Vad för ohyra har mitt marsvin?
Nyss när jag satt och borsta trassel (mitt vit,svarta marsvin) märkte jag att jag såg en svart prick under lite lager päls, när jag tillslut nått den såg jag att det var nån slags insekt/ohyra det var en svart och rätt stor 2-3 mm, den kröp runt snabbt i pälsen nära huden. Usch har ingen aning vad det kan vara, Marsvinet har inte visat nå tecken på nån klåda, visst kliar dom sig ibland men endast nån enstaka gång! Har läst och tittat efter liknande fall men hittar inget liknande, ar nån någon aning vad det kan va? Skulle verkligen uppskatta hjälpen!! :)
Skulle kunna vara löss, men de känns rätt så stora för det.
Men en tripp till veterinären för rätt behandling för ohyran är på sin plats :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Det finns bra ohyreschampo som man kan köpa för katter och hundar i välsorterade djuraffärer.
Jag hade ngt liknande när jag hade marsvin, dock på sommaren när de var ute mycket.. Men efter bad med ohyreshampo och noggrann bur-rengöring så blev jag av med det..
Kan ju inte svara på att det var samma som dina grisar men det är ju värt att prova :)
Lycka till 😉
Tack så jätte mycket för alla svar! ska nog prova med ett såntdär schampoo innan jag åker till vetrinären! 🙂
Utan att vara ohyresexpert måste jag säga att det låter som running lice, "pälsätare", utifrån de Artiklar om Ohyra som finns att läsa. För att ta reda på vad det är för slags Ohyra som ditt/dina marsvin råkat ut för rekommenderar jag dig starkt att du tar en tripp till veterinären. Att börja behandla hemma med vanligt ohyresschampo kan vara förgäves och drar bara ut på den riktiga behandlingen.
Det låter ju inget vidare med kryp som befinner sig på marsvinet. Åk till veterinären! :)
/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white