Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1779 ggr
AndreaSäll
0

Bra att ha hemma?

Som rubriken lyder, jag har funderat lite på vad som är bra att ha hemma ifall sjukdom eller skada sätter in. Critical Care förstår jag är viktigt, men vad mer? Jag har också Bactrim hemma, men vad kan man ge Bactrim mot mer än urinvägsinfektion?

Med vänlig hälsning
Andrea, Doris, Stella, Lily, Otto och Elsa
Grisarnas blogg hittar du här.

Zorro123
0

De ända jag kommer på är nog att men har blodstillande pulver om man skulle råka klippa marsvinen i pulpan när man klipper deras klor. Men jag vet inget annat

[Sandi92]
0

Minifom mot gasig/svullen mage kan vara bra att ha.

Ett av mina marsvin hade problem med det ibland. En gång var det så illa att hon inte orkade gå och då frågade jag här på mif. Fick rådet att köpa minifom och att massera magen och det hjälpte. Vet inte om detta är något vanligt problem för marsvin, så det kanske är onödigt att köpa hem. Nån som vet?

Lilje
0

Miniform är toppen för oroliga marsvinsmagar. Kan vara bra att ha hemma.. Gasiga marsvin som är uppsvullna äter inte gärna och det kan snabbt göra läget kritiskt.

Bactrim liksom Baytril är en antibiotika som används mot flera olika åkommor, så det är bra att du har det hemma. Vid djupa bölder och infektioner används de också t.ex.

Paraffinolja för djur (hund & katt eg) har jag hemma också. Akut förstoppning är visserligen inget jag varit med om på marsvinen men det skadar ju inte att vara förberedd.

Klorhexidin eller annan sårtvätt kan ju behövas.

AndreaSäll
0

Tack för svaren! Skriver lista på vad som ska inhandlas just nu.

Med vänlig hälsning

thildatessie
0

Vart köper ni allt detta?

Mirinda
0

Jag undrar om det finns något receptfritt smärtstillande man kan ha hemma ifall ett marsvin får akut ont och det tar tid att få det till veterinären. Finns det någon sorts "marsvins-alvedon" eller liknande som är ofarligt att ge själv?

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Fridaaaa
0

#5 Critical finns på gnagarboden.se och hos de flesta veterinärer.
Miniform finns receptfritt på apoteket.
Bactrim liksom Baytril är receptbelagt har jag för mig.
Blodstopp finns med i t.ex vissa djuraffärer, på nätet mm.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

thildatessie
0

#7 tack frida!

[Sandi92]
1

Fast det heter väl minifom, inte miniform?

Lilje
1

#9 Ja det gör det, ser at jag skrev fel själv där uppe i #3 :P

Onyxia
2

Jag har listat allt jag har hemma i mitt marsvinsapotek längst ner här. 🙂

SMF 470 Saphira's
- Nonself & crested black, lilac och grey fox/otter
- Self & crested saffron, pew & cream
- Teddy

pinku
0

#11 Bra lista! Lite följdfrågor: vad kan man behöva glidslem (för övrigt väldigt vackert ord :P) till? Och håller noviform och fibreplex länge?

Svarttusch
0

#11 En superbra lista verkligen! Det är verkligen en otrolig tillgång att få se vad en erfaren ägare har hemma. En annan har ju fått rusa iväg till apoteket för att köpa spruta till stödmatning och jag har först nu, efter att haft marsvin i ett år, köpt min första förpackning Critical Care. Man inser att det bästa vore att vara lite "före". 

Tyckte extra mycket om när typfelsnisse varit framme. För jag tror inte marsvinen kan få en värmländsk stad i ögonen utan att det är grus som menas ;) 

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Onyxia
0

#12; Haha, eller hur, ett väldigt… extravagant ord ;) Jag har det hemma om det skulle behövas vid en svår förlossning och man behöver hjälpa honan att t.ex. vända en unge rätt (fanns en artikel i MM om detta). Har dock aldrig behövt använda det hittills och kanske skulle det inte behövas heller. Men ifall… då har jag massa slem på lager!

#13; Oh ja, det har jag med gjort kan jag lova 😃 Haha, det är faktiskt inget tryckfel, grums är synonymt med partiklar, så jag syftar nog kanske mest på skräp som inte hör hemma i ögon, men grumsbor är nog inte så bekväma att ha i ögonen heller för den delen 😉

SMF 470 Saphira's
- Nonself & crested black, lilac och grey fox/otter
- Self & crested saffron, pew & cream
- Teddy

pinku
0

#14 Aha, den artikeln måste jag leta upp. Är livrädd för att behöva uppleva fastnande ungar :/

AndreaSäll
0

#11 Kanonsida, tack så hemskt mycket!!

Med vänlig hälsning

Sandra-B
3

Vi har en artikel redo att publicera med en lista av tips på vad man kan behöva ha i sitt "marsvinsapotek". Det är bara jag som ska fixa några bilder till den innan publicering, skulle egentligen redan ha gjort det men en massa annat har kommit i vägen så det har inte blivit gjort. Jag ska försöka att hinna fixa det imorgon.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Misarn
0

#11 vilken bra lista :-)

millib
0

Bactrim och Bayrril är det receptbelagt?

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/