Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 6093 ggr
emmahedis
0

skillnaden mellan marsvinshanar och -honor?

Har beslutsångest om jag ska skaffa hanar eller honor. Har alltid haft honor. Vad är skillnaden mellan dom egentligen, förutom att man kan avla på honan antar jag, det är väl därför dom är dyrare?

Abico
1

Honor är (oftast) enklare att ha i större grupp. Honor är ofta lättare att få sålda och jag tror att många sätter ett lägre pris på hanarna för att få dom sålda.

Ska du ha två marsvin för kel, sällskap och eventuellt utställning skulle jag rekomendera dig att köpa två hanar, med lite åldersskillnad på. Här hemma har det alltid varit hanarna som blivit riktigt framåt och sociala mot mig. Honorna hänger långt över burkanten när jag kommer mat och är nyfikna och tama dom också, men hanarna är mer kontaktsökande tycker jag. Det är ju förstås individuellt, jag har en väldigt osocial hane här hemma t.ex. som trots mycket kontakt med människor inte trivs alls med att ligga i knäet och gosa.

Hanna 

emmahedis
0

Blir hanarna lite sådär så att de sprätter kiss som luktar illa när de blir brunstiga eller något sådant eller spelar det ingen roll? :)

Sandra-B
3

Jag tycker att hanar är trevligare än honor, hade det inte varit för att jag föder upp utan jag bara skulle ha dem som sällskap hade jag definitivt valt hanar.

Jag upplever generellt honor som mer skygga- försiktigare, räddare än vad jag upplever hanar.
Jag tycker att hanar de flesta gånger är mer framåt- mer nyfikna och tillgivna.

Givetvis är det dock inget som helt hänger ihop med kön utan det är individuellt- mitt absolut tamaste och trevligaste marsvin var exempelvis en hona.

Först och främst välkommen hit till MiF!
Jag hoppas att du ska trivas här och få svar på dina frågor :-)

Om du bara ska ha två-tre marsvin om sällskap å skulle jag rekommendera hanar, vill du kunna ha fler ihop så är det dock lättare med honor.

Rekommenderar dig även att du köper dina marsvin från en seriös uppfödare och inte från en djuraffär, här kan du läsa lite om varför.
Kontakta gärna flera uppfödare och gör det i lite god tid så att du hinner få en uppfttning om dem. Exempelvis vill man kanske inte stödja en uppfödare som man inte delar åsikter med när det gäller skötsel av djuren eller deras sätt att avla. Kan även vara bra att kolla upp om uppfödaren tar tillbaka djuren om det skulle behövas eller iaf hjälper till att omplacera dem.

En sak att tänka på tycker jag, speciellt om du väljer hanar, är att kolla upp hur ungarnas föräldrar, mor- och farföräldrar etc (speciellt hanarna) går ihop med andra av samma kön- har de problem att samsas så är det kanske inte så lämpligt att köpa ungar efter dem.

Lycka till med ditt marsvinsköp, har du fler frågor är det bara att skriva här på sajten! :-)

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

emmahedis
0

#3 tack så mycket! det hjälpte mycket!, självklart ska jag köpa från en uppfödare och nu har jag lite att tänka på. :)

Abico
0

#2 - Hanarna kan lukta illa ibland, men det har jag bara upplevt när dom känt lukten av hona.

Hanna 

emmahedis
0

#5 okej! skönt att veta :) då är det nog ingen risk med att de luktar. Oj vad sugen jag blev på att skaffa hanar!, hade det inte i tanke ens först. Jag trodde att hanarna var lite grinigare eftersom att de ska visa upp vem som bestämmer. revir osv, pinka lite här och där. 
men nu låter dom ju riktigt mysiga!, och de blir väl större än honor också? :)

Abico
0

#6 - Hanar kan vara lite jobbiga när dom är runt halvåret, ska börja kaxa med burkompisen och sådär. Då är det väldigt skönt om man har en hane som är äldre och en som är yngre så att det är säkert vem som bestämmer, för att minska på ev. bråk. Men det fungerar oftast bra med jämnåriga hanar också. Jag har två nästan nästan jämngamla hanar (3 månaders skillnad) som båda två är väldigt haniga, och som dom låter ibland ;) När de var runt halvåret/året funderade jag på att kastrera dom och sätta med varsinn hona för dom höll på så. Med åldern har dom lugnat sig, något.

