Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 663 ggr
Mior
1

Några små frågor..

Nej inga bebisar fast det är dag 69 idag.. hon är sprängfärdig och har legat i stort sett hela dagen när hon inte varit uppe och ätit.

Svårt att känna på magen när man knappt får under händerna längre och hon sitter/står i splitt hela tiden.
Hon väger nu 1316g därmed har hon gått upp 416g under dessa 10v.
 ville väl egentligen bara skriva av mig.. så svårt att vänta :D
När tror ni dom kommer? någon som vågar gissa?

Trodde dom skulle komma tidigt med tanke på att det verkar vara många där inne men så blev det ju inte.
Har era fått tidigt när det var stor kull?
Vilken dag har era kullar fötts? typ (4små eller något)

Moder1
1

Min fick tre bebisar dag 72

Alla är värda att älskas

emmaaslund
2

Jag har "bara" fått fyra kullar hittills, men jag har tänkt som du vid alla. "Nu MÅSTE de ju komma!" "Nu kan hon inte bli större!" - Men jo, det kan dem ;) Det är bara att ha tålamod, de kommer när ungarna och mamma är redo, antingen när som helst eller om någon dag eller två (eller tre om du har otur haha). Jag tycker du ska låta henne vara och inte klämma och känna, du kommer förmodligen inte bli klokare av det. Det skrivs och pratas en del om att man kan veta när de kommer genom att känna på fogarna och hur pass öppna de är, men jag tycker inte att det är ett säkert "mått". Vissa honor här hemma har haft vidöppna fogar i en vecka och andra har öppnat sig bara några timmar innan förlossning.

Kull 1 - Dygn 69, 4 ungar
Kull 2 - Okänt dygn, 4 ungar
Kull 3 - Dygn 69, 2 ungar
Kull 4 - Dygn 70, 4 ungar

Håll ut! :)

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

Mior
0

Tack för svaren :) Nej man ska väl inte känna förmycket, det där med fogarna förstår jag mig inte på alls :p Jag har bara känt så dom sparkar och rör sig i samband med att hon vägs en gång om dagen. Känns lite otäckt att lyfta henne när hon är så stor med, rädd att göra illa henne så hon är ifred :) Ja det är väl så för människor med.. Bara att ha tålamod och vänta :p Men svaren gav lite hopp iaf :D

guineapigsrgreat
2

Ja, undvik att lyft henne när hon är så stor. Men det är som nån rutinerad uppfödare sa en gång till mig. När man tror att de snart spricker så dröjer det ändå minst en vecka! Man kan ju förvånas över hur stora de kan bli runt magen…

När du väger henne nästa gång, känn baktill på henne. Då kan du tydligt känna 2 benkanter med ett mellanrum emellan. Dessa 2 kanter är bäckenet. Detta vidgas när det börjar närma sig för att ungarna ska kunna passera. Får du in åtminstone ett finger emellan kanterna börjar det närma sig. Lycka till!

PS: Men visst är det jobbigt att gå o vänta! Man stirrar sig ju blind på den där magen och till slut undrar honan vad fasen människa glor på… 😃