Hjälp vad har hänt?!
Mamman mådde hur bra som helst sen började hon äta upp sitt hår hon ryckte av det och åt upp det!? På bakdelen. Kan det vara farligt att äta så mycket hår. Ringer vet direkt imorgon är det sellic? Vad gör man med barnen? Kan dom behandlas? Kan inte ladda upp bild från mobilen men kan det imorgon..
Jag har aldrig sett något sånt själv. Jag tror att hon gör så för att bebisarna ska ha lättare att hitta rätt. Har haft flera honor som helt plötsligt blivit väldigt korthåriga på rumpan när dom har bebisar :)
O det du beskriver är nog anledningen till det.
Men hon är helt skallig på nederdelen av kroppen fast ovanpå inte under magen :s
Är hon långhårig? Har du sett mamman tugga på sig själv? Är det irriterat lr sårigt?
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/
Hon har ju ryckt av det så röda fläckar är det med sårigt skulle jag inte direkt kalla det, jag såg henne tugga i sig hår, hon är en rätt så långhårig virvel
Det där en stressgrej som en del honor gör. Inte vanligt, men jag har hört om det förut. Kan också vara extremt tvätt-beteende efter födseln. De har ett beteende att städa bort allt som luktar blod och hon kan ha blivit smutsig vid födseln och försökt städa bort det nu. Jag har haft honor som ryckt bort päls med intorkat blod runt sitt eget kön. Möjligt att det är det beteendet som gått överstyr.
Aha ja det kan nog stämma för det hände när hon tvättade sig efter förlossningen. Tack så mycket för alla som vanligt kloka svar! :) Jag såg framför mig hur jag skulle få dra hela packet till vetrinären och sanera burar.