon med erfarenhet? Jag vill absolut inte att han slutar äta igen.
Alla är värda att älskas
Jag tycker du ska sätta honom med en väldigt mycket äldre, lugn hane. Han kommer i slutändan lida mer av att vara ensam med galler mellan sitt sällskap. Hanen kommer kanske vara lite dum mot honom i början men med större åldersskillnad mellan dem kommer den lilla fatta vinken rätt fort. Vissa marsvin har mindre dominansbeteende och riskerar att bli "mobbade", men jag tycker inte han ska vara själv för den sakens skull.
Hur gammal är han nu bebisen? Prova med en annan hane i bur brevid. håller de sams så prova sätta ihop dem i samma bur (såvida ingen av dem ska gå i avel för då lär de behöva separeras efteråt i alla fall). Är han bara könsmogen och har en annan hane i närheten/bur intill att reta sig på kommer apptiten hålla igång!
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Jag har en som blev utstött som liten bebis. Han har gått med en supersnäll sheltiehane först, sen när den dog fick han en ny kompis i form av en jämngammal kille som suttit ensam hela livet. Så det kan ju funka med snälla hanar. Tycker absolut det är värt ett försök!
Han är 6 veckor. Väntar tills han börjat äta ordentligt . Han åt inte när han hade sällskap.
Alla är värda att älskas
Jag tror han var både utstött och åt dåligt för att han var sjuk på nägot sätt, Så snart du ser att han äter som han ska, går upp i vikt och i övrigt rör sig och fungerar som ett friskt marsvin borde han klara av att få en ny kompis. Jag tror absolut inte att han kommer att ha relationsproblem i framtiden det finns ingen anledning till det.
Passa på att köp en ensam vuxen hane från Blocket som ser ut att behöva ett nytt bra hem med kompis, Sätt ihop dem direkt efter bad på en neutral yta för att sedan efter några timmar sätta in dem i en ren bur, det brukar fungera bäst. Att ha dem med galler mellan en tid före kan ha motsatt effekt eller ingen effekt alls det är ingen metod jag skulle rekomendera.