Det finns väldigt stora honor (och väldigt små hanar) och handlar mer om linjer och raser än kön skulle jag säga. Rexar är ofta rejäla :)

Hanna 

emmahedis
0

#7 haha ojdå tonårshormoner. Får hoppas att de inte blir några problem. okej jag skulle kunna tänka mig teddy eller rex. Vill inte ha långhåriga, typ self, nonself och abessiner. de är ju så söta med virvlar!

Abico
0

#8 - Haha, ja det kan bli så :P Fast jag vet inte om honor är mycket bättre, dom kan allt dom också om dom vill ;)
Self och nonself finns det en hel del riktigt stora och rejäla av också.

Hanna 

emmahedis
0

#9 haha jo jag hade en gammal gullan och en miss skrållan som började nappa pälsen på stackars gumman. en riktig bråkstake var hon! diva diva diva

Abico
1

#10 - Haha, ja jag har en riktig bitch här hemma. Hon är så gammal och skruttig (7 år i vinter) men som hon styr och ställer, försökte käka upp tre andra honor när jag tyckte att det vore trevligt att alla kunde gå ihop ;)

Hanna 

emmahedis
0

#11 im totally in for a male! ;)

[Maijah]
0

Jag tycker också att hanarna är mysigare än honorna, de är inte lika "spattiga" :p

emmahedis
0

okej!

har hittat 2, 3 uppfödare i närheten av där jag bor, i borlänge som föder upp några selfar och nonselfare. Men det står inte att de har någon alls till salu på hemsidorna. Tror ni att man kan mejla och fråga? :)

Jarlein
0

Mejla och fråga så vet du om dom har någon kull på g.. Har en hane och fyra honor och det är hanen som är mest kontaktsökande här oxå som abico redan skrev..

Denna kommentar har tagits bort.
Abico
0

#14 - Ja, maila och fråga :) Det är inte alla som uppdaterar hemsidorna så ofta.

Hanna 

[nono39]
0

honor kan man ha i större grupper, hanar är bråkigare .

honor blir mindre än hanarna, hanarna blir större än honor.

jag gillar mina 2 hanar ifall dom e söta ::D

[nono39]
0

#18 eller inte bråkigare jag vet inte hur jag ska föklara

Abico
0

#18 - Det finns hanar som funkar jättebra i större grupper, men det kräver lite mer planering och tålamod för att få det att bli riktigt bra.

Det stämmer inte att honor är mindre än hanar. Vikten och storleken har ingenting med kön att göra. Jag har en liten hane som väger knappa 900g, och då är han tjock. Hans burkompis väger 1300g men är lite tunn. Största honan jag har hemma nu väger dryga 1100g och de andra honorna ligger runt 1000g dom också (förutom min minsta som väger 800g).

Hanna 

Sofieproppan
0

Jag har ingenting att jämföra med eftersom jag bara har två hanar. De är framåt och tama, nyfikna och snackiga.

De luktar inte illa. I buren har de några ställen som de kissar på och inte överallt. Ute på golvet har de också sina ställen annars går de inte runt och kissar. I knät kissar de i princip aldrig.

Mina är lika gamla och har från och till bråkat mycket. Är för tillfället ganska lugnt på den fronten. Är nu 8 månader gamla.

Hade dock gärna testat honor en dag och skulle då tycka det var kul med en liten mini flock på kanske 3-4 honor.

Misarn
0

Hur stor ska ålderskillnaden vara mellan två hanar för att få det ultimat?

Fridaaaa
1

#22 Jag ser inte att det finns någon speciell åldersskillnad som är något ulitmat. Jag har testat med olika åldersskillnader och det har fungerat bra 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.