Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 1312 ggr
kbrr
0

Håller på att bli galen!!!!

hej har två marsvins hanar de bodde skilt eftersom de slås och nu i sommar har de faktiskt gått ihop i en 13 kvm utebur med en av mina kaninhanar (vet att man inte ska ha ihop marsvin och kaniner) och det har fungerat jättebra innan jag släpte ihop dom i buren så blev de tvättade (inte populärt:)) Nu börjar det bli kallt på nätterna så nu fick de flytta in idag. De fick nu en bur på 120x120 och nu bråkar dom igen. Den som förut blev jagad altså innan sommarburen den jagar nu den andra. Hur ska jag göra???? Ska jag separera dom eller låta dom göra upp det själva? Det sista känns så riskabelt jag vet av egen erfarenhet att de kan bita väldigt hårt hamnade men min hand emellan en av deras bråk. Är så jobbigt att ha de separerade. 

/karin

chokladtassen
2

Så länge dom inte börjar blöda, gör dom nog upp det själva.

Klappa med händerna när dom bråkar mycket, så dom söker skydd hos varandra istället för att bråka.

Checka in @gnagarboden på instagram Skämtar

[rumelle]
2

Som sagt, så länge de inte skadar varandra och ger stora sår så är det bättre att de får göra upp rangen ifred. Se till att de har flera hus så att de kan komma ifrån varandra om de vill och lägg in massa god mat så att de kan hålla sig för upptagna för att bråka alltför mycket. Om du särar på dem nu kommer du bara att dra ut på det, och de måste göra upp om rangen igen när de sätts ihop.

maijasjodin
3

Vänta, så du vet att man inte ska ha dem ihop men du har det ändå? Jag skulle inte chansa!

Maija. ~ett liv utan djur är inget liv alls~

http://www.smadjurspassning.n.nu/

kbrr
0

Dom har gått ihop hela sommaren i en bur på 13 kvm och det har inte varit något problem!!!:) Varför frågar du så där????? Jag blev bara så förvånad när de inte går att ha ihop inomhus.

De är fortfarande ihop och det går bättre ska bygga flera hus:) och mer mys och snart ska vi börja bygga den riktiga buren denna är bara provisorisk då kommer det bli många krypin:)

flocken
0

Jag har två olika flockar. I varje flock finns det 1 kastrat. När de är ute i hagen kan alla gå tillsammans utan problem. Men inte inne. Blir för liten yta trotts att jag har stora burar. Det är stor skillnad på ute & inne.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Mirinda
1

Du har fått rådet att låta hanarna göra upp själva. Kan bara instämma. Eftersom de nu har mindre plats kan det bli lite extra "grinigt".

Jag undrar om deras ålder. Unga hanar i den s k slyngelåldern vill ibland testa om de kan ta över rollen som boss i buren.

Se bara till att kolla om de biter hål på varandra. Blir det sår ska du rengöra dem. Och du; jag fick mig också ett rejält bett en gång, när jag dumt nog hade för bråttom med att ta upp en upphetsad hane, som nyss slagits. Det gör jag inte om.

Våra var i luven på varandra i cirka två månader, varje dag. Det var en tung period och visst var vi oroliga. Men när vår stadige hane äntligen fick mopsiga burkompisen att inse att han inte skulle bli den dominante, så lugnade konflikterna ner sig.

Nu kan de ibland ha små enstaka gruff om bästa matbitarna, som snabbt tar slut. Den snabbe, som vill rycka åt sig mat under nosen på sin kompis, går då undan en stund. Och den store lugne kan sänka raggen och äta färdigt i lugn och ro. De slåss aldrig nu, när de båda blivit vuxna.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

kbrr
2

Tänkte skriva en uppdatering:) Nu går det ihop på ca 8kvm i källare med massor av hus och de verkar stortrivas och de slås inte:) I sommar får de flytta ut till ute buren igen vilket jag tror de ser fram emot!!!

[rumelle]
0

Det låter som rena lyxen! Toppen att det fungerar bra nu. :)

Fridaaaa
2

#7 Låter toppenbra det.
Men ha inte dem med kaninerna till sommaren sen. För mycket risker även om det gick väl i somras.  Så vill du inte utsätta marsvinen för onödiga risker, så har de för sig och kaninerna för sig 🙂
Eftersom du vet riskerna (verkar det som?) varför chansa?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Binajis
4

13 kvm är stort åt två marsvin och två kaniner. Allvarligt talat, på den ytan, vad ska hända när man har dom tillsammans? De är inte trängda på nått vis. Låt henne ha kaninerna och marsvinen tillsammans, jag har själv haft så i alla år (14 år, ett antal hundra kaniner och marsvin senare) och det har aldrig blivit några skador om inte kaninerna redan från början varit inställda på att skada marsvinen. DÅ kan det gå riktigt illa tyvärr. Men så är knappast fallet här. Att komma och säga att marsvin och kaniner absolut inte kan ha något utbyte av varandra är fel, de kan bli väldigt bra vänner. Varför ska det alltid börja bråkas och antydas?!

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

godisgrisen
1

Håller med #10 på alla punkter. Att hålla kanier och marsvin tillsammans i en liten bur innomhus skulle jag inte vilja rekomendera men på så stor yta utomhus och med "marsvinsäkra" kaniner borde det ju fungera utmärkt.

Fridaaaa
0

#10 Kan bli missförstånd mellan arterna på den ytan, kaninerna kan råka sparka till marsvinen, de äter ju inte helt samma kost samt att kaniner bär på en bakterie som kan göra marsvin sjuka om man har otur. Ytan är stor ja men finns fortfarande risker. Men såklart upp till henne själv. Kaniner kan ju till exempel göra ett glädjeskutt och vips är ett marsvin ivägen om man har otur. Jag tycker det är bra att säga riskerna. Men verkar ha löst sig för ts, det är ju bra :) alltid jobbigt med bråkande marsvin

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.