Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2043 ggr
linditsan
0

Ringorm på marsvinen "går inte"!

jag har 5 marsvin som alla har drabbats av ringorm

jag vet med mej själv att jag inte kommer klara av att göra allt det som krävs för att bli av med Ringorm då jag bor trångt, har massa saker och och en familj som kräver mycket samt jobbar fulla dagar i stort sätt alla dagar.

det har gått så långt att jag börjat fundera på alivning men mitt hjärta blöder när jag tänker på det..det är verkligen inget jag vill….finns det något jag kan göra?

Creation
0

Vilken jobbig situation!

Kanske finns det någon vänlig själ som skulle kunna tänka sig att behandla marsvinen, mot behandlingskostnaden eller dylikt…

En nödlösning vore väl att placera marsvinen i t.ex. badrummet under saneringstiden. Det är väl oftast lättare att sanera. Ifall ni samtidigt har god hygien innan/efter ni vistas på platsen, kanske det räcker med att bara sanera badrummet under behandlingstiden för att marsvinen ska bli friska. Så kan du sälja marsvinen när behandlingen och saneringen är över.

Dock rekommenderar jag att ni sanerar det/de rum marsvinen berört, oavsett vad som händer(säljer, avlivar, etc). Att ta bort de smittade marsvinen ur bilden, tar inte bort de svampsporer som säkerligen finns i ert hem. Dessa sporer kan smitta både människor och djur som vistas hos er, och de kan överleva väldigt länge. Frågan är om man vill utsätta sig själv, och framförallt andra besökare, för den risken…

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

_Charlie
6

Nej nej nej, jag säger stopp på en gång.

Jag kände precis samma sak som dig när det drabbade oss, och jag lovar dig att du fixar det.

Börja med att sanera ett rum, tex ett badrum som inte används eller ett annat rum. Behandla marsvinen och låt de flytta in där. Ta sedan allt i sakta gemak, i den takt du orkar med.

De lider inte av Ringorm, de dör inte av Ringorm, du måste inte akutgöra allt på samma dag.

Du måste inte sanera sådant som inte går. Det fanns massvis jag inte rörde. Böcker tex. Andra saker som inte går att dränka i klorin eller liknande.

Men tar du det i din takt är det snart över, och det positiva i det hela är att du till sist står med friska glada djur och ett skinande rent hem. ;)

Bella93a
0

Dina ord i den kommentaren gjorde mig gladare, har själv Ringorm just nu och har svårt att orka med .

redets
1

Jag har också varit i situationen med att inte orka med plus att jag hade några dräktiga honor. Det fick ta lång tid - missade massor med uttällningar men vad gör det i det stora hela, jag har mina marsvin i första hand för att jag älskar dem inte för att ställa ut dem. Iallafall fick, under den tiden, jag en kull ungar som bara vägde mellan 40 och 45 gram/styck och trodde ingen skulle överleva - de fick Ringorm allihopa över i stort sett hela kroppen (antagligen för att de var så små och inte hade så stor motståndskraft). Hela kullen överlevde och blev friska och jag kan kunde sanera och medicinera i min takt. Jag tycker att den kullen är ett gott bevis på hur ofarligt Ringorm är för djuret så om man behöver lång tid på sig så är det ok. Bara man inser att man måste hålla sig undan från utställningar tills man vet att man fått bort smittan. Jag var inte på utställning på nästan ett år då.

[erikam]
2

Jag kan verkligen förstå dig. Orkar man inte så orkar man inte och det kan finnas ett ofantligt antal anledningar till att orken inte räcker till hos en människa. Sen kan jag också tänka mig att orken tryter om man bara har dessa djur. Uppfödare är det ju en lite annan sak för kan jag tycka, det finns antagligen fler djur och det sista man vill är ju att avliva sina djur för något de inte lider för. Ringorm är inte en sådan akut smitta såvida du inte har djur som ska säljas, ställas ut eller komma i kontakt med andra djur (och människor) på något sätt. Rätta mig om jag har fel. Även om man tyvärr också måste vara medveten om att djur drabbas av sjukdomar och ohya. #1 Gav ett bra tips men då gäller det ju att någon kan ta över dem och behandla dem som inte har några andra djur. För precis så som skrivs ovan så kan människor och andra djur få ohyran och sporerna försvinner inte för att grisarna inte är kvar i ert hem.

godisgrisen
2

Tråden är gammal men ämnet ständigt aktuellt,

Jag har tillslut fått Ringorm som jag så länge varit rädd för att få, Precis nyligen har jag sanerat och medicinerat klart. Jag kunde det gick bra! Allt har jag vänt på allt har jag slängt, tvättat i 60 grader, kört i ugnen eller slabbat på med virkon på ALLT tak. väggar, böcker, möbler ALLT. Vi bor trångt i en liten tvåa med 30 marsvin som medicinerats och slussats runt det har varit utmattande och egentligen omöjligt men det gick… hoppas jag, Nu är det klart eller nästan klart det är fortfarande lite möbler som ska målas och lite böcker som ska upp på plats men det sista får ta sin tid jag orkar inte stressa på detta mer nu för jag är trött efter allt slit. Nu borde det vara borta jag måste besluta mig för att det är det, Ett nyköpt marsvin var det som var smittat och troligtvis lyckades jag hålla smittan begränsad. Man ska inte ge upp det går att ta sig igenom!

MrsGoldfire
0

Jag läser allt om Ringorm just nu och ska få domen på måndag då tid hos veterinär är bokad. Ett helt hus att sanera…Känner precis som TS hur ska man orka…🤪

Någon som vet om sporerna dör om de blir utkastade i snön-eller om man kan frysa ihjäl dessa?🥶

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn

godisgrisen
0

#7 Tyvärr så går inte det. Sporerna tål kyla däremot inte värme. Tror det är 43 grader  så tvättar man allt i 60 eller kör det i ugnen på över 60 en stund (ca. 1timme) så ska sporerna dö.