Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: utställningar
Läst 1406 ggr
Lavinia123
0

Frågor om marsvins utställning

1: Hur anmäler man sig till en marsvins utställing?

2: Ska marsvinet ha stamtavla?

3: Vad ska man tänka på att göra dan innan?

Lavinia är min skatt och lite till

Fridaaaa
1

1. Via svenska marsvinsföreningens sida. Där står alla utställningar mm.

2. Nej måste den inte ha, bara om det ställs i ras, annars kan den ställas i pet.

3. Beror på om man ställer i ras eller inte, och vilken pälstyp marsvinet mm. När jag har ställt har jag kollat igenom dem dagarna innan, kollat öronen, tänderna, klorna, pälsen mm 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

imoon
5

Inom Svenska marsvinsföreningen kan du ställa i Rasklass och Petclass.

Ett marsvin som ställs i Rasklass måste vara registrerat inom föreningen, vanligtvis har rasdjur stamtavla men det är inte ett måste. Om djuret är rastypiskt kan det registreras, om djuret har en okänd bakgrund ska/bör någon raskunnig titta på djuret innan det registreras för att avgöra om det är rastypiskt eller ej. Inom rasklass ställs djuren utifrån vilken ras det är samt om det är junior eller senior, men i finalen ställs alla som kvalificerat sig till final mot varandra.

Ett marsvin som ställs i Petclass behöver inte vara registrerad eller ha stamtavla. Djuret får se ut hur som helst. I Petclass bedöms det om djuret är i gott skick, rent, friskt, trevligt och tamt. Marsvinet ska alltså vara välskött.  Djuren ställs i klasser baserat på ålder och kön, i finalen ställs alla som kvalificerat sig till final mot varandra.

Förberedelser inför Rasklass är olika beroende på vilken ras djuret är.

Inför Petclass bör man

• Bada djuret (ljummet vatten och milt schampo)

• Klippa klor

• Ta bort förhårdnader från tassarna (fil och hudkräm)

• Göra rent öronen (våtservetter fungerar väldigt bra)

• Kolla tänderna, vissa har en glugg mellan framtänderna och där kan det fastna mat

Jag brukar klippa klor ungefär en vecka innan, det andra en dag innan. Innan jag visar djuret för domaren kollar jag igenom allt för att se att det är rent.

På utställningarna brukar det vara massor av folk som gärna svarar på frågor.🙂

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

[texel]
0

När jag skulle anmäla första gången var jag inte medlem i föreningen så jag kunde inte anmäla via webben. Jag mailade istället hon som höll i utställningen och anmälde där :)

Lavinia123
0

Tack för alla svar! Ska anmäla La-vinia till utställning🙂

Lavinia är min skatt och lite till